E lépésének többek között nagyon örül a turisztikai szakma is. Az exelnök állandó, sokéves jelenléte ugyanis többek közt azt jelenti, folytatódik New York híres-hírhedt fekete gettójának már korábban megkezdődött reneszánsza. A gazdasági-társadalmi szeizmográf mutatója félreérthetetlenül megmozdult. Emelkednek az ingatlanárak, bőrszínre való tekintet nélkül beköltöznek a yuppiek, a hippinemzedék immár sötét öltönyös, diplomatatáskás sikeres utódai, és ami sokáig szinte nem létezett: viszszatértek a turistákkal zsúfolt buszok is.
Amikor e sorok írója a hatvanas évek derekán anyagot gyűjtött New York-i könyvéhez, a boldogult emlékű Ipper Pál volt akkor a Magyar Rádió New York-i tudósítója, kis zöld Volkswagenjével járta Harlemet, és csak ott mert megállni, ahol a szokásos rendőrtrió posztolt: két fehér és egy fekete zsaru. Barátaim akkor gondosan megjelölték a metrótérképen a 125. utcát, nehogy véletlenül ott jöjjek fel. Aki akkor turistáskodni akart a gettópokolban, diliflepnire jogosultnak minősítették. Közismert, hogy a harmincas években Harlemben hemzsegtek a turisták: New Orleanson kívül ez volt a jazz világközpontja. A Cotton Clubban, az Apollo színházban Duke Ellington és Ella Fitzgerald varázsolta el a közönséget, a bárokban színvakság uralkodott, fehérek és feketék kavarogtak egymást minden értelemben átkarolva a legjobb zenére. Aztán jött a világválság és számos más tényező, a nagy menekülés Harlemből, a gettósodás, a szinte minden nyáron elkövetkező zavargás. Még ma is itt él New Yorkban a legtöbb csonka család, utcagyerek, narkós, az évi 23 ezer dollár ma is az átlagjövedelem fele. De 1990-től valami megkezdődött. Rudolph Giuliani polgármester Harlemben is közbiztonsági csodát produkált. Ahogyan csökkent a bűnözés, jönni kezdett a tőke, és nyílt titok, hogy a Nagy Almába, New York egyik legjobb és legérdekesebb részébe pumpált pénz nem kis hányadát éppen a turisztikai cégek adták. Mint egy friss felmérésből kitűnik, a szakma beszállt a harlemi ingatlanbizniszbe, renovált, felújított, középosztálybeli lakótelepeket épített: segített fészket rakni a turistaboom feltámadásához.
A turisztikai nagyfőnökök szorosan együttműködtek minden érdekelttel Charles Rangeltől, Harlem kongresszusi képviselőjétől Magic Johnsonig. A kosaraskirály számos pénzcsoporttal összefogva építette meg a harlemi Megaplexet, egy kilenc(!) nagytermes mozi- és színházpalotát. Ha ő és a mögötte álló pénz nem hisz abban, hogy hamarosan turisták népesítik be a monstrumot, aligha ruház be a minapi pokolba.
Gomba módra bújnak ki a földből az új, de régi ízeket ígérő éttermek, megújult a Cotton Club, az Apollo, a Lenox Lounge – és áradni kezdenek a nagy cégek buszai. Egyelőre a nagy cégeké. De a jövő biztosnak látszik. Neal Shoemaker, a Harlem Heritage Tours (harlemi örökségtúrák) alapító igazgatója azt mondja, most még Harlem látogatóinak mindössze húsz százaléka külföldi turista, míg a Broadway közönségénél az arány negyven percent.
De vasárnaponként a híres harlemi néger istentiszteletek karzatán már a közönség fele európai és japán. Sheila Bridges, aki Clinton stábjának egyik kulcsalakja, azt mondja: „Harlemben ma a leggyorsabban növekvő vonzerő a gospelturizmus. Különösen a japánok érkeznek tízezrével, hogy elmerüljenek a számukra oly egzotikus szertartásban, a fekete áhítat muzsikájában.” Harlem a bizonyság, hogy a hétköznapokban is lehet feltámadás. A városrész, ami nemrég a nyomor szimbóluma volt, holnap Amerika egyik turistaparadicsoma lesz.