A privatizációra és a szövetségi csatlakozásra való felkészülést célozza meg a Malév "Stabilizáció és csatlakozás" elnevezésű akcióterve. A rövid-, illetve középtávú programot Szarvas Ferenc, a társaság igazgatóságának elnöke és dr. Antal Erzsébet vezérigazgató ismertette a nemzeti légitársaság november 24-i sajtótájékoztatóján.
Dr. Antal Erzsébet szerint a Malév ellentmondásos helyzetben van. A légitársaság eredményei ugyan jók, utasforgalma 9,2 százalékkal nőtt, menetrend szerinti járatainak load faktora (töltése) 1,1 százalékkal 63,9 százalékra emelkedett, ám a magas üzemanyagárak (tavaly egy tonna kerozin 90 USD volt, szemben az idei, tonnánkénti 380 dollárral), valamint az euró és a dollár átváltási arányának változása (a bevételeket a cég euroban realizálja, költségeiért pedig dollárban kell fizetnie) kedvezőtlenül befolyásolják az üzletmenetet.
A Malév rövid távú célja a stabilizáció, amely három fő pilléren - a piaci poziciók erősítésén, a gazdasági stabilizáción és az üzemelési hatékonyság javításán - nyugszik.
A stabilizációs akcióterv a szolgáltatásfejlesztéssel, a marketingtevékenység és a vállalatvezetés megerősítésével kívánja a piaci pozíciót megszilárdítani. A szolgáltatási csomag megújításának kidolgozása már megkezdődött: az utasok véleményén és igényeiknek felmérésén alapuló, a dolgozók bevonásával készülő tervezetet decemberben vitatja meg és fogadja el a Malév igazgatósága. Az utasok minőségi kiszolgálását célzó programot várhatóan jövő év elején indítja be a légitársaság.
A Malév a gazdasági stabilizáció érdekében maximálisan az alaptevékenységre koncentrál, folytatja az egyéb szolgáltatási területek korábban megkezdett kihelyezését, továbbá a veszteséges járatok felülvizsgálatát. A hatékonyság növelésére racionalizációs és költségcsökkentő programot indított be a forgalmi tevékenység, az áruszállítás, a légi üzemeltetés és a földi kiszolgálás, valamint a gazdasági és műszaki tevékenység területén.
A nagyobb működési hatékonyság elérése érdekében a jövő évi menetrendek alaposabb, időben jobban tartható felépítésére, a tranzitforgalom jobb kiszolgálására, valamint a belső információs és döntési folyamatok racionalizálására alapoznak. Fontos elem a flottafejlesztés: a Tupoljevek (TU-154) jövő tavasszal esedékes kivonásával és négy Boeing 737-300/400-as típusú korszerű gép beszerzésével a társaság jelentős lépést tesz a flotta egységesítésére, modernizálására, a repülőgépek költséghatékonyabb üzemeltetésre. Egy új Boeing 7,5-szeres többletkapacitást is jelent ugyanakkor a Tupoljev típussal szemben, mert míg ez utóbbi naponta átlagosan 4 órát repül, addig egy Boeing 10 órát tölt a levegőben.
A Malév közép- és hosszú távú céljai között első helyen a szövetségi együttműködés kialakítása szerepel. A magánosítás alapképlete változatlan: a Malév 50+1 százalék magyar tulajdonban marad.
A privatizáció révén megvalósuló tőkeemelés, valamint a szövetségessel közösen felépítendő új útvonalrendszer és menetrend, a csatlakozásból eredő szolgáltatási, marketing és értékesítési előnyök várhatóan új piacokat nyitnak majd meg, új utaskört hoznak a Malév számára. A csatlakozás ezért a Malév új növekedési pályára állításának kulcskérdése - fogalmazott Szarvas Ferenc elnök.