ht Mi tetszett annyira Kínában?
– A keleti mentalitás. Ott fontos a barát, a család; elképesztő a különbség ehhez az európai, személytelen világhoz képest.
ht Hogy került az IMO-ra?
– Apám ösztökélt, hogy legyek diplomata. Az IMO-n fantasztikus volt a nyelvtanítás, már másodikban japán újságot olvastam. Azt viszont, hogy ki milyen nyelven tanul majd, az utolsó pillanatig titkolták. Csak az indulás előtt közölték, hogy kit hova osztottak be. Én a japán-angollal egy szót sem szólhattam, de emlékszem az egyik fiú kétségbeesésére, aki khmer–francia szakos lett. Azt kérdezgette idegesen: egyáltalán hol beszélnek khmerül? Az IMO az élet iskolája volt. Aki ott végzett, annak egy rendszerváltás meg se kottyan. Ma már persze mindez csak kedves emlék. Például, az oroszul diplomázó magyar részképzős lányok szállása az Ulica Vaginában volt. Gyengébbek kedvéért: ez egy bizonyos Vagin nevű emberről elnevezett utcát jelent, de azért valahogy mégis csak kifejezőnek találtuk...
ht Miért nem mehetett az IMO után diplomatának?
– Ezt talán Jeszenszky Géza akkori külügyminisztertől kellene megkérdeznie. A Moszkvában végzettek közül egyet sem vettek fel.
ht Kigombolt csíkos ing, farmer, a falon tábla a gyerekei üzeneteivel – olyan az irodája, mintha otthon lenne.
– Mert ilyen az egész cég is. A KLM-ben megtalálod a családodat is, egy remek csapatba kerülsz. És perceken belül mindenkinek kék színű lesz az agya, és úgy leszel kék, hogy ez nem is fáj. És ezt nagyon lehet szeretni.
ht Mit tud a KLM?
– Európában a negyedik, Magyarországon a harmadik legnagyobbak vagyunk, 120, többségében fiatal repülőgéppel. Túlnyomó többségük Boeing, akad egy-két Fokker; más típus nem érdekli a céget. Hollandia belső piaca kicsi, a cég tehát részben ráhordja az utasokat az interkontinentális járatokra, részben maga is repüli ezeket.
ht Kié a KLM?
– Nincs tulajdonos, a cég tőzsdén van. A közgyűléseket egy hatalmas vásárcsarnokban tartják.
ht Mit jelent az ön pozíciója?
– A világon 150 hasonló beosztás létezik. A KLM 150 országban van jelen, mi a helyi képviseletet vezetjük. A családias légkör, a konszenzusos döntési szisztéma miatt meglehetősen szabad a kezünk: a a két szélső érték között miénk a döntés, és miénk a felelősség.
ht Szeptember 11-e után mi változott a KLM-nél?
– Borzasztó sokba került az ötnapos leállás, s egy hét után 40 százalékkal csökkent az USA-ba induló forgalom. A mostani helyzet egyszerűen félelmetes. Az Öböl-válság 2 éve a légitársaságoknak 13 milliárd dollárba került. Most, az első hét után túl vagyunk a 10 milliárdon. Azt hiszem, a tragédia átrajzolja majd a térképet: a Swissair például most jelentette be, hogy csődközeli helyzetbe van. A Swissair! Amúgy is, az idei év recesszív volt, a cégek zöme veszteséges, nincs semmi tartalék.
ht És a KLM-nél?
– Nálunk hál’ isten nincs tragédia. A hogyan továbbról azonban mi is erősen gondolkodunk. Elsősorban az utazás biztonságát kell erősíteni. A társaságok egy része sky-marshall-t ültet az utasok közé, és betörhetetlenre cserélik a pilótafülkék ajtaját is. Valamilyen megoldással mi is válaszolunk a terroristáknak.