Az azonban mindig megdöbbentő, amikor egy ma még tiltott gyakorlat követendő példává válik. Így vagyok a szervizdíj bevezetésével. A legnehezebb nekem, mint törvénytisztelő állampolgárnak azt megértenem, hogyan állítsam át az agyam arról a gondolkodásmódról, amelyet egyébként a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség lapunkban megszólaló illetékese is vall, miszerint a szervizdíj felszámítása eddig azért volt tilos, mivel senki nem várhatja el, hogy valaki azért megy étterembe, hogy ott magának szedjen a kondérból. Az éttermi fogyasztás lényegéből fakad a kiszolgálás.
A tervezett rendelkezés szerencsére lehetőséget ad arra is, hogy nullaszázalékos szervizdíjat számoljon fel az étterem. A kisebb egységek vélhetően ezt a taktikát követik majd, így tőlük túl sok pluszbevételre nem számíthat majd az állam. A vendéglátóiparban dolgozóknak viszont érdemes lesz bevallaniuk a kapott borravalót, mivel csak 15 százalékos nyugdíjjárulékot kell fizetniük utána, és az alapösszeg beleszámít a nyugdíjalapjukba is. Tisztelet a becsületes vendéglátósoknak, akik nincsenek kevesen ebben az országban, de álljon itt néhány adat az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal (APEH) tavaly nyári balatoni ellenőrzésének tapasztalatairól. Augusztusban három napon át 957 esetben vizsgálták a balatoni vendéglátóhelyek működésének szabályszerűségét, ezek közül 401 alkalommal nem kaptak nyugtát az ellenőrök annak ellenére, hogy a rádiók bemondták: APEH-ellenőrzés folyik a Balatonnál. Érzésem szerint a nyugtaadást elmulasztó vendéglősök megtalálják majd annak is a módját, hogy a szervizdíj őket gazdagítsa, és ne az államot.