A desztinációs marketing terv egyik lényeges vonása volt, hogy az ország szinte minden sarkában, évente lehetőleg többször is létesüljön magyar képviseleti stand, ahol a magyar szolgáltatók közvetlen kapcsolatot alakíthatnak ki éppúgy a nagyközönséggel, mint a professzionalistákkal (utazási irodák, autóbusz-vállalkozások, szaksajtó).
A bécsi képviselet 1998-ban 23 képviseleti vásárt szervezett Ausztriában, 1999-ben már 31 kiállítást, 2000-ben pedig 39 megjelenést. A képviseleti vásárokat részletes vásáranalízis keretében elemzik, s ebből nem kevés hasznos tapasztalat szűrhető le. A tavalyi 39 vásárt összességében 2‑407 millió fő tekintette meg (azaz az osztrákok közel egyharmada). Közülük a magyar stand előtt elhaladva 682‑160 főt észleltek az informátorok (közvetett elérés), konkrét tárgyalásra, tanácsadásra az év során 156‑793 fővel került sor (közvetlen elérés).
Érdekes elgondolkodni azon is, hogy vajon mennyi konkrét utazót nyertek meg ezzel a „vásározással” informátoraink a magyar turizmus számára? Amennyiben a közvetlen elérések közül minden huszadik fő utazik (ez a felmérések szerint reálisan valószínűsíthető) és közvetlen elérésenként az osztrák utazóknál átlagosnak tekinthető 2,3 fős utazás valósul meg átlagos 3,1 napos tartózkodási idővel, úgy csak a vásári részvételeinkkel az adott tárgyévben 10‑566 osztrák vendégéjszaka generálódott.
A közvetett elérések sorozata (feltehetően az ötödik-hatodik közvetett elérés) ugyanakkor közvetlen eléréssé fejlődik (azaz a vásárlátogató, ha már ötödik-hatodik benyomását szerzi Magyarországról, úgy okvetlenül odajön az informátorokhoz, és információkat kér), s ezzel további 6–7‑000 vendégéjszakát alapoztunk meg, amely esetleg a későbbiekben realizálódik.
A Magyar Turizmus Rt. bécsi nemzeti képviselete szervezésében tavaly 243 magyar szolgáltató vett részt a 39 kiállításon informátorokkal, további 38 vállalkozás összesen 587 alkalommal csak kiadványokkal. Öszszesen 1380 négyzetméternyi magyar stand épült a vásárokon, jellegzetes, zsindelytetős magyar parasztház imitációjával. A bécsi képviselet osztrák standépítő specialistája a NESCO magyar alvállalkozók foglalkoztatásával a típusstandból tetszetős egyedi kivitelezésű standot varázsolt Ausztria minden fontosabb kiállítására. A millenniumi év attrakciója volt az osztrák vásárok magyar standjain a templomtorony, amelynek tetején a Szt. István koronájának hatszoros nagyítású modellje uralta – gyakran hat méter magasságban – a légteret.
A vásárok alapján összeállított statisztika szerint egy folyóméter pultra átlagosan 356 közvetlen kontaktus jutott, azaz a magyar stand kiállítói átlagosan 500 konkrét tárgyalást realizálhattak a számukra biztosított 1,5 méteres standrészen. A kiállításokon összesen majdnem 300‑000 kiadvány fogyott (ebből 150‑000 nemzeti kiadvány, 46‑000 képviseleti és közel 100‑000 darab vállalkozói).
Érdekesen alakult a vásárok fajlagos költsége is. Egy közvetett elérés a magyar nemzeti turizmusnak átlagosan 4 schillingjébe került, egy közvetlen elérés (amely tehát már tárgyévben konkrét utazást generálhatott) pedig 17,5 schillingjébe. Egy kiadvány terjesztési költsége a vásár teljes költségére számítva átlagosan 9,5 schillingbe került, tehát jóval kevesebbe, mint a postai terjesztés költsége.
A vásáranalízist a képviselet minden ausztriai vásárra külön végzi 1998 óta. Ezeket összegezve aztán a leggyengébb paraméterekkel rendelkező tíz vásárt a képviselet a következő évben elhagyja és újabb tíz vásárt indít útjára.
A tételes és részletes ausztriai vásáranalízist a Magyar Turizmus Rt. bécsi nemzeti képviselete minden kedves érdeklődő számára térítésmentesen bocsátja rendelkezésre. Az elemezés megrendelhető a 00-43-1/ 585-201-213-as telefonon, a 00-43-1/ 585-201-215-ös faxon vagy a htvienna@hungarytourism.hu e-mailen. 2001-ben, a Magyar Turizmus Rt. képviseleti hálózatának átszervezése ellenére, Ausztriában 28 képviseleti kiállítás marad rendszerben. Ezekről, valamint a jelentkezés feltételeiről szívesen ad felvilágosítást a bécsi képviselet vagy a Magyar Turizmus Rt. Nemzetközi Igazgatósága (telefon: 356-6091, fax: 356-8328).