Repülőszőnyegen az arab mesevilágba
Az indulás 21. századi volt az Atocha pályaudvaron. Madrid jellegzetes stílusú, védett épülete belülről óriási pálmaház, ahol patika tisztaságú üvegfalak, krómacél és mozgólépcsők között jutottunk el a csúcstechnikát képviselő AVE szupergyorsvonathoz. Az AVE két és fél óra alatt zajtalanul siklik Sevilláig. Útközben egyetlen megálló található: Cordoba. A mellettünk 25o kilométeres sebességgel elhúzó ellenvonat csak egy-egy villanás a száguldásban.
Mecsetek és katedrálisok
A szupertechnikából kilépve évezredes kultúrák egymásra rétegeződő emlékei közé jutottunk. A legendás arab kalifátusok világa sehol se került olyan közel Európához, mint itt. Védett világörökségek között jártunk, s ezt látványosan jelzik is.
Cordoba és Sevilla óvárosában oly szűkek az utcák, hogy hál’ Istennek, csak kellemes gyalogsétára alkalmasak. Gyorsan megszoktuk, hogy errefelé az évezredes műemlékek hétköznapi tárgyként használatosak, felbecsülhetetlen értékű római márványoszlopok bukkannak elő a vendéglők kerengőjében és az utcasarki házak támasztékaiként is. A ma is üzemképes római hídnak még örülnek a cordobaiak, de hogy az egyetem épületét nem tudják bővíteni, mert az első kapavágáskor amfiteátrum romjai bukkannak elő, azon már fejüket csóválják. A mórok befogadó kultúrát alakítottak ki: átvették a római márványokat, az antik tudást és a kínai találmányokat (papírgyártás) is. Az óváros egyik szépséges, tipikus andalúz múzeumházában például az első európai papírgyártó manufaktúra egykori eszközeit is megtekintettük. Cordobai a középkor legendás tudósa, a zsidó Maimonidész. Szobrát megtaláljuk a Juderia negyed keskeny, kanyargós utcácskái között. Ugyanitt fedezhetünk fel egy mudejár (arab) stílusú zsinagógát is, amely pestiskórháznak álcázva vészelte át a századokat, ma pedig múzeumként működik.
Megőrizve átalakítani
A világhírű cordobai nagymecset, a La Mezquita méltó a hírére, még a benne épített keresztény katedrális sem rontotta el az összképet. Vendéglátóink megmutatták nekünk az utóbbi évek régészeti szenzációját is, a Cordobától alig 8 km-re feltárt arab kalifátus, Madinat Al- Zahara csodás szépségű épületeit is. A Sierra Morena szép kilátást nyújtó lejtőjén az első kalifa címet elnyert mór uralkodó 929 után kezdte építtetni a teraszosan kiképzett, minden eddiginél pompásabb városerődöt. Ezek a mezquitak (mecsetek), az alcazarok (erődített paloták), a mohamedán paradicsom földi másai, buja, szépséges kertekkel. Hűvös cseppkőbarlangot idéznek a paloták magas mennyezeteiről sztalaktitként lelógó, falakat beborító kőfaragások. Ezt megtapasztalhattuk kisebb és ősibb formában Cordobában, nagyobb, pompásan ki és tovább épített formában Sevillában. A keresztény spanyol királyok sem tudtak eleinte szabadulni a mór igézettől. A római és arab alapokon továbbépített sevillai Alcazar 14. századi részei megtévesztésig arab ihletetségűek. A későbbi gótikus részek is a túlcifrázott platareszk stílusban épültek, de az impozáns palotának vannak reneszánsz kiegészítései is. Sevilla mai jelképét, a 93 méter magas Giraldát, a harangtornyot is minaretből építették át. A lenyűgöző sevillai katedrális kőbe vésett csodájában azonban már a spanyol világbirodalom összesített művészi erénye és alkotói energiája győzött. Kolumbusz síremléke is ebben a városban található.
Egy világbirodalom nyomai
Sevillában fordul a világ: az arab mesevilág emlékei mellett az egykori spanyol világbirodalom gazdagsága, óriás léptékű építkezései nyernek teret. A városban már két (1929 és 1992) világkiállítást rendeztek. Az ibero-amerikai nosztalgia az egykori amerikai gyarmatbirodalom felbomlása után is nyomon követhető. Példa erre a dohánygyár, egy kisebb városnegyeddel felérő óriási palota, amely legkevésbé gyárnak, sokkal inkább operadíszletnek tűnik. A város imázsához az óriási, bikaviadalokra szolgáló aréna is elválaszthatatlanul hozzátartozik. A Plaza de America és a Plaza de Espana stílusukban és méreteikben a spanyolok szenvedélyes ragaszkodását hirdetik történelmükhöz.
A Madridi Turisztikai Hivatal tájékoztatása szerint a fővárosi közlekedés fejlesztése hatalmas lépésekkel történik: 11 vonalas földalatti-hálózata hamarosan kiterjedtebb lesz, mint Londoné. Az új repülőtér befogadóképessége 35 millió utas évente. Madrid pályázik a 2012-es olimpia megrendezésére. A Prado, a Thyssen-Bornemissza és a Reina Sofia múzeumok háromszögében nagyarányú építkezések folynak, Madrid turisztikai imázsának hangsúlyos része lesz múzeumainak gazdagsága. Tavaly novemberben Manet-kiállítás miatt álltak sorba a turisták, idén Dalí lesz az ünnepelt.
A részeg vessző Andalúziai látogatásunkkor, napfényes novemberben egy sötét rózsaszín virágokkal borított magas cserje, népies nevén a részeg vessző ontotta virágait. Becsípett és eltévesztette az évszakot. Andalúzia egésze ilyen fokozott életérzést sugároz, nemcsak műemlékekből, hanem az andalúz életmódból és stílusból áll össze e vidék egyedi, sajátos vonzereje. A helyiek visszafogott, koreografált, de kitartó szenvedélyességgel ragaszkodnak hagyományaikhoz, legyenek azok látványos egyházi ünnepek, bikaviadalok, flamenco-estek, földig érő fekete csipkemantillák, vagy a patiók szubkultúrája. Szerény bejárata van a legtöbb vendéglőnek is, ám utána belső udvarok első látásra áttekinthetetlen labirintusa fogad. Minden régi, a gyönyörű évszázados csempék és majolikák, a torrérók képei és kitömött fekete bikafejek a falakon. Egy valamirevaló étkezés ideje többórányira, a felszolgált fogások száma áttekinthetetlenné nyúlik. A számtalan előétel (tapas) elmaradhatatlan tartozéka a levegőn szárított, fűszerezett sonka.