A Bocuse d'Or hatása a hazai gasztronómiára

A METRO szakértői csapatával közösen olyan témákat járunk körbe, amelyek érdeklik és foglalkoztatják a hazai vendéglátós szakmát.

Elsőként a közeledő dátum kapcsán – hiszen a Bocuse d’Or európai döntőjének helyszíne hat év elteltével ismét Budapest lesz, 2022. március 22–24. között a HUNGEXPO területén – nagyon is kézenfekvő, hogy a világhírű szakácsvilágverseny legyen a téma. 

Azonban nem a versenyek történetét, sem annak magyar vonatkozásait taglaljuk, hanem a METRO szakmai irányításával inkább azt vizsgáljuk, vajon mennyire befolyásolják a hazai vendéglátást az ott történtek, és ha igen, akkor ez pontosan miben nyilvánul meg.

 

A magyar konyha világhírének valóságtartalma

A Bocuse d’Or magyar vonatkozását több részre kell tagolni, teszi tisztába a képet Bősze Ákos, a METRO HoReCa üzlet fejlesztési vezetője. Akitől megtudjuk, nem lehet elmenni a már szinte történelmi időknek számító szocializmus évei mellett, amikor elsősorban politikai nyomásra azt hangoztatták az ágazat képviselői, hogy a magyar gasztronómia világhírű. Volt ennek a jól csengő megállapításnak különben némi alapja, véli a szakértő, azonban a hiánygazdaság következtében végül beleragadtunk a hangzatos szólamokba, és mi, magyarok nem vettük észre, hogy közben elment mellettünk a gasztronómia területén fél Európa, főleg annak nyugati oldala.

Amúgy anno nem a hazai szakácsok tudásának szintje volt a probléma, hanem a rendszer hibájának tekinthető, hogy idehaza a legtöbben úgy képzelték, csodálatos alkotások születnek a magyar éttermek konyháiban, és a magyar gasztronómia világhírnevéhez nem fér kétség.

Különben, teszi hozzá a METRO szakértője, szó nincs arról, hogy a hazai gasztronómia prominens képviselői elutasítottak volna mindent, ami Nyugatról ered. Hiszen a Bocuse d’Or versenyek születésének pillanatától kezdve ott voltak, küldtek versenyzőt is a válogatókra, csakhogy korántsem tekintették olyan rangosnak és fajsúlyosnak ezt a szakácsviadalt, ahogy minden más nemzet, amelyek már az első pillanattól felmérték, hogy mit jelent ott egy dobogós hely, vagy hogy az első tíz helyezett között lenni mekkora érdem.

A szakácsversenyek Forma–1-e

A Bocuse d’Or versenyek pozitívuma, teszi hozzá Bősze Ákos, hogy mivel minden alkalommal a legújabb technológiákkal dolgoznak a versenyzők, a legmodernebb vágási technikákat, praktikákat, alapanyag-feldolgozási személetet alkalmazzák –ezek a módszerek a versenyzőknek köszönhetően óhatatlanul átkerülnek a vendéglátásszektor gyakorlati keretei közé. Vagyis a szakácsok Forma–1-es versenyének megoldásai mindenkor nagyban segítik a nemzetközi és így a hazai vendéglátás fejlődését is.

Ehhez Hamvas Zoltán, a magyar Bocuse d’Or Akadémia elnöke annyit tesz hozzá, hogy amióta a világ topszakácsversenyén módjában áll jelen lenni – vagyis 2012 óta –, azóta azt tapasztalja, hogy például arra is figyelnek mind a szervezők, mind a versenyzők, hogy az ott fontos szempontként kezelt fenntarthatóság ne egy hangzatos maszlag legyen, hanem valóban megvalósítsák a versenyzők, és magukénak érezzék és alkalmazzák a versenyen kívül is.

