Szigorúbb szabályok vonatkoznak januártól a kiegészítő biztosításközvetítőkre. Ezek okozhatnak némi fejfájást azoknak az utazási irodáknak, amelyek eddig több biztosító palettájáról engedték választani ügyfeleiket. Ahhoz ugyanis, hogy ügyfeleik továbbra is a legnagyobb választási szabadságot élvezzék az utasbiztosításoknál, ügyelniük kell arra, hogy az ennek megfelelő jogi státuszba kerüljenek.
Ezen múlik ugyanis, hogy egyetlen biztosító ajánlatát kínálhatják-e vagy többét. A „kiegészítő biztosításközvetítő” státuszú irodák ügyfelei kizárólag egy biztosítót termékei közül választhatnak. Ezzel szemben továbbra is az eddigi választási szabadságukat élvezhetik azok, akik a „bagatell közvetítői” státuszú irodákkal utaznak.
Utóbbi kategóriába sorolta a szakzsargon azokat, amelyeknek nem kellett a biztosításfelügyelethez, később a jegybankhoz bejelenteni biztosításközvetítői tevékenységüket. Később megjelentek a kiegészítő, valamint a mentesített kiegészítő biztosításközvetítők. Ma a mentesített kiegészítő biztosításközvetítőket értjük bagatell közvetítők alatt.
Egy utazási iroda akkor tartozhat ebbe a kategóriába, ha megfelel a Bit. 368. – a mentesített kiegészítő biztosításközvetítők ismérveit leíró – paragrafusában foglaltaknak.
Bagatell státuszú iroda akkor adhat el utasbiztosítást:
- ha a személyenként fizetendő biztosítási díj nem haladja meg a 200 eurót és az utazás tartama nem hosszabb 3 hónapnál;
VAGY
- ha az utazás tartama hosszabb 3 hónapnál, akkor a személyenként fizetendő évesített biztosítási díj nem haladja meg a 600 eurót.
Ezeken túl olyan követelményeknek kell még eleget tenniük, amelyek eleve teljesülnek utazási irodák esetén. Ilyen például, hogy a biztosításközvetítés ne fő-, hanem kiegészítő tevékenység legyen, továbbá az is, hogy a szokásos, utazási irodák által kínált biztosításokat kínálja: azaz az útlemondásra szóló, valamint a baleset-, betegség- és poggyászbiztosítást.
Ha az utazási iroda mégis kiegészítő biztosításközvetőként működne a jövőben, úgy feladatai némiképp bővülnek. Azon túl, hogy a vele szerződésben álló biztosítónak továbbra is regisztrálnia kell az irodát a felügyeleti hatáskört ellátó jegybanknál, munkatársainak legalább 15 órányi képzésen kell (dokumentáltan) részt venni évente.
Tájékoztatást kell adnia arról (szintén dokumentáltan), melyik biztosító megbízásából és felelősségvállalása mellett jár el.
Tájékoztatnia kell ügyfeleit az általa kínált termékválasztékról, valamint arról is, hogy más biztosítási értékesítési csatornákon keresztül egyéb termékek is hozzáférhetők. Ezek mellett azt is közölni kell az ügyfeleikkel, hogy nyújtanak-e – a rendelkezésre álló keretek közötti – tanácsadást az értékesített biztosítási termékekhez kapcsolódva. De ami a legfontosabb: nem forgalmazhatja több biztosító utasbiztosítási termékeit, hanem csak egyét.
Az Aegon Magyarország hisz a piaci versenyben. Azt valljuk, hogy az ügyfelek igényeit akkor lehet mind szélesebb körben és magasabb minőségben kiszolgálni, ha a biztosítók termékeik sokszínűségével és szolgáltatásaik színvonalával szabadon versenyezhetnek az utazó ügyfelekért. Jóllehet mindkét felvázolt értékesítési módot elismerjük, az ügyfelek és a piac szempontjából egyaránt a bagatell státuszt tartjuk szerencsésebbnek.
Aegon Magyarország Általános Biztosító Zrt.
A hazai biztosítási piacon – jogelődjein keresztül – 1949 óta jelen lévő társaság másfél millió lakossági és számos vállalati ügyfél biztosítója. Az elmúlt években duplázta a vagyon- és felelősségbiztosításai számát és díjbevételét. Húsz év kihagyás után, 2014 augusztusában jelentkezett újra saját utasbiztosítással, mára pedig meghatározó szereplője lett ennek a piaci szegmensnek. Utasbiztosításai az alkuszi és utazási irodai partnereken keresztül éppúgy elérhetők, mint saját értékesítési hálózatában és a direkt csatornákon.
(X)