Aperitif Bemelegítő – jó példák bemutatása
HOGYAN ÉRVÉNYESÜL AZ „AKI SOKAT MARKOL KEVESET FOG”-ELV A TURIZMUSBAN? |
Egy üdülőhely tervezésekor a legfontosabb és alapvető marketingfeladat a pozicionálás, amely alapján meghatározható a szolgáltatások struktúrája, és megtervezhető a település turizmust kiszolgáló infrastruktúrája is. Az ilyen kezdeményezések hazánkban még nagyon ritkák, leginkább az jellemző, hogy minden település – és annak szinte minden szolgáltatója – mindenkit meg akar nyerni. Ezzel a taktikával azonban már rövidtávon is a „sokat markol, keveset fog” elv érvényesül, ugyanis ha minden vendég kap egy keveset, de egyetlen célcsoport igényeinek komplex kielégítésére sem kerül kor, akkor mindig marad egy kis hiányérzet vagy kifogásolnivaló. Ennek elejét lehet venni azzal, ha az üdülőhely és annak minden szolgáltatója egy, vagy maximum néhány jól definiált célcsoportra fókuszál. Erre jó példa a németországi Türingia tartományban található saalfeldi Co.med Egészségcentrum.
A KEZDETEK
A történet – mint általában – itt is kicsiben kezdődött. A kórház története 1951-re vezethető vissza, 1961-től elkészült egy második jelentős bővítés, mai szervezeti és funkcionális felépítése 1991-től változatlan. A város klinikája jelenleg a jénai egyetem gyakorló- és a térség súlyponti kórházaként funkcionál.
A piaci igényekre reagálva a kórház egy külön ambuláns és háziorvosi magánrendelőkkel is ellátott centrumot, valamint egy medical-wellness központot alakított ki. Annak érdekében, hogy a multifunkcionális orvosi egység turisztikai funkciót is zökkenőmentesen elláthasson és a távolabbról érkezőket is ki tudja szolgálni, egy négycsillagos, 19 szobás (ebből 3 lakosztály) egészséghotellel is kiegészült a szolgáltatáskör.
A SZOLGÁLTATÁSOK SPECIALIZÁCIÓJÁNAK ALAPJA – AZ ALAPOS CÉLPIAC-MEGHATÁROZÁS ÉS A JÓ POZÍCIONÁLÁS
A komplexum négy fő szolgáltatásköre alapjába véve a rehabilitációra szorulók igényeit szolgálják ki leginkább, valamint az ehhez kapcsolódó alábbi célcsoportokét:
- klinikai tartózkodása alatt hozzátartozójuk mellett maradni kívánók,
- egészségtudatos helyiek és turisták, akik szeretnék tetőtől talpig átvizsgáltatni magukat egy hozzáértő szakemberrel, illetve szakembercsoporttal,
- medical-wellness turisták.
Látható tehát, hogy a komplexum nem folyik bele a családos vagy kismamaprogramokba, a centrum minden elemén meglátszik a fenti célcsoportok igényeinek előtérbe helyezése.
Forrás: GoogleMaps, http://www.co-med.eu/default.asp |
A komplexum szolgáltatásportfolióját vizsgálva elmondható, hogy egy rendkívül komplex, a megcélzott célcsoport minden igényét kielégítő egységet kapunk, amely az alábbi főbb részekből tevődik össze:
- Orvosi ellátócentrum
A komplexum alapját képező kórház a régió súlyponti kórházának egyik tagja, ahol a kórházi ellátás teljes vertikuma megtalálható.
- Medical-Wellness1 centrum
A centrum egyediségét a medical-wellness filozófia adja, ugyanis minden kezelést egy orvosi állapotfelmérés előz meg, amelyet követően a vendég az egészségi állapotának legmegfelelőbb terápiát kapja különböző kezelések formájában. A hangsúly a betegségek kialakulásának megelőzésén van, személyre szabottan egy mozgásprogram és életmód-tanácsadás keretében.
