Moszkva nem hisz a könnyeknek

Az 1979-es szovjet sikerfilm címe ma is aktuális: az orosz metropolis nagyon kemény hely. Ma persze más értelemben, mint a szocializmus idején: 11,5 millió lakosával, a több millió ingázóval a három legnagyobb európai nagyváros közé tartozik, ahol a dugók jóformán egész naposak.

Hiába a kétszer négy-öt-hat-sávos sugárutak, hiába a koncentrikus körgyűrűk, a 210 forint körüli benzinár és a pörgő gazdaság miatt rengeteg az autó, amely itt sokkal inkább státuszszimbólum, mint közlekedési eszköz. Ez abból is látszik, hogy míg az 500 kilométer hosszú, 192 állomásból álló metróhálózaton fél-egy óra alatt el lehet jutni a város egyik távolabbi pontjából a másikba, addig ez kocsival minimum kétszer ennyi időbe telik. A dugóban persze mindenki láthatja, mivel közlekednek honfitársai. Talán az öbölállamokban fut még ennyi luxusautó, sportkocsi és flancos terepjáró. A turizmus szempontjából a közlekedési helyzet mindenképpen fontos, hiszen ezzel kalkulálni kell a program összeállításánál, és adott esetben többórás transzferidőkkel kell számolni. Ennek ellenére Moszkva fantasztikus város. A minap az 1000 út utazási iroda, az UTair légitársaság és a moszkvai idegenforgalmi hivatal meghívására egynapos villámlátogatáson ismerkedtem meg a metropolis néhány látnivalójával. A Malév megszűnése óta az Aeroflot az egyetlen légitársaság, amely a magyar és az orosz főváros között közlekedik. A Wizzair jelentkezett ugyan, hogy átveszi a Malév repülési jogait, de ezt az oroszok nem fogadták el. A versenyhelyzet hiánya miatt persze az árak meglehetősen magasak. Alternatívát csak az átszállásos megoldások jelenthetnek, illetve a bécsi, pozsonyi indulás. A szlovák fővárosból közlekedik például a UTair (ejtsd „Juter”) légitársaság járata a moszkvai Vnukovo repülőtérre. A pozsonyi reptér igazán kellemes meglepetés: modern és átlátható az épület, alig indul járat, egyáltalán nem kell sorban állni. Amikor mi utaztunk, Bombardier CRJ gép közlekedett az útvonalon. A fedélzeti szerviz viszont a régi szép időket idézte: kétféle bor, háromféle meleg főétel, előétel, sajt, édesség, tea, kávé volt a kínálat, amelynek elfogyasztása még egy éhes felnőtt férfi számára is komoly kihívást jelentett.

Jut is, marad is

Moszkvai kirándulásunkon közelebbről is megismerkedtünk a UTAir nagy ívű fejlesztési terveivel. A Vnukovón bázisrepteret üzemeltető társaság dinamikusan növeli forgalmát. Naponta átlagosan 300 járatot indít Oroszország és a világ több mint 100 repülőterére. Az Aeroflot és a Transaero mögött a harmadik legnagyobb forgalmú orosz légitársaságnak számít, 2012 első fél évében 3,570 ezer utast szállított. A forgalom bővülése szédítő: 2001- ben még csupán egymillió utasról, ezzel szemben 2011- ben már 6,5 millióról beszélhetünk. Az idei terv 9,2 millió utas. A légitársaság kétlépcsős fejlesztési programot valósít meg: 2012–2016 között elsősorban távol-keleti járathálózatát bővíti, 2015–2020 között pedig egy új, kelet-szibériai gyűjtő-elosztó központot alakít ki. Hogy pontosan hol lesz a bázisrepülőtér, arról még nem született döntés. A UTAir-nek jelenleg egyébként Vnukovo mellett gyűjtő-elosztó központjai működnek Szurgutban, a Don folyó melletti Rosztovban, Szamarában, Ufában és Tyumenben. Vnukovón egyébként az idén várhatóan 12 millió utas fordul meg, akik közül minden második a UTAir járataival érkezik. A növekvő forgalom miatt jelenleg is komoly építkezések zajlanak a reptéren. A UTAir folyamatosan vonja ki flottájából az idősebb Tupoljev típusú gépeket, és állítja forgalomba a Boeingeket és Airbusokat. Az idén két darab 767-200- asra, valamint három 737-500-asra kerül a társaság logója. Az igazi flottabővülés azonban a jövő évtől várható: 2013–2020 között 40 darab Boeing 737-800/900-as, 2013–2016 között pedig 20 darab Airbus 321-es érkezik.

Önkiszolgáló a GUM-ban

Moszkva látnivalóit egyetlen nap alatt megtekinteni természetesen lehetetlen. Rövid kirándulásunk során eljutottunk a legendás Vörös térre, ahol még mindig áll Lenin mauzóleuma, és a kommunizmus apostolának bebalzsamozott testét is meg lehet tekinteni. A kilométeres sorok elmúltak, állítólag maximum egy órát kell sorban állniuk az érdeklődőknek. A téren található a Kreml, az orosz főváros történelmi központja, az uralkodók, cárok erődített palotája. Putyin elnök hivatala is itt található. A tér másik oldalán hasonlóképp érdekes történelmi épület, a Vaszilij Blazsennij-székesegyház található. Érdemes nem csak kívülről megszemlélni a jellegzetes hagymakupoláiról könnyen felismerhető, az 1500-as évek második felében épült, különleges templomot. Évszázados falfreskók, ikonosztázok láthatók odabenn, de az alig ötven férőhelyes főhajóban egy négyfős férfikar egyházi zenei bemutatóját is élvezhetjük. Alig néhány lépésnyire innen találjuk az orosz főváros egy másik emblematikus  épületét, a GUM áruházat. A szovjet idők csúcsáruháza, amelyben egykor órákat álltak sorban az emberek valamilyen hiánycikkért, ma már luxusbutikoknak ad otthont. A legdrágább francia márkák mellett önkiszolgáló éttermek is működnek a házban: az öltönyös, Rolex órás menedzserek itt békésen várják a sorukat, míg nekiülhetnek kanalazni a borscs levest vagy villára tűzni a kijevi csirkemellet.

Körkép csata után

Érdekes látnivaló a történelem iránt érdeklődőknek a borogyínói ütközetről készült körkép. Franz Alekszejevics Rubo alkotása a csata után 100 évvel, a mi Feszty-körképünkkel nagyjából egy időszakban készült, és a hangulata is nagyon hasonló. A festmény előterét Moszkvában is „élővé varázsolták”: makettek, égő házak romjai, elesett katonák, kövek, mezők teszik „kézzelfoghatóvá” az élményt. A csata az orosz nemzeti büszkeség szempontjából kulcsfontosságú volt: Napóleon oroszországi hadjárata itt megtört, és innen egyenes út vezetett későbbi dicstelen távozásához. Ha már túl vagyunk minden történelmi látnivalón, felkereshetjük az osztankinói tévétornyot, ahonnan ragyogó kilátás nyílik az enyhe szmogfelhőben úszó metropolisra. Vigyázzunk az időzítéssel, a toronyba csak egész órakor indulnak a liftek, így ha 18.02-kor érkezünk jegyet venni, hétig csak sétálgathatunk a környéken. Némi időt persze nem árt erre hagyni, mivel a torony előtti téren szép orosz veteránautó- és motorgyűjteményt találunk.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.