Desztinációfejlesztés: csoda sem kellene

A cukrászat nehéz szakma. Grammok, cseppnyi hozzátevők, perctöredékek döntik el, jó lesz-e a végeredmény. Egy rendszer létrehozása, működtetése, bármennyire is sok összetevőből épül fel, a cukrászatnál egyszerűbb. Arány, egyensúly, megfelelő összetevők és egy működőképes recept.

A TDM fogalma ma már nem csak a szakma előtt ismert, valódi tartalma, célja és a benne rejlő lehetőségek azonban néha még a struktúrán belül lévő szereplők előtt sem egyértelműek. Létezik valódi TDM szervezeti rendszer Magyarországon? Hol kezdődik, meddig tart és mi is a desztináció valójában? Ismerjük és felismerjük-e a vonzerő, a termék és a kínálat közti különbséget? Mi fán terem a desztinációfejlesztés? Mikor tesz jót és mikor nem a desztináció menedzsere? Kérdések és valódi válaszok a stratégiaalkotás, a márkafejlesztés, a menedzsment, a termék- és kínálatfejlesztés, kommunikáció és értékesítés, valamint a belső marketing és minőségmenedzsment témakörében. Peter Righi és Semsei Sándor e kérdéseket járta körül a Balatonfüreden megrendezett Európai Desztináció Marketing Konferencia egész délutánt felölelő, desztinációfejlesztéssel foglalkozó workshopján.

A fenti felsorolás ismerős terminusokat állít egymás mellé, a szakmában azonban mindenki kicsit másképp nyúl ezekhez a fogalmakhoz. A több mint tíz éve építkező magyarországi TDM szervezeti rendszer célja, hogy a működőképes európai TDM receptúrával hazai környezetben alkosson jót. Mert az nagyon kellene. Semsei Sándor délelőtti előadásának kérdései nem csak azt feszegették, vajon a Lajtán túl miért süt jobban a turizmus napja, hanem azt is, hogy az innenső oldalon milyen összetevő hibádzik még, hiszen a recept már jó ideje – ha akarom, több mint száz éve - a kezünkben.

A turizmustörvény 1992 óta van hatályban Dél-Tirolban, ekkor szervezték ki az önkormányzatokból a helyi turisztikai kompetenciákat, melynek szerkezeti átalakítását az eisacktali térségben ő végezte. Az újonnan létrehozott idegenforgalmi szervezet biztos anyagi háttérrel, három éven belül, 20%-kal növelte a vendégéjszakák számát és költségvetése is megduplázódott (annak idején elérte a 600,000 eurót). Righi a profil meghatározására és a vásárlói hűség kialakítására helyezte a hangsúlyt, amelynek eredményeként a visszatérő látogatók aránya több mint 70%. Dél-Tirol ma 29 millió vendégéjszakával és mintegy 6 millió látogatóval büszkélkedhet. 

A Balatonfüreden megrendezett Európai Desztináció Marketing Konferencia desztinációfejlesztéssel foglalkozó workshopján Peter Righi mutatta be a dél-tiroli modellt. Peter Righi Európa egyik legsikeresebb turisztikai desztinációjának kialakításában, működtetésében hosszú évek óta vezető szerepet tölt be. Az alig 500 ezer lakosú Dél-Tirol a TDM rendszer mintapéldája is lehetne, hiszen a szervezetei rendszer 90-es évek végére történt megszilárdulása óta Dél-Tirolban töretlen a fejlődés. A válság sem volt képes megállítani. És épp ebben rejlik a jól működő TDM-rendszer ereje: a fenntarthatóságban és a versenyképesség hosszú távú megőrzésében. Az alig kétmegyényi Dél-Tirolban a tavalyi évben több mint 29 millió vendégéjszakát regisztráltak, míg legközelebbi nyugati szomszédunk, Ausztria, a maga 8 millió lakosával, több mint 130 millió vendégéjszakát számlál évente. Tegyük oda mellé rögtön a hazai 21-22 milliós éves összes vendégéj számot, és rögtön felmerül a kérdés: vajon ők mit tudnak jobban? Peter Righi a workshopot két, saját gyakorlatából vett példával kezdte. Az egyikkel azt igyekezett megmutatni, mik azok a hibák, amiket a termék- és kínálatfejlesztés során eleinte szinte minden menedzser elkövet, a másodikkal pedig azt, hogyan tanulhat az ember ezekből a hibákból.

Jéghangszerek a gleccseren - egy sikertelen projekt

A termékfejlesztés fontos, a briliáns ötlet elengedhetetlen, ám ha nincs az érintettek körében megfelelő támogatottsága, akkor a legjobb kezdeményezés is kudarcra van ítélve. Jó példa erre a 3000 méter magasan fekvő Schnalstaler gleccser jégből épült kunyhójában létrehozott attrakció, a jégből készült hangszerekkel tervezett koncertek iránti érdektelenség. Mi hiányzott? Az anyagi megalapozottság, a lassú, átgondolt építkezés, a szereplők sikeres megszólítása, érdekeltté tétele és megfelelő bevonása. Bizonyosan vakvágányra viszi minden projektünket, ha a kompetenciák tisztázatlanok, hiányzik a meghatározó gazdasági szereplők integrálása, nem megfelelő szintű az érintettek bevonása. Hasonlóan rossz útra tévedünk, ha hiányzik a bizalom, döntési képesség és bátorság. Nem vágjunk bele projektünkbe túlzott elvárásokkal se, működjünk együtt a helyi médiával, de a projektet ne hozzuk elhamarkodottan nyilvánosságra!

Route 99 – a sikerprojekt

99 km hosszú útszakasz, 99 helyszín, 99 kulturális lehetőség, 99 gasztro-alkalom, azaz a híres, tengerentúli 66-os út feelingje a feje tetejére – vagy épp a talpára? - állítva, no meg egy jó ötlet. Ki hinné, hogy az útvonalat se szórólap, se kiadvány nem népszerűsíti, csupán online és közösségi média-eszközöket vesznek igénybe e célra, illetve elindítottak egy mountain bike túraútvonal-portált, ingyenes letöltési lehetőségekkel. A jó ötletet követően bátran és pontosan megfogalmazott cél, tiszta profilalkotás, hiteles és tematikus termékfejlesztés, a termék beágyazása a desztináció célrendszerébe, a termékre épülő szolgáltatók bevonása, pontos kommunikáció és célirányos marketing. A projekt három év alatt vált sikeressé.

Hogyan tovább?

Dél-Tirol vagy Karintia példája is igazolja, a jövő a desztináció menedzsment szervezeti rendszeré. A várakozási helyzetben lévő, ugyanakkor válaszút előtt álló hazai TDM rendszer teljes körű kiépítése ugyanakkor még várat magára, hiszen a sok helyi, néhány térségi és egyetlen régiós (Balaton) TDM-szervezet mellett nem jött létre az országos turisztikai desztinációmenedzsmentért felelős intézmény. Ez pedig egyebek mellett a stabil alap, egy jól megfogalmazott, szakmai konszenzus alapján kidolgozott turizmus törvény hiányára vezethető vissza.


Egy korty Ázsia reggelire

Egy korty Ázsia reggelire 

Kulturális ízkavalkáddal hódít az új belvárosi brunchozó.
Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.