Nagyobb hangsúly a környező országokon

A szep­tem­be­ri ame­ri­kai ter­ror­ak­ció utó­ha­tá­sai meg­ráz­ták a vi­lág szál­lo­da­ipa­rát. Ös­­sze­ál­lí­tá­sunk­ban ar­ról kér­dez­tük a te­rü­let meg­ha­tá­ro­zó ha­zai sze­rep­lő­i­t, ho­gyan érin­tet­ték őket az ese­mé­nyek, mit tesz­nek, ter­vez­nek a ne­ga­tív ha­tá­sok ki­küsz­öbö­lé­se ér­de­ké­ben. El­ső­ként Betegh Sán­dort, a Da­nu­bi­us Hotels Rt. ve­zér­igaz­ga­tó­ját fag­gat­tuk er­ről.

ht Mi­lyen ha­tá­sai vol­tak a Da­nu­bi­us szál­lo­dák éle­té­re a szep­tem­be­ri ese­mé­nyek?

– El­ső­sor­ban azok a szál­lo­dá­ink érez­ték meg a vál­to­zá­so­kat, ahol ame­ri­kai és tá­vol-ke­le­ti tu­ris­ták is szép szám­mal meg­for­dul­tak. Ilyen a Hil­ton, a Hélia, a Ho­tel Mar­git­szi­get, vagy a Grand Ho­tel Hun­gá­ria. Ko­ráb­ban vál­la­la­ti szin­ten át­la­go­san a ven­dé­gek 6%-át ad­ták az ame­ri­kai és 2,7%-ban a ja­pán lá­to­ga­tók. A ter­ror és a há­bo­rú ne­ga­tív kö­vet­kez­mé­nye­ként szep­tem­ber­ben 1%-kal, ok­tó­ber­ben 3%-kal ke­ve­sebb ten­ge­ren­tú­li ven­dé­get re­giszt­rál­hat­tunk, mint ta­valy. Ám ös­­szes­sé­gé­ben a prob­lé­ma fő okát nem eb­ben lá­tom. Fő­leg há­rom vis­­sza­hú­zó erőt emel­nék ki, amely a na­gyobb nö­ve­ke­dést gá­tol­ja. Az egyik ilyen té­nye­ző az a ha­tal­mas nagy­ság­ren­dű ka­pa­ci­tás­bő­vü­lés, amel­­lyel a pi­ac egy­elő­re nem tud mit kez­de­ni, il­let­ve olyan ver­seny bon­ta­ko­zott ki a szál­lo­dák kö­zött, mely­nek kö­vet­kez­mé­nye­ként egy­mást alul­li­ci­tál­va, áron alul ajánl­ják ki az öt­csil­la­gos szo­bá­kat. Ked­ve­zőt­len irány­ba so­dor­ja a szál­lo­da­ipart az esze­lős ho­tel­épí­té­si láz is. Ezek az újon­nan el­ké­szült szál­lo­dák nem ar­ra tö­rek­sze­nek majd, hogy új ven­dé­ge­ket hoz­za­nak az or­szág­ba, ha­nem a töb­bi szál­ló ven­dég­kör­ét sze­ret­nék el­szip­káz­ni. A má­sik ne­ga­tí­vum, hogy nem mé­rik fel pon­to­san, hogy ho­va mit sza­bad épí­te­ni.
Csa­pás­ként ért min­ket a fo­rint ár­fo­lyam­sáv­já­nak ki­szé­le­sí­té­se, ami ön­ma­gá­ban tízszer na­gyobb be­vé­tel­ki­esést ered­mé­nye­zett, mint a szep­tem­ber­ben be­kö­vet­ke­zett ter­ror­tá­ma­dás. Szá­mí­tá­sa­ink sze­rint ez az ös­­szeg az év vé­gé­re meg­ha­lad­ja az egy­mil­li­árd fo­rin­tot. Har­ma­dik re­ces­­szi­ós té­nye­ző az az új, rep­re­zen­tá­ci­ó­ra vo­nat­ko­zó ren­de­let, amely most ext­ra adó­kat ró a szer­ve­zők­re, így meg­tor­pant a ke­res­let, mint­egy a fe­lé­re csök­kent a bel­föl­di szer­ve­zé­sű ren­dez­vé­nyek szá­ma.

ht Mi­lyen új mar­ke­ting­stra­té­gi­át al­kal­maz­nak a ne­ga­tív ha­tá­sok el­len­sú­lyo­zá­sa ér­de­ké­ben?

