Az Aerovivánál a próbaidős dolgozók az iroda bezárását megelőző pénteken értesültek munkahelyük megszűnéséről, míg a munkatársak többsége csupán a vasárnap összehívott értekezleten tudta meg a hírt.
Az irodának nem maradt külföldön egyetlen utasa sem, viszont legalább kétezer fő utazott volna velük a tél folyamán afrikai, illetve délkelet- ázsiai úti célokba, a Travel Servicetől bérelt charterjáratokon.
Az iroda kártérítési kötelezettségének intézését – a vonatkozó kormányrendeletben előírtak szerint – az Aeroviva Kft. vagyonibiztosítékbiztosítása alapján a QBE Insurance (Europe) Limited Magyarországi Fióktelepe végzi. Az Aeroviva 491 milliós vagyoni biztosítékkal rendelkezik. Heti négy charterláncon akár 4000 utast szállíthatott volna a cég a Travel Service charter-légitársaság gépein, az első járat a csőd bejelentése utáni napon indult volna. Farkas Attila, a Travel Service ügyvezetője elmondta: az első járat költségét sem fizette ki az Aeroviva. A Travel Service gépein az Aeroviva utasai a Budapest–Sharjah–Bangkok–Angkor, illetve Afrikába a Mombasa–Mauritius–Zanzibár útvonalon utaztak volna, összesen heti négy alkalommal.
Nagyon sok papírmunka
Az Aeroviváé lesz a magyar turisztikai szakma legnagyobb papírmunkával járó csődje – véli Horváth Péter, a QBE Atlasz biztosító értékesítési igazgatója. A szakember emlékeztetett: noha volt már több utast érintő ügy a magyar turisztika történetében, korábban az Eurotours, a Jorgos vagy a West Travel esetében az ügyfelekkel való foglalkozás döntő része kimerült abban, hogy a biztosítónak több ezer fő hazautazását kellett megszerveznie. Olyan károsult kevés volt, aki nem tudott elindulni, hiszen a csődök eddig jellemzően a szezon végére korlátozódtak. Most viszont úgy ment csődbe egy iroda, hogy még senki sem utazott el a meghirdetett programokra. Így már bizonyos, hogy az Aeroviváé lesz a magyar turisztikai szakma legnagyobb papírmunkával járó csődje – írta meg a Napi Gazdaság.
Horváth Péter ugyanakkor a Turizmus Onlinenak elmondta: a biztosító nem téríti meg a kárt, ha valaki ajándékutalvánnyal kívánt volna elutazni, de a csőd miatt hoppon maradt.
Lapzártánk idején végleges számokat még mindig nem lehetett tudni, de már látszott, hogy kevés lesz az utasok kártérítésére az Aeroviva közel félmillárd forintos vagyoni biztosítéka. Eddig 1008 kárbejelentés érkezett a vagyoni biztosítékot kezelő QBE-Atlasz Biztosítóhoz. Ez összesen 2389 utast érint – közölte a Turizmus Online-nal dr. Horváth Péter. A kárigény már meghaladja az egymilliárd forintot, így a jelen állás szerint is 50% alatt marad a megítélhető kártérítések mértéke – tette hozzá Horváth.
Az Aeroviva csődje miatt január elején rendőrségi eljárásis indult. A VII. kerületi kapitányság akkor okirat-hamisítás miatt indított nyomozást ismeretlen tettes ellen. A helyzet azóta bonyolódott; jelenleg a rendőrségi eljárás jelentős értékre, üzletszerűen elkövetett sikkasztás és más bűncselekmények megalapozott gyanúja miatt folyik. A tettes szintén ismeretlen, folyik a tanúk meghallgatása.
A szakmában nagy vihart kavart a 16 éves működés után csődöt jelentő Aeroviva ügye. Több utazásszervező szerint az egész szakma megítélésének árt az eset, mivel az utasok bizalma általában az utazásszervezőkkel szemben csappant meg. Felmerült az a kérdés is, hogyan találhatta elegednőnek mind az ellenőrzésekért felelős hivatal, mind a biztosító a félmilliárd forintos kauciót, amikor a két téli charterlánc sikeres töltése esetén az irodának minimum kétmilliárd forintra kellett volna biztosítást kötnie. |