Csak erős idegzetűeknek!

A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége (MSZÉSZ) tavaszi közgyűlésének megelőző nap programjában is érdekesnek ígérkeztek az előadások, ezért sokan érkeztek meg már a közgyűlését megelőzően Kecskemétre, az éppen átadásra kerülő négycsillagos Four Points by Sheraton business hotelbe. Ahol, mint dr. Niklai Ákos alelnök szellemesen fogalmazott, mindannyian próbavendégek lehettek.

Az úgynevezett nulladik nap előadásai közül kiemelkedett a Sziget-fesztivál létrehozójának, valamint az első magyarországi Michelin-csillaggal rendelkező Costes társtulajdonosának, Gerendai Károlynak a szereplése.

Jól jön másnak is a Sziget, OTA-gondok

 A Szigettel kapcsolatban az alapító-szervező elmondta, az egy hétig tartó rendezvény 6,5 milliárdos forgalmával ma már Magyarország legnagyobb programsorozata, amelyre 50 ezer jegyet értékesítenek külföldön, és mivel a Szigeten 25 ezer ember fér el, a többi látogató természetesen Budapest más szálláshelyeit tölti, vagyis jelentős turistaszámot és ezzel együtt komoly idegenforgalmi bevételt generál a fővárosnak. A foglalási portálok működéséről szóló kerekasztalnak beharangozott, de inkább négy érdekes, rövid prezentációt magába foglaló együttgondolkodás a szállodás szakma egyik komoly problémáját feszegette: a nagykereskedők, az OTA foglalásainak árpolitikájával szemben mit tehet ma a szállodás? Bogár Zoltán (Danubius Hotels) szerint az a fő probléma, hogy a nagykereskedőkkel való együttműködés során a szállodás elveszti a kontrollt az árai fölött, és hiába öntik tonnaszám a vendéget az ilyen portálok, a szálloda üzletét inkább rombolják, mintsem előrevinnék. Fáska Gábor (Opera Garden) szerint a budapesti szállodások esetében a nagy nemzetközi foglalóportálok (Booking.com, Expedia) elveszik a helyet a direktben foglaló vendégektől, és az is gond, hogy sokszor túl nagy kontingensigénnyel lépnek fel e portálok. „Csak erős idegzetűeknek!” címmel tartotta előadását Fejér Péter (Velence Resort and Spa), aki szomorúan állapította meg, hogy milyen nagy mértékben függnek a vidéki wellness-szállodák az OTA-tól, és mennyire agresszív módon használják ki a lehetőségeiket a foglalási portálok. „Ez tulajdonképpen bújtatott kuponozás” – vonta le a következtetést a velencei-tavi házi szakember. Szekerka András (Hunguest Hotels) ennél sokkal drasztikusabban fogalmazott, szerinte a kuponos történet hazánkban az ostobaság diadalmenete. Arra is felhívta a figyelmet, men�- nyire hibás magatartás a szállodás részéről, ha mondjuk a recepcióst bízza meg a ház weblapjának kialakításával, gondozásával, valamint keresőoptimalizálási feladatokkal.

Vadonatúj ház, régi gondok, gyászos átlagárak

 „Profin flexibilis a szék háttámlája.” „Jó a kivetítővászon is.” „Meg az is, hogy természetes fény van a teremben, de a szőnyegpadló nem lesz egy főnyeremény – a vörösbor ebből aztán ki nem jön.” Azonnal nyilvánvaló, szállodások méregetik szakértő szemmel a kecskeméti, vadonatúj Sheraton-ház most debütáló konferenciatermét a közgyűlés napján. Ahol a házigazdák nevében Polgár Tibor igazgató elmondja, a menedzsment célja nem kevesebb, mint a házat a vidék legjobb üzleti szállodájának címéig vezetni, és ehhez a hotel adottságain kívül a személyzet lesz a meghatározó. Az elnöki beszámolóban Kopócsy Andrea ismerteti a legfrissebb, már a márciusi adatokat is tartalmazó számokat, amelyekből kiderül, enyhe javulás tapasztalható a vendégéjszakák és a szobafoglalás terén, viszont továbbra is hátul kullogunk a többi európai desztinációhoz képest a hazai szállodák által kínált átlagárakban és szobafoglaltságban. Egyetlen példa: mi Budapest–Prága–Bécs viszonylatában tavaly átlagosan 65 euróért kínáltunk egy szobát (Prága: 73,8, Bécs: 98,4), míg idén még ez alá MSZÉSZ vezérkar: Kovács István, Kopócsy Andrea és dr. Niklai Ákos Gerendai, aki nemcsak Sziget-témában, hanem topgasztro-fronton is letett bőven az asztalra 46 aktuális is zuhantak a számok – 57,6 eurónál tartunk most (Prága: 62, Bécs: 91,8). Komoly nehézséget jelent a szakmában, emeli ki az elnöknő, hogy a Szép-kártyák szállodaizseb- forgalma közel sem akkora, ami elvárható lenne, sokan sírják vissza az üdülési csekkes időket, amikor jóval nagyobb hazai vendégforgalmat tapasztaltak.

Fine-dining dömping, és a hiányzó láncszem

 Az éttermesek viszont megtalálhatják a számításukat, főként, ha olyan helyet nyitnak meg vagy működtetnek, amire ma valóban szükség van – ezt már Zsidai Zoltán Roytól halljuk, az ismert vendéglátós família tagjától, aki szerint lehet ma válságbiztos üzleti modellben működtetni egy vendéglátóegységet – csak érteni kell hozzá. Szerinte ma Budapesten óriási a kínálat és gyenge a kereslet – ez a megállapítás főleg a legfelső szegmensre, azaz a fine-diningot kínáló helyekre igaz. Zsidai úgy véli, kizárólag a „valami mást”, az eltérő szegmensben kínáló házak lehetnek sikeresek, és elengedhetetlen a megfelelő piacismeret, a pontos stratégia kidolgozása, valamint a profi megvalósítás. És melyek ma a nyereséges működésre alkalmas helyek? A modern bisztrók, a helyi ételeket kínáló éttermek, az elegáns éttermek, kerthelyiségek, az ázsiai konyhák, valamint a bárok – ez utóbbiból (meglepő módon) ma igencsak kevés van. Végül érdemes néhány szót szólni a társult tagok szekcióüléséről, amelyen főként arról panaszkodnak a társult tagok – akik főként szállodai, éttermi beszállítók –, hogy nincs megfelelő kapcsolat köztük és üzleti partnereik, azaz a szállodások, éttermesek között. Sőt, megfelelő információt sem kapnak arról, hogy hol kit kereshetnének, kivel vehetnék fel a kapcsolatot egy-egy lehetséges üzleti kapcsolat kiépítése vagy ajánlattétel során. A szekció vezetése ígéretet tett arra, hogy a megfelelő fórumot informálja a helyzetről.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.