– Most el­ső­sor­ban a kör­nye­ző or­szá­gok­ra össz­pon­to­sí­tunk, a rek­lám­költ­sé­ge­ket tel­jes egé­szé­ben az eu­ró­pai pi­ac­ra for­dít­juk, most egy ki­csit ki­re­keszt­ve a ten­ge­ren­tú­li te­rü­le­te­ket. Az el­ső ki­lenc hó­nap rek­lám­költ­sé­ge meg­ha­lad­ja az 1 mil­li­árd fo­rin­tot, ami­ben ben­ne fog­lal­ta­tik az ezen a te­rü­le­ten mun­kál­ko­dók bé­re is. A 2002-es mar­ke­tingki­adá­so­kat az el­múlt évek­hez ha­son­ló­an kal­ku­lál­juk, a for­ga­lom mint­egy 4-5%-át ál­doz­zuk er­re a cél­ra. Több ame­ri­kai iro­da kér­te, hogy ára­in­kat 40%-kal mér­sé­kel­jük, de eb­be ter­mé­sze­te­sen nem egyez­tünk be­le. In­kább kö­vet­ke­ze­tes­ség­re tö­rek­szünk, hi­szen min­den cso­da há­rom na­pig tart.

ht Mi­lyen vál­to­zá­sok tör­tén­nek a jö­vő­ben?

– Mi­vel a szál­lo­da mű­kö­dő­ké­pes­sé­gé­nek a fenn­tar­tá­sa a lé­nyeg, új, költ­ség­ta­ka­ré­kos gaz­dál­ko­dást ve­zet­tünk be. En­nek a lé­nye­ge, hogy az rt. ko­ráb­bi budapesti ti­zen­egy önál­ló egy­sé­ge há­rom, az öt vi­dé­ki önál­ló egy­ség pe­dig két te­rü­le­ti igaz­ga­tó­ság­ba tö­mö­rül. Így az ugyan­azon a te­rü­le­ten dol­go­zók szá­ma 200-250 fő­vel fog csök­ken­ni.

ht Mi­lyen te­lí­tett­ség­gel üze­mel­nek most a Da­nu­bi­us szál­lók?

– Vidéki gyógyszállodáink te­lí­tett­sé­ge 81,1-94,6 % kö­zött in­ga­do­zott no­vem­ber­ben, ez ked­ve­ző adat, na­gyobb lá­to­ga­tott­sá­got köny­vel­tünk el, mint ta­valy ilyen­kor. 1986-os fenn­ál­lá­sa óta idén ér­te el a leg­jobb ered­mé­nye­it a Bü­ki Gyógy­szál­ló, a Thermál Ho­tel Sár­vár pe­dig 2,5%-kal tel­je­sí­tett job­ban, mint ta­valy. A vá­ro­si ho­te­lek ki­hasz­nált­sá­ga 45-63% kö­zött mo­zgott novemberben. En­nek el­le­né­re a be­vé­te­lek stag­nál­nak, ami fő­leg a fo­rint fel­ér­té­ke­lő­dé­sé­nek tud­ha­tó be. A hét­vé­gi for­gal­mak arány­ta­la­nul ma­ga­sak a vidéki szállodákban a ta­va­lyi­hoz ké­pest, ami an­nak kö­szön­he­tő, hogy a bel­föld­ről ér­ke­zők ará­nya jól ér­zé­kel­he­tő­en erő­sö­dik, je­len­leg a ven­dé­gek 12%-a ha­zai.

ht Mi­lyen lesz a szil­vesz­ter, és mi­re szá­mít jö­vő­re?

– A mil­len­ni­u­mi szil­vesz­te­rek­hez ké­pest va­ló­szí­nű­leg gyen­gébb lesz, bár vi­dé­ken min­den bi­zon­­nyal telt­ház lesz, a gyógy­szál­lók­ban már most alig van sza­bad he­lyünk. A jö­vőt il­le­tő­en bi­zony­ta­lan va­gyok, de azt tar­tom re­á­lis­nak, hogy előbb-utóbb min­den­ki új­ra rá­szán­ja ma­gát az uta­zás­ra, hi­szen ez szin­te min­den­na­pi szük­ség­le­tünk­ké vált. A mé­dia so­kat ja­vít­hat, il­let­ve ront­hat is a hely­ze­ten.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.