Az Economist Intelligence Unit (EIU) által készített legújabb kutatás, a Globe Shopper City Index – Europe felmérést a nemzetközi vásárlás elismert szakértője, a Global Blue szponzorálta. Budapest az összesítést tekintve a 10. helyen áll az index szerint, kevéssel megelőzve a 11. helyre sorolt Milánót. Budapest az „árszínvonal” kategóriájában érte el az egyik legjobb eredményt, a vizsgált városok közül 6. lett.
A magyar főváros kiemelkedő helyezését megalapozta, hogy az „árszínvonal” kategóriában vizsgált szempontok közül a négycsillagos szállodai szobák árának rangsorában a lista harmadik helyére került. Az „árszínvonal” kategóriában a város annak is köszönheti magas pontszámát, hogy Budapesten kedvező az ételek és italok árfekvése, a magyar főváros itt az első öt város között szerepel. Budapest annak ellenére szerezte meg a 6. helyet az „árszínvonal” kategóriában, hogy a forint nemzetközi valutapiacokon jellemző volatilitása erősen lefelé húzta az eredményt.
A „szállodák és a közlekedés” kategóriájában Budapest Prágával osztozik a 11. helyen. Budapest itt nagyrészt a jó minőségű szállodai helyeknek köszönheti jó eredményét; az elérhető szálláshelyek szerinti rangsorban a város a 4. helyre került. Ugyanebben a kategóriában Budapest több mint tucatnyi más várossal együtt a 6. helyen áll a tömegközlekedés minőségét tekintve.
Budapest összesített pozícióját rontotta a „kényelem” kategóriában elért gyenge eredmény. Itt a 33 vizsgált helyszín közül a 21. helyen áll. Ebben a kategóriában a főváros alacsony pontszámot kapott az idegen nyelv használhatósága szempontjából, mivel a világnyelveket (angol, francia, orosz, kínai, arab, spanyol) beszélő látogatók valószínűleg nehezen tudnak kommunikálni a budapesti üzletek és szállodák személyzetével. A gyenge eredményhez az is hozzájárul, hogy a városban található üzletek viszonylag rövid ideig tartanak nyitva hétköznap.
Az EIU Globe Shopper City Index – Europe felmérés 33 európai nagyváros vonzerejét méri a nemzetközi bevásárlóturizmust vizsgálva. Minden várost 5 kategória – üzletek, árszínvonal, kényelem, szállodák és közlekedés, illetve kultúra és klíma – 38 szempontja szerint rangsorol. „A Globe Shopper City Index – Europe felmérés megmutatja, hogy melyik európai város alkalmas arra, hogy előnyt kovácsoljon a kontinens nemzetközi vásárlói körében megalapozott hírnevéből” – mondta el a kutatásról Alasdair Ross, az Economist Intelligence Unit globális termékigazgatója. „Az eredményekből egyértelműen kiderül, hogy a nemzetközi bevásárlóturizmus szempontjából elengedhetetlen, hogy meglegyen a kényelem, az elérhetőség és az ár megfelelő egyensúlya" – tette hozzá Ross.
A felmérés eredményei
Az alábbiakban találhatók a felmérésben résztvevő 33 város eredményei. Az öt kategória teljes és részletes listája a http://globeshopperindex.eiu.com/ weboldalon érhető el. A pontszámok 0-tól 100-ig terjednek, ahol a 100 pont jelenti a legjobb vásárlási környezetet.
A legnépszerűbb bevásárló célpontok toplistája Európában
1 |
London |
67,3 |
|
12 |
Bécs |
59,1 |
|
23 |
Pozsony |
52,3 |
=2 |
Madrid |
67,1 |
13 |
Isztambul |
58,4 |
=24 |
Szófia |
52,2 |
||
=2 |
Barcelona |
67,1 |
14 |
Dublin |
57,6 |
=24 |
Bukarest |
52,2 |
||
4 |
Párizs |
65,5 |
15 |
Brüsszel |
56,8 |
26 |
Edinburgh |
51,5 |
||
5 |
Róma |
62,9 |
16 |
Athén |
56,2 |
27 |
Kijev |
51,4 |
||
6 |
Berlin |
62,3 |
17 |
München |
55,5 |
28 |
Varsó |
50,9 |
||
7 |
Lisszabon |
61,6 |
18 |
Koppenhága |
54,1 |
29 |
Szentpétervár |
49,1 |
||
8 |
Amszterdam |
61,3 |
19 |
Moszkva |
53,9 |
30 |
Helsinki |
48,2 |
||
9 |
Prága |
59,7 |
=20 |
Stockholm |
53,4 |
31 |
Belgrád |
43,6 |
||
10 |
Budapest |
59,6 |
=20 |
Hamburg |
53,4 |
32 |
Oslo |
43,1 |
||
11 |
Milánó |
59,3 |
22 |
Lyon |
53,3 |
33 |
Genf |
41 |
Melyik európai város számomra a legalkalmasabb?
A mai naptól a vásárlók bármikor felfedezhetik, hogy melyik az egyéni igényeiknek leginkább megfelelő, ideális európai bevásárlóváros. A http://globeshopperindex.eiu.com/ weboldalon áttekinthető a Globe Shopper City Index felmérésből készített lista.
A weboldal készítői megalkottak néhány tipikus bevásárló személyiségtípust, legyen szó a Felfedezőkről (Explorers), Gondos tervezőkről (Perfect Planners) vagy Trendvadászokról (Cool Hunters), a Globe Shopper City Index mindenkinek személyre szabottan mutatja meg, hol keressék a számukra legalkalmasabb vásárlási lehetőségeket.
A felmérés módszertana
Az EIU Globe Shopper City Index – Europe felmérés 33 európai nagyváros vonzerejét méri a nemzetközi bevásárlóturizmus szempontjából. Minden várost 38 szempont szerint rangsoroltak, ezeket 5 kategóriába rendszerezték: üzletek, árszínvonal, kényelem, szállodák és közlekedés, illetve kultúra és klíma.
A kritériumokat többek között olyan kvantitatív módszerekkel értékelték, mint az utasszállító repülőgépek éves száma, az elemzésben helyet kaptak olyan kvalitatív mutatók is, mint a sikeres alkura való lehetőség a különböző üzletekben.
A rangsorolt városokat látogatószám és gazdasági jelentőség alapján választották ki, de ügyeltek a földrajzi sokszínűségre is. A városokat 50 milliárd eurónál nagyobb GDP-vel rendelkező országokból választották, a nagyobb gazdaságokat pedig egynél több város képviselte.
A Global Blue-ról
A Global Blue olyan pénzügyi szolgáltató vállalat, amely egyszerűbbé és mindenki számára előnyösebbé kívánja tenni a kereskedők és külföldi vevőik közötti tranzakciókat. A Global Blue harminc éve alkotta meg a Tax Free Shopping koncepcióját, amelyre alapozva mára szolgáltatások széles körét kínálja.
A Global Blue több mint 270 000 közkedvelt kiskereskedővel, bolti márkával és szállodával működik együtt a világ több mint 40 országában, és naponta 60 000 utazót szolgál ki.