Miután Kenderesi Tamás úszó megszerezte olimpiai bronzérmét a 200 méteres pillangóúszás döntőjében, azt nyilatkozta, hogy ráférne pár sajtburesz. Két hamburgerlánc, a magyar Zing Burger és a Burger King is ráugrott a lehetőségre, hogy Facebook-poszt formájában gratuláljanak Kenderesinek és minden magyar versenyzőnek, aki kint van az olimpián.
A gyors és találó marketinges húzást Rényi Ádám kommuniációs szakember Kreatívon megjelent publicisztikájában is méltatta (igaz, csak a Zing esetében), ugyanakkor ismerve a Nemzetközi Olimpiai Bizottság rendkívül szigorú hirdetési irányelveit, felmerült bennünk az, hogy jogilag aggályos mindkét megjelenés. Ráadásul a Zing Burger posztja még egy promóciót is tartalmazott, mert aznap a sajtburesz szó bemondásával ingyen sültkrumplit kaptak a vásárlók.
A Burger King posztja:
A Zing Burger posztja:
A képeket augusztus 12-én mentettük le, a posztokat azóta eltávolították.
A NOB irányelve, kiegészítve a sportolók reklámcélú megjelenéseire vonatkozó 40-es szabállyal (Rule 40) nagyon egyszerű: az olimpiát megelőző 9. naptól az olimpiát követő 3. napig csak az olimpia főszponzorai használhatják fel kampányaikban a sportolók nevét - még a sportoló egyéb szponzorai is csak nagyon komoly körültekintéssel, de leginkább sehogy. Ráadásul az olimpia főszponzora a McDonald's, és az irányelveket tartalmazó dokumentumban kifejezetten van egy olyan rész, ami azzal példálózik, hogy versenytársnak igencsak nem illik felhasználni kampányaiban az olimpia arculati elemeit, vagy az ott résztvevő sportolók nevét.
A Zing esetében elképzelhető, hogy előzőleg nem tájékozódtak arról, hogy mit lehet és mit nem egy olimpiai sportoló kapcsán, az egyik legnagyobb globális gyorsétteremlánc, a Burger King esetében ugyanakkor furcsa, hogy erre nem figyeltek oda.
Miután többen jelezték a Facebookon, hogy aggályosak a Zing és a Burger King megjelenései, megkérdeztük a Magyar Olimpiai Bizottság marketingvezetőjét, Siklós Eriket, hogy mit gondol a szóban forgó két Facebook-posztról.
Jogi következményei lesznek
„Mindkét megjelenés minden szempontból sérti az irányelveket, sőt ennél súlyosabb, személyiségi jogokat sértő esetről van szó, mert a sportoló image-ét használja. Eddig is voltak olyan megjelenések, amelyek jogtalanul használták az olimpia arculati elemeit, de ezeknél beértük azzal, hogy felszólítottuk őket, vegyék le a hirdetést. Ez a két eset azonban olyan szint, ami túlmegy azon a határon, hogy ne legyen belőle bírósági ügy" – fogalmazott a Kreatívnak Siklós Erik, a Magyar Olimpiai Bizottság marketingigazgatója.
Siklós Erik elmondta, mindkét cégnek felszólítást fognak küldeni, hogy szüntessék meg a jogsértést – idáig tehát ugyanaz a menet, mint más hirdetők esetében -, de tekintettel a törvénysértés súlyára, úgy gondolja, hogy lesznek jogi következményei a Facebook-posztoknak. Hozzátette, az elmúlt 1-1,5 évben intenzív edukációs munkát folytattak azért, hogy megismertessék a magyar cégeket és ügynökségeket, hogy mik az olimpiával kapcsolatos hirdetési szabályok.
Amikor arról kérdeztük, hogy mire számítanak egy bírósági perben, azt válaszolta, hogy mivel ilyen még nem volt, ezért nincsen erre bírósági gyakorlat. Persze nem biztos, hogy végül a MOB perre viszi az ügyet, hiszen tekintettel arra, hogy egy sportoló jogai sérültek, ezért őt is be kell vonni, egyeztetni kell vele, de a MOB mindenképpen képviselni fogja a sportoló (jelen esetben Kenderesi Tamás) érdekeit. Siklós Erik hangsúlyozta, a MOB nem pénzt akar ebből, a szervezet legfőbb érdeke, hogy rend legyen, és mindenki vegye tudomásul, hogy mit lehet és mit nem az olimpiát felhasználó reklámokkal kapcsolatban.
Szponzorálni szeretnénk Tamást
Forrás: kreativ