A hazai légi utasok 78%-a nincs tisztában a repüléssel kapcsolatos jogaival, ez az arány a második legmagasabb Európában. Az utasok kétharmada nem is gondol arra, hogy tömegközlekedésre váltott jegyével bizonyos jogok illetik meg, melyek figyelembe vétele a szolgáltató kötelessége. Az Európai Bizottság Mobilitási és Közlekedési Főigazgatósága (DG MOVE) által frissen indított kampány célja az utazóközönség tudatosságának növelése.
Ebből az alkalomból Magyarországon a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szervezetében működő Európai Fogyasztói Központ (ECC) június 26-án a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtéren tart információs napot. A budapesti információs nap célja, hogy felhívja a figyelmet arra, hogy a repülőgépes utazások folyamán milyen jogok illetik meg az utasokat állampolgárságtól és a járatot üzemeltető cég székhelyétől függetlenül, emellett milyen lépéseket tehet és kihez fordulhat a károsult.
„Számos alkalommal fordulnak hozzánk utasok külföldi vállalkozásokat érintő, határon átnyúló panaszaikkal, a csomagok elvesztésétől a járattörlésig, a buszos utazásoktól a repülőgépes esetekig. Az Európai Fogyasztói Központ közbenjárásával az elmúlt években több száz utas kapta meg az őt jogosan megillető kártérítést. A tapasztalatunk azonban általánosan az, hogy az utasok nem ismerik a jogaikat, vagy a lehetséges procedúrától megriadva nem tudják, vagy nem akarják érvényesíteni azokat. Az Európai Fogyasztói Központ éppen ezekben a helyzetekben tud ingyenesen segíteni, amennyiben az érintett külföldi vállalkozás az EU valamely tagállamában, Izlandon vagy Norvégiában honos.” – mondta dr. Kriesch Attila, az Európai Fogyasztói Központ vezetője.
Siim Kallas közlekedésért felelős alelnök az utasjogok népszerűsítését célzó kampánnyal kapcsolatban kifejtette, hogy „a legtöbb embernek a várva várt nyári utazás, a nyaralás a lehetőség, hogy kiszakadjon a hétköznapokból, és megérdemelten pihenhessen. Annak érdekében, hogy mindez zavartalanul, stresszmentesen történhessen az Európai Unió egységes, az összes közlekedési eszközre kiterjedő szabályozási rendszert épített ki. E jogok népszerűsítésére irányuló kampány ars poeticája, hogy a jól informált utasok tudatosan, proaktívan képesek jogaikat érvényesíteni.”
A kampány célja, hogy az utasok Európa szerte tudatos fogyasztóként érvényesítsék jogaikat, ebben segít például a DG MOVE által közzétett, „Utasjogai mindig kéznél” fantázianevű, több mobilplatformon is elérhető telefonos alkalmazás is. A 22 nyelven elérhető applikáció segítségével gyorsan megtalálhatjuk jogainkat, ahogy azt is, hogy kit kereshetünk fel panasz esetén. Mindez négy mobilplatformon érhető el: Apple iPhone és iPad, Google Android, RIM Blackberry és Microsoft Windows Phone 7.
Emellett egy weboldal is a rendelkezésünkre áll, mely az összes közlekedési eszközre kiterjedő jogokat tartalmazza.
Forrás: Turizmus Online