A Mátyás-templomban kialakult állapotok kétségtelenül megoldást kívántak, hiszen a főváros egyik legfontosabb műemlékének állaga alaposan leromlott, miközben főszezonban az elfogadhatónál jóval több turista tartózkodott egyszerre az épületben, kaotikus állapotokat teremtve. A beléptetőrendszer bevezetése legalább a templomon belüli helyzetet normalizálta, s a regisztráció miatt kiderült, valójában hányan látogatnak a Mátyás-templomba.
Az előzetes becslések alapján 350-400 ezer látogatóval számoltak, ám úgy néz ki, az éves látogatószám eléri a 700 ezret. Ebből viszont arra lehet következtetni, hogy korábban évente több mint egymillió turista áramlott keresztül a templomon, minden kontroll nélkül.
A belépődíj bevezetésének kettős célja volt, mondta el lapunknak dr. Fenyő Róbert, a Mátyás-templom Idegenforgalmi és Művészeti Iroda vezetője. Egyfelől a befogadókapacitás figyelembevételével maximálni akarták a látogatók számát, másrészt az üzemeltetés költségeit is elő kellett volna teremteni a belépők árából. A költségvetési pénzkiegészítéssel ugyan enyhültek a gondok, de jövőre muszáj emelni az árakat.
A Mátyás-templom felújítása halaszthatatlan és elengedhetetlen. Jelenleg az állapotfelmérés zajlik – a napokban remélhetőleg befejeződik –, s ennek a költségeit részben a belépődíjakból származó bevétel fedezi, tudtuk meg Mátéffy Balázs művészeti igazgatótól. Az épület több helyen ázik, a falak áteresztik a vizet, a freskók pusztulnak. A zsolnai-cserepek a világháború utáni helyreállításkor használt helytelen technológia alkalmazása miatt töredeznek és potyognak, akárcsak a kültéri szobrok. A bajt a rögzítéshez alkalmazott vasszegek rozsdásodása okozza; lehet, hogy több millió cserepet kell újrarakni. A felújítás költsége milliárdos tétel, s hogy az arányokat érzékeltessük, elég, ha elmondjuk: az emelt díjas belépőkből származó éves bevétel legfeljebb az állványzat felállításának költségét fedezné, de csak 20 méteres magasságig. A mostani tulajdonos, az egyházmegye ezért elvégzi az előkészítő munkálatokat, de a felújításra központi források kellenek.
A templom modernizációjának igényét figyelembe véve egy turisztikai hasznosítási koncepció is elkészül rövidesen, miközben az IMI igyekszik javítani a templom idegenforgalmi szolgáltatásain. Nem mindent lehetett megvalósítani az eredeti elképzelésekből, például a csoportokat továbbra is a kísérő idegenvezetők kalauzolják, hiszen az idő rövidsége nem teszi lehetővé, hogy hosszabb időt töltsenek a templomban. Viszont a beléptetés gyors és rugalmas, az előre bejelentkezőket soron kívül fogadják, és a belépődíjat átutalással is lehet rendezni. Mint Fenyő Róbert elmondta, az iroda célja, hogy minőségi szolgáltatást nyújtsanak a látogatóknak, és igyekeznek – főleg az igényes turisták számára – egyre több hozzáadott szolgáltatást nyújtani.