2010-et írunk, mégis még napjainkban is gyakran merül fel a csak nőknek kínált szolgáltatások létjogosultságának kérdése, annak ellenére, hogy tény: a gyengébb nem igényli őket, és élvezi azok pozitív hatásait. A profitorientált vállalkozások ilyen jellegű nemi szegregációja sokszor a marketingről, sőt, a luxusról szól, mégsem szabad elfelejtenünk, hogy minden ilyen szolgáltatás a nők fizikai és emocionális biztonságának megteremtéséről szól.
Hasznuk, hogy igénybe vételük során (és utána) a hölgyek komfortérzete és önbizalma nő, függetlenebbnek érzik magukat, mi több, egymással szembeni együttérzésük is erősödik – azaz társadalmi szempontból is pozitív hatásúak. A non-profit szektor fejlődésével párhuzamosan a vállalkozói szférában is folyamatosan nő a csak nőknek kínált szolgáltatások száma, az oktatástól (a világ gazdagabb országaiban egyre több lányiskola nyílik) a közlekedésig, turizmusig számtalan területen. A hölgyek előtt olyan lehetőségek is megnyílhatnak, amik a „koedukált” világban el voltak zárva előlük. Cikkünkben ilyen szolgáltatásokat szedtünk csokorba – némelyikre már korábban is utaltunk lapjainkon –, nem társadalmi vagy üzleti jelentőségük, inkább téma szerint csoportosítva őket.
Szigorúan ellenőrzött szerelvények
Unokáink talán már anakronisztikusnak fogják tartani az olyan híreket, amelyek a gyengébb nem megaláztatásáról, utcai molesztálásáról szólnak, ám mi még csak a harmadik évezred legelejét éljük. Most viszont még sok kulturáltnak nevezett országban is érik a nőket atrocitások, a harmadik világ sok országában pedig rendszeresek a „támadások”.
Az egyik terület, ahol a nemek gyakran konfrontálódnak, a közlekedés. Vonaton, autóbuszon, taxiban, különösen a nagyvárosokban - naponta nők millióit éri szóbeli vagy fizikai zaklatás.
Erre válasz például az indiai hatóságok által 2009-ben indított Ladies Specials vasúti program, melynek keretei között először próbaképpen Delhi, majd több indiai nagyváros elővárosi vonatközlekedésében megjelentek a „női” szerelvények. Kevesebb publicitást kapott – talán szégyellik (?) –, de Japánban is létezik hasonló vasúti szolgáltatás. Mexico Cityben 2008-ban az Athena program keretében a buszhálózatban többtucat járművet jelöltek ki arra a célra, hogy a város legforgalmasabb vonalain kizárólag nőket szállítsanak – a városi hatóságokat ennek szükségességéről állítólag nőszervezetek győzték meg. A hölgyek számára jóval biztonságosabb és kényelmesebb utazást nyújtó buszok orrára a könnyű felismerés kedvéért jól látható rózsaszín jelet festettek. Ugyanilyen okból a közelmúltban autóbuszokat és metrószerelvények egyes vagonjait jelölték ki több országban is: Brazíliában, Indiában, Egyiptomban, Tajvanon és Japánban.
Hasonló elven működnek taxik muzulmán országokban, Indiában, de Oroszországban és Nagy-Britanniában is – ezek talán korábban is jelentek meg, mint tömegközlekedési társaik. A nők jelentős hányada a közbiztonsági problémák miatt még taxit is úgy próbál választani, hogy azt női sofőr vezesse - állítják vállalkozó (szellemű) londoni hölgyek. Ők The Pink Ladies néven klubjellegű szolgáltatást nyújtanak kis rózsaszín autóikkal. Ügyfeleik fizethetnek előre, hitelkártyával, vagy éppen a stílszerű névválasztású „rózsaszín számla” segítségével. Hogy, hogy nem, a Libanonban hasonló elven működő taxikat ugyancsak The Pink Ladies-nek hívják. A török Pudracar autókölcsönző nem a konkurensei által használt módszert választotta, akik kedvezményt adnak a női bérlőiknek, hanem luxusszolgáltatást kínál a gazdagabb hölgyeknek: a rózsaszín 3-as szériájú BMW-khez sofőr is jár (természetesen nőnemű), valamint csúcskényelem, étel-ital és kozmetikumok.
Pozitív diszkrimináció a mosdóban
Egészen másról szólnak – talán hátterük is pozitívabb – az utazás, városlátogatás, pihenés közben igénybe vehető, nők számára kínált lehetőségek.
A légitársaságok obligát figyelmességgel kezelik hölgy utasaikat, de egy kényes kérdésben, a repülés közbeni WC-használatban némelyik közülük pozitívan diszkriminálja is őket. A Korean Air és a brazil GOL példája nyomán a japán All Nippon Airways tavasszal vezette be a női WC-ket járatain, ezeket a férfiak csak vészhelyzet esetén használhatják – a hölgyek ellenben bármelyik illemhelyet választhatják a fedélzeten. A döntést egy két évvel ezelőtti, a női utasok körében végzett kérdőíves kutatás eredményei alapján hozták, amelyben kiderült, hogy a hosszabb ideig tartó repülések során a hölgyek számára néha már elviselhetetlen a sorállás a mosdók előtt. Ugyanennek a felmérésnek a tanulsága, hogy a férfi utasok nagyobbik hányadát nem zavarják a nőknek kedvező hasonló megkülönböztetések. A GOL-nál az arányok kialakítására is figyelnek: gépeiken a mosdók harmadát nem használhatják a férfiak.
