Te­rí­té­ken a Ba­la­ton

Te­rí­té­ken a Ba­la­ton

Saj­tó­be­szél­ge­tés­re in­vi­tál­ta a mé­dia kép­vi­se­lő­it a Ma­gyar Tu­riz­mus Rt., s té­ma­ként a ba­la­to­ni tu­riz­must je­löl­ték meg a részt­ve­vők szá­má­ra a Bé­ke Szál­ló­ban tar­tott ta­lál­ko­zón. A nyi­tó pre­zen­tá­ci­ót Behringer Zsu­zsa, az MT Rt. ku­ta­tá­si igaz­ga­tó­ja tar­tot­ta, amely­nek ke­re­té­ben be­szá­molt a Ba­la­ton kör­nyé­ki tu­riz­mus ala­ku­lá­sá­ról. Az ada­tok ér­té­ke­lé­sét csak jú­ni­us vé­gé­ig vé­gez­ték el, így az el­ső fél­éves ada­tok­ról tu­dott be­szél­ni. En­nek alap­ján iga­zi kö­vet­kez­te­té­se­ket ugyan nem le­het le­von­ni, hi­szen a ba­la­to­ni fő sze­zon jú­li­us-au­gusz­tus­ban van, ám ten­den­ci­ák­ra már le­het kö­vet­kez­tet­ni.

Ma­gyar­or­szá­gon jú­ni­us vé­gé­ig a ke­res­ke­del­mi szál­lás­he­lye­ken 2,7 mil­lió ven­dé­get re­giszt­rál­tak, akik 7,1 mil­lió ven­dég­éj­sza­kát töl­töt­tek el. Az át­la­gos tar­tóz­ko­dá­si idő 2,8 nap. Az ide­gen­for­ga­lom el­ső fél­éves be­vé­te­lei 1874 mil­lió eurót tet­tek ki.

A Ba­la­ton mel­lett 368,5 ezer ven­dég for­dult meg a ke­res­ke­del­mi szál­lás­he­lye­ken, ez az or­szá­gos ér­ték 14,3%-a. Ők 1450,5 ezer ven­dég­éj­sza­kát töl­töt­tek itt (ami az or­szá­gos vendégéjsza­kaszám 20,3%-a), s az át­la­gos tar­tóz­ko­dá­si idő 3,9 nap volt, ami egy ki­csit meg­ha­lad­ja az or­szá­gos 2,8 na­pos át­la­got. A bel­föl­di ven­dé­gek szá­ma na­gyobb a kül­föl­di­eké­nél, a ven­dég­éj­sza­kák te­kin­te­té­ben vi­szont a kül­föl­di­ek ál­tal el­töl­tött éj­sza­kák szá­ma je­len­tő­sen meg­ha­lad­ja a bel­föl­di­ekét (ez egyet­len má­sik ré­gi­ó­ra sem jel­lem­ző). A ven­dé­gek szá­má­nak emel­ke­dé­se és a ven­dég­éj­sza­kák szá­má­nak csök­ke­né­se a szál­lo­dá­ban tar­tóz­ko­dá­si idő rö­vi­dü­lé­sét jel­zi.

Az át­la­gos tar­tóz­ko­dá­si idő min­den szál­lás­tí­pus­nál ma­ga­sabb az or­szá­gos át­lag­nál. Az 1*-os szál­lo­dák, tu­ris­ta­szál­lók, a pan­zi­ók és a kem­pin­gek re­giszt­rál­ták a leg­na­gyobb for­ga­lom­nö­ve­ke­dést. A ka­pa­ci­tás­ki­hasz­nált­ság lé­nye­ge­sen ma­ga­sabb a szál­lo­dák­ban, mint az egyéb ke­res­ke­del­mi szál­lás­he­lye­ken. Az egy ven­dég­éj­sza­ká­ra ju­tó szál­lás­díj 1739 Ft, az or­szá­gos át­lag 3916 Ft. A ré­gió ré­sze­se­dé­se a ven­dég­éj­sza­kák­ból 20,3% (ke­res­ke­del­mi szál­lás­he­lye­ken re­giszt­rált), a szál­lás­díjbevételek­ből pe­dig 9%.

A ré­gi­ó­ban az or­szá­gos át­lag­nál (49,3%) ala­cso­nyabb a kül­föl­di ven­dé­gek (47%) szá­ma, ma­ga­sabb vi­szont a né­met (46,2%), az oszt­rák (6,8%), a hol­land (2,1%), a sváj­ci (1,6%) és a dán (1,5%) ven­dé­gek ará­nya.