- Fizioterápiás centrum
A fizioterápiás centrumban a már meglévő mozgásszervi betegségek kezelésére, gyógyítására (fiziko- és mozgásterápia segítségével), valamint a megelőzésre helyezik a hangsúlyt a kezeléseknél. Szolgáltatásaik nagyban hasonlítanak a Magyarországon is ismert és alkalmazott technikákhoz és gyógymódokhoz .
- Egészséghotel
Minden térség esetében igaz, hogy úgy tud csak jövedelmező módon turisztikai funkciót betölteni, ha szálláshely is kapcsolódik a meglévő szolgáltatásokhoz, így a projekt teljességét a kapcsolódó szálláshely jelenléte adja.
A felsoroltak mellett a város is igyekszik elsősorban olyan programokat kínálni, amelyek nemcsak a helyiek, hanem az ott tartózkodó turisták érdeklődését is felkelthetik. Türingia egyik legrégebbi városával a természet is kegyes volt: a Tündérbarlang és a Saal-völgye számos látnivalót kínál, amelyek hozzájárulnak a gyors gyógyuláshoz és a fájdalmak feledtetéséhez. Ebből is látszik, hogy Saalfeldben minden az egészség körül forog.
Összességében tekintve az egészség és medical-wellness centrummal kiegészült saalfeldi klinika kiváló példája a funkciók egymásra épülésének, a speciális vendégigények komplex kielégítésére való törekvésnek, a trendek követésének (medical-wellness), a wellness és a gyógyászat összekapcsolásának. Ennek megvalósítása pedig a hosszú távú, logikus, keresletorientált tervezésnek köszönhető. |
Kövesse figyelemmel a SPAgetti különszám további megjelenéseit, hasznos információkkal gazdagodhat kül- és belföldi fürdőkben alkalmazott, adaptálható megoldásokról! Lapozzon tovább, tekintse meg étlapunk teljes kínálatát! Ha a SPAgetti előző számában megjelent, a pozícionálásukkal kitűnő fürdőkről szeretne olvasni, ide kattintva megteheti.
SPAgetti. Fürdők sikeréhségére.
1 Medical-wellness
Célcsoport: betegségekben szenvedő és/vagy betegséget orvos-szakmai alapon megelőzni kívánó vendég.
A medical-wellness a legújabb trendek egyike az egészségturizmusban, mely ötvözi az orvostudományt és a wellnesst, irányt mutatva a jövőbeni wellness- és egészségügyi szektor fejlődésének, így nem különálló ágként, hanem a gyógy- és a wellness-turizmus ötvözeteként fogható fel. Az irányzat a németországi igény megfogalmazódása nyomán alakult ki, miszerint a wellness-szolgáltatások minőségbiztosítását orvosi háttérrel kívánták alátámasztani, így garantálva az egységes szolgáltatási színvonalat és kiküszöbölve azt, hogy a wellness csaknem bármilyen szolgáltatás előtagja lehessen.
A medical-wellness szemléletmód alapvető fontosságot tulajdonít a vendégek előzetes állapotfelmérésének, ennek megfelelően az egyénileg leginkább ajánlott szolgáltatások kiválasztásának és az egészséges életmódhoz kapcsolódó tájékoztatásnak. Így a hangsúly a tényleges megelőzésre, illetve gyógyításra helyeződik, és nem csupán hangzatos elnevezésű wellness-szolgáltatáscsomagokat takar, melyeket a vendégek leginkább az erre szánt pénzösszeg, illetve előzetes ismereteik alapján választanak ki. (Forrás: Országos egészségturizmus fejlesztési stratégia, 2007, Aquaprofit Zrt.)
2 ayurvedikus és más típusú masszázs, lebegőterápia (speciális medencében), ultrahangos bőrkezelés, kozmetika és lábápolás, élménymedencék és szaunák, egyéb wellness-ajánlatok
3 gyógypakolás (tengeri algás), elektroterápia, masszázs, víz alatti sugármasszázs, nyirokmasszázs, babaúszás, aqua-fitness, vízi gimnasztika időseknek, pilates, szeminárium az egészséges derékról, gyerekeknek szóló tartásgyakorlatok, stressz-csökkentő mozgásgyakorlatok (a meditáció, a yoga, a Qi Gong, a postizometrikus relaxáció és „fantáziautazás“ keveréke
'