Speciális turisztikai szolgáltatások hölgyeknek

A „csak hölgyeknek” szóló szolgáltatások a feminista mozgalmaknak köszönhetően kezdtek elterjedni, a modern világban azonban társadalmi szerepük mellett ma már mindinkább üzleti jelentőségük kerül előtérbe.

2010-et írunk, mégis még napjainkban is gyakran merül fel a csak nőknek kínált szolgáltatások létjogosultságának kérdése, annak ellenére, hogy tény: a gyengébb nem igényli őket, és élvezi azok pozitív hatásait. A profitorientált vállalkozások ilyen jellegű nemi szegregációja sokszor a marketingről, sőt, a luxusról szól, mégsem szabad elfelejtenünk, hogy minden ilyen szolgáltatás a nők fizikai és emocionális biztonságának megteremtéséről szól.

Hasznuk, hogy igénybe vételük során (és utána) a hölgyek komfortérzete és önbizalma nő, függetlenebbnek érzik magukat, mi több, egymással szembeni együttérzésük is erősödik – azaz társadalmi szempontból is pozitív hatásúak. A non-profit szektor fejlődésével párhuzamosan a vállalkozói szférában is folyamatosan nő a csak nőknek kínált szolgáltatások száma, az oktatástól (a világ gazdagabb országaiban egyre több lányiskola nyílik) a közlekedésig, turizmusig számtalan területen. A hölgyek előtt olyan lehetőségek is megnyílhatnak, amik a „koedukált” világban el voltak zárva előlük. Cikkünkben ilyen szolgáltatásokat szedtünk csokorba – némelyikre már korábban is utaltunk lapjainkon –, nem társadalmi vagy üzleti jelentőségük, inkább téma szerint csoportosítva őket.

Szigorúan ellenőrzött szerelvények

Unokáink talán már anakronisztikusnak fogják tartani az olyan híreket, amelyek a gyengébb nem megaláztatásáról, utcai molesztálásáról szólnak, ám mi még csak a harmadik évezred legelejét éljük. Most viszont még sok kulturáltnak nevezett országban is érik a nőket atrocitások, a harmadik világ sok országában pedig rendszeresek a „támadások”.

Az egyik terület, ahol a nemek gyakran konfrontálódnak, a közlekedés. Vonaton, autóbuszon, taxiban, különösen a nagyvárosokban - naponta nők millióit éri szóbeli vagy fizikai zaklatás.

Erre válasz például az indiai hatóságok által 2009-ben indított Ladies Specials vasúti program, melynek keretei között először próbaképpen Delhi, majd több indiai nagyváros elővárosi vonatközlekedésében megjelentek a „női” szerelvények. Kevesebb publicitást kapott – talán szégyellik (?) –, de Japánban is létezik hasonló vasúti szolgáltatás. Mexico Cityben 2008-ban az Athena program keretében a buszhálózatban többtucat járművet jelöltek ki arra a célra, hogy a város legforgalmasabb vonalain kizárólag nőket szállítsanak – a városi hatóságokat ennek szükségességéről állítólag nőszervezetek győzték meg. A hölgyek számára jóval biztonságosabb és kényelmesebb utazást nyújtó buszok orrára a könnyű felismerés kedvéért jól látható rózsaszín jelet festettek. Ugyanilyen okból a közelmúltban autóbuszokat és metrószerelvények egyes vagonjait jelölték ki több országban is: Brazíliában, Indiában, Egyiptomban, Tajvanon és Japánban.

Hasonló elven működnek taxik muzulmán országokban, Indiában, de Oroszországban és Nagy-Britanniában is – ezek talán korábban is jelentek meg, mint tömegközlekedési társaik. A nők jelentős hányada a közbiztonsági problémák miatt még taxit is úgy próbál választani, hogy azt női sofőr vezesse - állítják vállalkozó (szellemű) londoni hölgyek. Ők The Pink Ladies néven klubjellegű szolgáltatást nyújtanak kis rózsaszín autóikkal. Ügyfeleik fizethetnek előre, hitelkártyával, vagy éppen a stílszerű névválasztású „rózsaszín számla” segítségével. Hogy, hogy nem, a Libanonban hasonló elven működő taxikat ugyancsak The Pink Ladies-nek hívják. A török Pudracar autókölcsönző nem a konkurensei által használt módszert választotta, akik kedvezményt adnak a női bérlőiknek, hanem luxusszolgáltatást kínál a gazdagabb hölgyeknek: a rózsaszín 3-as szériájú BMW-khez sofőr is jár (természetesen nőnemű), valamint csúcskényelem, étel-ital és kozmetikumok.

Pozitív diszkrimináció a mosdóban

Egészen másról szólnak – talán hátterük is pozitívabb – az utazás, városlátogatás, pihenés közben igénybe vehető, nők számára kínált lehetőségek.

A légitársaságok obligát figyelmességgel kezelik hölgy utasaikat, de egy kényes kérdésben, a repülés közbeni WC-használatban némelyik közülük pozitívan diszkriminálja is őket. A Korean Air és a brazil GOL példája nyomán a japán All Nippon Airways tavasszal vezette be a női WC-ket járatain, ezeket a férfiak csak vészhelyzet esetén használhatják – a hölgyek ellenben bármelyik illemhelyet választhatják a fedélzeten. A döntést egy két évvel ezelőtti, a női utasok körében végzett kérdőíves kutatás eredményei alapján hozták, amelyben kiderült, hogy a hosszabb ideig tartó repülések során a hölgyek számára néha már elviselhetetlen a sorállás a mosdók előtt. Ugyanennek a felmérésnek a tanulsága, hogy a férfi utasok nagyobbik hányadát nem zavarják a nőknek kedvező hasonló megkülönböztetések. A GOL-nál az arányok kialakítására is figyelnek: gépeiken a mosdók harmadát nem használhatják a férfiak.

