Az euró a turizmusban

Az euró a turizmusban

A turizmus egyike azon ágazatoknak, melyeknek különösen elõnyös az euró bevezetése - hangzott el a Magyar Szállodaszövetség november 23-24-i közgyûlésén az euró és az idegenforgalom kapcsolatáról szóló elõadásban. Dr. Farkas Ádám, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) devizatartalék gazdálkodásért felelõs igazgatója elõbbi megállapítását az unióban végzett vizsgálatok eredményeivel támasztotta alá. Ezek szerint a turisták évente átlagosan 1,5 milliárd dollárt veszítettek az átváltásokon, a többféle pénznemben kapacitásokat lekötõ utazásszervezõk vesztesége pedig a tranzakciós költségek és az árfolyammozgásokból származó kockázatok miatt elérte a 3 milliárd dollárt. Egy brüsszeli fogyasztói szövetség kimutatta: ha egy belga turista 40 ezer frankkal a zsebében 9 uniós országot végiglátogat, akkor csak az átváltásokra 18 700 frankot költ.

Farkas Ádám figyelmeztetett: egy év múlva, 2002. január elsején megkezdõdik az euró bankjegyeinek és érméinek bevezetése. Ennek következményeként az európai piacon beindul egy “belföldiesedés". Könnyebb és egyszerûbb lesz az utazás, s megszûnik egy pszichés gát. Az elõrejelzések szerint ez a kívülrõl beutazó turistákat arra készteti majd, hogy több országot is felkeressenek. Farkas Ádám szerint amint Magyarország is tagja lesz az egységes piacnak, addicionális kereslet keletkezhet szolgáltatásaink iránt. De más hatásokra is számítani kell, hiszen a jobban összehasonlítható árak miatt nagyon megnõ a verseny a turisztikai szolgáltatók között. A piac könnyebb áttekinthetõsége ugyanakkor valószínûleg növelni fogja az utazási kedvet, hiszen kisebb kockázattal hozható optimális döntés. Az euró bevezetéséhez kapcsolódó veszteségcsökkentés következtében keletkezõ megtakarításokból várhatóan nagyon sok vissza fog áramlani a szektorba, így a szakemberek sok új beruházás beindulására számítanak.

Hogyan kapcsolódhat ebbe az integrációs folyamatba Magyarország? - tette fel a kérdést az MNB ügyvezetõ igazgatója. Nos, ha az elõttünk álló többlépcsõs folyamat eredményeként stabil forintárfolyamot tudunk demonstrálni az euróval szemben - és még néhány egyéb követelménynek is eleget teszünk -, akkor vezethetjük majd be mi is a forint helyett az eurót. Erre Farkas Ádám leghamarabb az EU csatlakozásunkat követõ két év után lát esélyt. Ennek az integrációs folyamatnak kellemes hatása, hogy nekünk nem kell kifizetnünk a jelenleg zajló átmenet hihetetlenül magas költségeit. Másik elõnyünk az, hogy lesz idõnk felkészülni a ténylegesen egységesülõ európai piacra való belépésre.

Az egységes piac létrejötte várhatóan erõsíti a koncentrációt a turisztikai iparban is - erre már most is sok jel utal - , a piacon igen nagy tõkeerõvel rendelkezõ szereplõk fognak megjelenni. Az unión belüli utazások jellegének már említett “belföldiesedése” következtében valószínûleg átalakul az európai piacon a turisztikai marketing, s ehhez nekünk is alkalmazkodni kell.

Farkas Ádám konkrét tanácsokat is megfogalmazott a szakma számára. Ezek szerint az árkiajánlásoknál és a nemzetközi szerzõdéseknél célszerû minél hamarabb az eurót alkalmazni. A nemzetközi koncentrációra való tekintettel érdemes elgondolkodni azon, hogyan növelhetik piaci erejüket a hazai szereplõk. Az ügyvezetõ igazgató erre a foglalási rendszerekben kibontakozó együttmûködésekben, a különbözõ partnerségek kialakításában lát lehetõséget. Foglalkozni kell a piaci változásokra megfelelõen reagáló marketingstratégia kimunkálásával is. Különösen fontosnak tartja, hogy a szakmai szövetségek, szervezetek mindebben nyújtsanak segítséget a megfelelõ információk begyûjtésével a kis és középvállalkozóknak.

Kérdésekre válaszolva Farkas Ádám elmondta, véleménye szerint a ma még az egyes tagvalutákban megadott árakból átszámolt, több tizedes számjegyet is tartalmazó, bonyolultnak tûnõ eurós árak (az euró váltópénze egyébként a cent) ésszerûsödni fognak, s a beinduló kerekítési folyamat egyáltalán nem biztos, hogy összességében áremelkedést eredményez. Arra a felvetésre pedig, mely szerint nem egyértelmûen jó tanács az euróra való átállás - hiszen például aki 1997. január 1.-2000. június 30. között márka helyett dollárban tartotta pénzét, az 47 százalékos extraprofitra tehetett szert, s így könnyen lehet, hogy most az euró helyett inkább a dollárral kellene számolni - úgy reagált, mindenkinek el kell döntenie, hogy szolgáltató-e vagy árfolyamspekuláns. Ez szerinte ugyanis különbözõ magatartásokat igényel, mert míg az elõbbi megfelelõ biztonság mellett az alaptevékenységébõl kíván tisztességesen megélni, addig utóbbi felvállalja az árfolyamkockázatot, amivel lehet, hogy sokat nyer, de sokat is veszíthet.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.