Mond erre friss példát is a megkérdezett. Az idei európai verseny egyik fő témája az őz, és mivel 14 főre kell elkészíteniük a versenyzőknek a tányérokat, nem mindegy, a vadhús melyik részét miként használják ehhez fel. A konyhában ellenőrzést végző és ott is pontozó zsűri azt is vizsgálja ugyanis, mennyire racionálisan darabolja fel az alapanyagot a szakács: vajon úgy csontozza, hártyázza-e le, hogy a lehető legkevesebb hús menjen kárba.

Hamvas ehhez még hozzáteszi, az elmúlt két év Coviddal nehezített időszakában arra is gondot fordítottak a szervezők, hogy minden olyan technológiát, amelyet a versenyek során alkalmaztak a versenyzők, közkinccsé tegyenek: tanvideó, pontos receptúrák, könyv, kisfilmek és persze a világháló segítségével.

Szakácskabátban, sapkában, ricsaj közepette

Dalnoki Bence, aki hazánkat képviseli márciusban az idei európai megmérettetésen, azt mondja, neki annyival könnyebb a helyzete másoknál, hogy mivel rendszeresen vadászik, nem most először találkozik vadhússal, számára öröm ezzel az alapanyaggal a munka. Ő úgy dolgozik – a versenyig mindennap tartanak edzéseket –, hogy a felhasznált alapanyagból visszaadják a comb dióját, más értékes részeket, és ezt másképp, más módon, valamely nagykonyhán nyugodtan elkészíthetik és tálalhatják a vendég elé. Tulajdonképpen a comb felsálja az, amit a verseny témájaként naponta elkészít, húspépet is használ, az állat csontjából pedig mártást készít a commis-val közösen.

Egy napra, sőt percekre lebontva kidolgozott terv alapján készülnek a versenyre, és mivel közeledik a nagy nap, ezért ahhoz, hogy ne legyen szokatlan számukra az ottani hangulat, makulátlan szakácskabátban, sapkában és a szurkolói ricsajt imitáló hangeffektusok kíséretében gyakorolnak. A március végi versenyig 25-30-szor is lefőzik a verseny témáit. Annyira ügyelnek rájuk magyarországi mestereik, hogy március első hetének végétől mindannyian karanténba vonulnak, nehogy egy rossz időben jött Covid-fertőzés romba dönthesse az addigi temérdek munkát, és emiatt vissza kelljen lépniük a versenytől.

Helyi alapanyagok előnyben

A lokális alapanyagok prioritását emeli még ki a METRO szakértője olyan elemként, amely a Bocuse úttörő kezdeményezése óta terjedt el az egész világban. Ma egy magára valamit is adó étterem mindig körülnéz a saját környékén, hogy milyen fontos és jó minőségű alapanyag kapható a közelben – és azt rendeli meg a konyhára. A fenntarthatóság is alapvető, emeli ki Bősze Ákos, majd hozzáteszi, az is jelentős érdeme a versenynek, hogy olyan rég elfeledett alapanyagok felé mozdult el a Bocuse segítségével a világ gasztronómiája –Magyarországé is –, amelyek máskülönben eltűntek volna a feledés süllyesztőjében, de egy-egy verseny témájaként ismét divatba jöttek.

Indulj!

Nemcsak a márciusi verseny kapcsán reflektorfénybe kerülő versenyzőnket kérdeztük a Bocuse-ról és a hazai vendéglátásról, hanem egy korábban a figyelem középpontjába kerülő szakácsot, Pohner Ádámot is. Ő fiatal kezdőként Ádám Csaba konyháján dolgozott a sajnos épp nemrégiben bezárt, ám 2016-ban még nagyon menőnek számító Olimpiában, amikor maga a tulaj-séf javasolta neki, hogy induljon el a versenyen.