A V Australia kissé elitistább megközelítéssel ugyan, de alkalmazza a nemek közötti megkülönböztetést: náluk a business class hölgy utasai részesülnek csak az előnyökből. Hogy a női mosdókban lehetőség van a gyerekek pelenkázásra, az magától értetődőnek tűnik 2010-ben egy repülőtéren, de az amsterdami reptéren, egy nagy tápszergyártó cég támogatásával, közel 100 négyzetméteren erre a célra egy modern, rendkívül esztétikus helyiséget is kialakítottak, ahol az anyukák otthonos környezetben, egymástól akár függönnyel elválasztva is tisztába tehetik kicsinyeiket. És a repülőtér kijáratán túl: azok a vállalkozások, amelyek a légi utasok közös taxi használatát koordinálják a nagyvárosokban, természetesnek veszik, ha egy nő kiköti, csak női útitárssal kívánja az autót megosztani A világ metropolisaiba érkező, azokat járó nők számára biztosan felér egy pihenéssel is egy az átlagosnál lényegesen kulturáltabb illemhely meglátogatásának lehetősége. A japán nagyváros, Osaka főpályaudvarán például lounge-típusú luxusmosdó várja a gyengébb nemet. Enteriőrjét a legprofibb tervezők alakították: ívelt vonalú berendezési tárgyak, finom fények, tökéletes tisztaság, a jól megvilágított tükrök előtt fotelek, öltöző, dohányzó – mindez úgy 2 eurónak megfelelő jenért. Tegyük hozzá mindehhez, üzletről beszélünk, tehát egy ilyen helyen ott vannak a nagy kozmetikai és elektronikai cégek is: termékminták, kipróbálható vasalók és hajsütők. Hasonlóval csak az Oxford Streeten találkozhattak a Londonba érkezők, igaz, a luxuspihenésnek ott 5 font az ára.

Maradjunk még mindig a pihenésnél – igaz, egészen más stílusúnál! Az elszeparált, nyugodt pihenés nemcsak a nagyvárosokban esik jól, hanem a zsúfolt üdülőhelyeken is, jó példa erre az olasz Riccione közelében kizárólag hölgyek által látogatható strand, ahol a legendásan rámenős talján hódítók nem zavarhatják udvarlásukkal az arra nem vágyó napozókat.

A feminin környezet varázsa

Utazás közben a legmegnyugtatóbb „bázis” egy nő számára bizonyára az oltalmat nyújtó szálloda. A csak nőknek kínált szolgáltatások területén a hölgyeknek fenntartott szállodák vagy szállodai emeletek kérdése váltja ki a legtöbb vitát mindkét nem képviselőiben, talán mert ezek az elszigetelődésnek már minőségileg magasabb szintjét jelentik. Élünk a gyanúperrel, hogy ezek működésének, sikerének miértjeit az adott hotelek (láncok) marketingesei sem értik egészen pontosan. A lényeg, hogy a gyengébb nem jelentős hányadának érdeklődése ezen a szolgáltatások iránt egyértelműen érzékelhető. E területről a számtalan sikeres kezdeményezés közül nem emelnénk ki példát – fontosabbak a miértek!

Kizárólag nőket fogadó szállodák, illetve zárt szállodai emeletek nemcsak a harmadik világ gazdagabb országaiban működnek, hanem az USA-ban és Európa legfejlettebb országaiban is. Kialakításuk okát nem abban kell elsősorban keresni, hogy a hölgyvendégek zaklatásokra panaszkodtak volna, vagy nem akartak férfiakat látni maguk körül. A szakemberek szerint sokkal inkább az ott teremtett környezetnek a nők számara oly’ fontos „feminin elemei” (tárgyak, színek, különleges szolgáltatások, női személyzet) a meghatározóak, valamint annak a fajta nyugalomnak az ígérete, amit a megfelelni vágyás kényszerének levetkőzése hozhat. Erre az utóbbi elvre épül a nők számára turistautakat, tanfolyamokat ajánló vállalkozások tevékenysége is. Egy hölgyeknek túrákat, szörf- és golfórákat szervező kaliforniai iroda vezetője szerint a nőknél még a tanulás folyamata is másképp zajlik férfiak jelenlétében; legtöbben a „hímek” jelenlétében automatikusan másodrendűnek érzik magukat.

Budoárfilozófia

Ne feledkezzünk meg a vendéglátásról sem: nőkre koncentráló programok, speciális ételek sok helyen előfordulnak, ám ezekből senki nem zárja ki a másik nemet. Akadnak azonban promóciók, legtöbbször szépészeti témájúak, amikre valóban nem engednek be férfiakat.

Ennél is érdekesebbek a vendéglátóhelyi különleges női mosdók, ahová ugye a hölgyek rendszerint párosával, többedmagukkal járnak sminkelni, bizalmasan beszélgetni. Nem is csoda, hogy például a New York-i Pink Barbie Doll nevű szórakozóhely női mosdójában külön bárpult van kiépítve. Az igényesen kialakított luxusbudoárban olyan italokat szolgálnak fel, amelyek a vendégtérben nem kaphatók. A chicagói Pasha fülledt erotikájú mosdója állítólag a leánybúcsúk kötelező állomása: itt hangzanak el a felfokozott hangulatú pezsgős pohárköszöntők, és az intim ajándékok is itt kerülnek elő a dobozokból.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.