A V Australia kissé elitistább megközelítéssel ugyan, de alkalmazza a nemek közötti megkülönböztetést: náluk a business class hölgy utasai részesülnek csak az előnyökből. Hogy a női mosdókban lehetőség van a gyerekek pelenkázásra, az magától értetődőnek tűnik 2010-ben egy repülőtéren, de az amsterdami reptéren, egy nagy tápszergyártó cég támogatásával, közel 100 négyzetméteren erre a célra egy modern, rendkívül esztétikus helyiséget is kialakítottak, ahol az anyukák otthonos környezetben, egymástól akár függönnyel elválasztva is tisztába tehetik kicsinyeiket. És a repülőtér kijáratán túl: azok a vállalkozások, amelyek a légi utasok közös taxi használatát koordinálják a nagyvárosokban, természetesnek veszik, ha egy nő kiköti, csak női útitárssal kívánja az autót megosztani A világ metropolisaiba érkező, azokat járó nők számára biztosan felér egy pihenéssel is egy az átlagosnál lényegesen kulturáltabb illemhely meglátogatásának lehetősége. A japán nagyváros, Osaka főpályaudvarán például lounge-típusú luxusmosdó várja a gyengébb nemet. Enteriőrjét a legprofibb tervezők alakították: ívelt vonalú berendezési tárgyak, finom fények, tökéletes tisztaság, a jól megvilágított tükrök előtt fotelek, öltöző, dohányzó – mindez úgy 2 eurónak megfelelő jenért. Tegyük hozzá mindehhez, üzletről beszélünk, tehát egy ilyen helyen ott vannak a nagy kozmetikai és elektronikai cégek is: termékminták, kipróbálható vasalók és hajsütők. Hasonlóval csak az Oxford Streeten találkozhattak a Londonba érkezők, igaz, a luxuspihenésnek ott 5 font az ára.
Maradjunk még mindig a pihenésnél – igaz, egészen más stílusúnál! Az elszeparált, nyugodt pihenés nemcsak a nagyvárosokban esik jól, hanem a zsúfolt üdülőhelyeken is, jó példa erre az olasz Riccione közelében kizárólag hölgyek által látogatható strand, ahol a legendásan rámenős talján hódítók nem zavarhatják udvarlásukkal az arra nem vágyó napozókat.
A feminin környezet varázsa
Utazás közben a legmegnyugtatóbb „bázis” egy nő számára bizonyára az oltalmat nyújtó szálloda. A csak nőknek kínált szolgáltatások területén a hölgyeknek fenntartott szállodák vagy szállodai emeletek kérdése váltja ki a legtöbb vitát mindkét nem képviselőiben, talán mert ezek az elszigetelődésnek már minőségileg magasabb szintjét jelentik. Élünk a gyanúperrel, hogy ezek működésének, sikerének miértjeit az adott hotelek (láncok) marketingesei sem értik egészen pontosan. A lényeg, hogy a gyengébb nem jelentős hányadának érdeklődése ezen a szolgáltatások iránt egyértelműen érzékelhető. E területről a számtalan sikeres kezdeményezés közül nem emelnénk ki példát – fontosabbak a miértek!
Kizárólag nőket fogadó szállodák, illetve zárt szállodai emeletek nemcsak a harmadik világ gazdagabb országaiban működnek, hanem az USA-ban és Európa legfejlettebb országaiban is. Kialakításuk okát nem abban kell elsősorban keresni, hogy a hölgyvendégek zaklatásokra panaszkodtak volna, vagy nem akartak férfiakat látni maguk körül. A szakemberek szerint sokkal inkább az ott teremtett környezetnek a nők számara oly’ fontos „feminin elemei” (tárgyak, színek, különleges szolgáltatások, női személyzet) a meghatározóak, valamint annak a fajta nyugalomnak az ígérete, amit a megfelelni vágyás kényszerének levetkőzése hozhat. Erre az utóbbi elvre épül a nők számára turistautakat, tanfolyamokat ajánló vállalkozások tevékenysége is. Egy hölgyeknek túrákat, szörf- és golfórákat szervező kaliforniai iroda vezetője szerint a nőknél még a tanulás folyamata is másképp zajlik férfiak jelenlétében; legtöbben a „hímek” jelenlétében automatikusan másodrendűnek érzik magukat.
Budoárfilozófia
Ne feledkezzünk meg a vendéglátásról sem: nőkre koncentráló programok, speciális ételek sok helyen előfordulnak, ám ezekből senki nem zárja ki a másik nemet. Akadnak azonban promóciók, legtöbbször szépészeti témájúak, amikre valóban nem engednek be férfiakat.
Ennél is érdekesebbek a vendéglátóhelyi különleges női mosdók, ahová ugye a hölgyek rendszerint párosával, többedmagukkal járnak sminkelni, bizalmasan beszélgetni. Nem is csoda, hogy például a New York-i Pink Barbie Doll nevű szórakozóhely női mosdójában külön bárpult van kiépítve. Az igényesen kialakított luxusbudoárban olyan italokat szolgálnak fel, amelyek a vendégtérben nem kaphatók. A chicagói Pasha fülledt erotikájú mosdója állítólag a leánybúcsúk kötelező állomása: itt hangzanak el a felfokozott hangulatú pezsgős pohárköszöntők, és az intim ajándékok is itt kerülnek elő a dobozokból.