2017-ben a selejtezőből tovább is jutott (akkor már a szintén neves Kistücsök színeiben indult), meg is nyerte a hazai döntőt. Majd 2019-ben ismét nekivágott a világversenynek. Akkoriban neves norvég szakemberek készítették fel a viadalra, de hangsúlyozza, hogy nemcsak a híres skandináv séfek tudása, hanem maga a verseny rangja is sokat tett hozzá ahhoz, ahol ma tart. „Nincs mese, aki a Bocuse d’Oron részt vehet, annak előnyt jelent a későbbi szakmai életében, amihez nincs hozzá fogható” – összegzi a most Tatán egy topétteremben dolgozó, valamint a METRO saját márkáinak nagyköveteként tevékenykedő fiatal szakember a korábban tapasztaltakat. Sorolni is kezdi: a folyamatos koncentráció, az állandó bizonyítás, a váratlan helyzetek gyors megoldása, a rá nehezedő nyomás, a magas fokú higiéniai elvárások, a konyha főzés közbeni folyamatos tisztán tartása – mindez olyan fokú és magas szintű rutint alakít ki, amelyet a későbbiekben csak kamatoztatni lehet. „Magasan van a léc a Bocuse-on, mondja Ádám, de utána bárhová kerül a versenyen részt vett szakács, olyan tudás birtokában van, amely a vendéglátás teljes területén páratlan előnyt jelent.”

 

 

 

 


Újdonság: pizza és bor egy palackban

Újdonság: pizza és bor egy palackban 

Az ital az ismert amerikai pizzás gyorsétteremlánc és egy borászat együttműködésében született meg.
Autentikus magyar gasztronómia és ünnepi kreativitás

Autentikus magyar gasztronómia és ünnepi kreativitás 

A Zazie Bistro & Bar császármorzsa standdal hangolódik a karácsonyra.
Ételmentés: rendezvények maradékából segítenek a rászorulóknak

Ételmentés: rendezvények maradékából segítenek a rászorulóknak 

Az élelmiszerpazarlás napjaink egyik legnagyobb kihívása, de szerencsére vannak olyan példamutató kezdeményezések, amelyek változást hozhatnak.
Búcsúzik a szegedi ikonikus vendéglátóhely

Búcsúzik a szegedi ikonikus vendéglátóhely 

A Jazz Kocsma közösségi oldalán jelentette be, hogy három évvel ezelőtti újranyitásukat követően végleg bezárnak.
Már kapható laboratóriumban előállított libamáj

Már kapható laboratóriumban előállított libamáj 

A hízott kacsamáj laboratóriumban termesztett alternatívája ellentmondásos jövőt kínál a termesztett húsipar számára.
Itt az elviteles dobozok legújabb generációja

Itt az elviteles dobozok legújabb generációja 

Több mint 40 ezer alkalommal tették próbára idén a felhasználók a Cup Revolution innovatív, újrafelhasználható dobozrendszerét, amely a Legjobb innováció a körkörös gazdaságért kategóriában érdemelte ki a közelmúltban a CSR Hungary Magyar Üzleti Felelősség Díját.
Jelentős drágulás jöhet az alapvető italok piacán

Jelentős drágulás jöhet az alapvető italok piacán 

A drágulás fő mozgatórugói a kakaó, a kávé és a tea árainak emelkedése, valamint a gyümölcsök és zöldségek magasabb importköltségei.
Mi a kapcsolat egy olasz étterem és a német topgin között?

Mi a kapcsolat egy olasz étterem és a német topgin között? 

A gin szerelmeseinek és a különleges ízek kedvelőinek álmodták meg az ultraprémium gint.
Mit rejt száz éve egy Gerbeaud süteményes doboz?

Mit rejt száz éve egy Gerbeaud süteményes doboz? 

Nem, nem süteményt, valami egészen mást. Ráadásul épp száz éve került a doboz mélyére.
Újbor kóstoló Badacsonyban

Újbor kóstoló Badacsonyban 

Összegyűlik a badacsonyi borvidék színe-java a tradicionális Újbor kóstolóra.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.