A korábbi cáfolatok ellenére ugyanis lapzártánk előtt kiderült, hogy a Pénzügyminisztérium mégis csak szedne úthasználati díjat a határon belépő külföldi járművek vezetőitől. Hasonló díj az ország teljes úthálózatára vonatkozóan Romániában és Bulgáriában létezik csak kontinensünkön, a gyorsforgalmi úthálózat használatát azonban matricához kötik számos országban. Egyedül a fejlett úthálózattal rendelkező Svájcban fordul elő azonban, hogy a határon csak matrica birtokában engedik át a külföldi autóst. Románia idén január 15-én vezette be az úthasználati díjat, kül- és belföldi autósok részére egyaránt. A romániai útdíj bevezetésének hírére egyébként 2004. december 28-án a Külügyminisztériumba kérették Románia budapesti nagykövetét, ahol felhívták a figyelmét arra, hogy a rokoni és személyes kapcsolatok fenntartását megnehezítheti bármilyen anyagi természetű teher. Az úthasználati díj célja a magyarázat szerint, hogy azok a külföldiek is hozzájáruljanak a hazai utak fenntartásához, akik nem az autópályákat választják. Pedig a magyarországi benzinkutaknál vásárolt üzemanyagok árába beépített adókból befolyó óriási összeg egy részét is erre a célra kellene felhasználni. A MOL felmérése szerint egyébként itthon a legdrágább az üzemanyag a régióban, és az üzemanyagok adótartalma is igen magas. A gázolaj esetében az ár 63,6 százalékát kell adóként befizetni, a motorbenzinnél az arány 68,5 százalékos. A benzin adótartalma a térségben csak Szlovéniában magasabb – 71,8 százalék –, a gázolajat pedig Magyarországon terheli a legmagasabb adó. A lényeg: nem lenne szabad egy új adóval elriasztani hazánkból a fogyatkozó számú külföldi autós turistákat, akikre különösen vidéken égető szükség lenne.