A saj­tó­be­szél­ge­té­sen per­sze nem­csak az ered­mé­nyek­ről, ha­nem a prob­lé­mák­ról is szó eset­t. A szak­saj­tó kép­vi­se­lői ki­fo­gá­sol­ták, hogy au­gusz­tus vé­gén jú­ni­u­si ada­tok­ra hi­vat­koz­va kí­ván a nyá­ri tren­dek­re vo­nat­ko­zó meg­ál­la­pí­tá­so­kat ten­ni az MT Rt. Hi­á­nyol­ták a kü­lön­fé­le ha­tás­vizs­gá­la­to­kat, va­gyis hogy mi­lyen ha­tás­sal volt pél­dá­ul az M7-es épí­té­se a nyá­ri for­ga­lom­ra, ho­gyan be­fo­lyá­sol­ta a mu­ta­tó­kat a Ba­la­ton víz­szint­jé­nek drá­mai csök­ke­né­se, mi a hely­zet az el­ke­rü­lő utak­kal, ame­lyek meg­épü­lé­se nél­kül alig­ha le­het hos­­szú tá­vú fej­lesz­té­sek­ben gon­dol­kod­ni.

A fel­ve­té­sek kö­zött sze­re­pelt még, hogy ös­­sze le­het­ne han­gol­ni a prog­ra­mok szer­ve­zé­sét, mi­köz­ben ja­ví­ta­ni kel­le­ne a ven­dé­gek in­for­má­ció­el­lá­tott­sá­gát is, hi­szen hi­á­ba a leg­ér­de­ke­sebb fesz­ti­vál, ha nem tud ró­la a kül­föl­di.

A ba­la­to­ni ven­dég­for­ga­lom ala­ku­lá­sá­ra jel­lem­ző a bel­föl­di tu­ris­ták szá­má­nak nö­ve­ke­dé­se. Az el­ső fél­évi ada­tok alap­ján a ven­dé­gek 53 szá­za­lé­ka ma­gyar, 47 szá­za­lé­ka volt kül­föl­di. A ven­dég­éj­sza­kák ará­nya azon­ban et­től el­té­rő­en osz­lik meg: a bel­föl­di­ek csak 36 szá­za­lé­kát, a kül­föl­di­ek vi­szont 64 szá­za­lé­kát ad­ják a Ba­la­ton-ré­gi­ó­ban töl­tött ven­dég­éj­sza­kák­nak.

A lát­szó­lag im­po­záns ada­tok azon­ban egy ko­moly prob­lé­má­ra is fel­hív­ják a fi­gyel­met. Mi­köz­ben a Ba­la­ton-ré­gió a má­so­dik leg­na­gyobb ven­dég­for­gal­mat mond­hat­ja a ma­gá­é­nak a ré­gi­ós ös­­sze­ha­son­lí­tás­ban, a szál­lás­díjbevételek ez­zel nem ará­nyo­sak. Va­gyis a Ba­la­tont el­ső­sor­ban a kis­pén­zű, ala­csony köl­tés­igé­nyű tu­ris­ták ke­re­sik fel.

Ér­de­kes még, hogy a szál­lás­díjbevételek 90 szá­za­lé­kát a 2-3-4 csil­la­gos szál­lo­dák ter­me­lik, ami azt mu­tat­ja, hogy egy­re na­gyobb igény mu­tat­ko­zik a mi­nő­sé­gi szál­lá­sok irán­t, no­ha az ös­­szes szál­lás­he­lyek­nek csak a 70 szá­za­lé­ka esik ezek­be a ka­te­gó­ri­ák­ba. Ami­ben a je­len­le­vők egyet­ér­tet­tek: sem a ré­gió vál­lal­ko­zói, sem a Ma­gyar Tu­riz­mus Rt. nem ren­del­ke­zik ele­gen­dő tő­ké­vel ah­hoz, hogy a je­len­leg nagy­já­ból hat­he­tes sze­zont ér­dem­ben meg­hos­­szab­bít­sák. Már ah­hoz, hogy há­rom hó­nap­ra meg­nyújt­has­sák a sze­zont, na­gyon ko­moly anya­gi ál­do­za­tok­ra és kor­mány­za­ti se­gít­ség­re van szük­ség, a hat hó­na­pos sze­zon pe­dig – egy­elő­re – csak vágy­álom le­het.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.