A tönk széléről a prémiummárkáig

A cseh Bernard sörgyár több szempontból sem csupán egy prémiumsöröket készítő vállalat. Hagyományos cseh sörfőzési eljárásokat élesztett újjá gyakorlatában, és markáns sörgasztronómiai, gyártási, na és közéleti véleményeket képvisel. Mindezt pedig kompromisszumok nélkül. (X)

„Vannak, akik főzik a sört, és vannak, akik készítik” – utal a csaposok és a főzdék közötti különbségre a régi cseh szólásmondás.

Csehország és Magyarország között sok a közös történelmi és kulturális pont. Összeköt bennünket a közös kelet-európai múlt, a Monarchia, a szocializmus és a keleti blokk, a régiós azonosságok, a sör… hát az pont nem. Nem kell mesélni arról, hogy a hazai és a cseh sörgyártás fényévekre van egymástól, lévén nálunk jóval kevésbé tekint vissza nagy múltra a sörfogyasztás és maga a sörfőzés.



Az utóbbi években a hazai sörforradalom révén ugyan nagy lendületet vett a minőségi sörfogyasztás és a „sörértés”, a sörgasztronómia, azonban mintha a magyar piac a két véglet: a kisüzemi sörfőzdék egyedi, kulináris sörei és a multik termékei között mozogna. A cseheknél a két végpont közötti terméket gyártó sörgyárból is számos van, az egyik ilyen az 1597-ben alapított Bernard.

A minőségi sör fogyasztásának hazai állapotain segíthet egy jó forgalmazó, esetünkben az 1997-es alapítású Liquid Gold Kft., amely azt a célt tűzte zászlajára, hogy tradicionális minőségi söröket importáljon a termékek származási helyéről.

„Akkor, amikor egy neves cseh sör a 2010-es évek közepétől kikerült a portfóliónkból, kerestünk egy megbízható cseh márkát – így került képbe a Bernard. A megbízhatóságuk, a stabilan kiváló minőség és az olajozott kooperáció eredményezte a velük való együttműködést” – mondta el Fáczán Dániel, a hazai forgalmazó Liquid Gold Kft. kereskedelmi igazgatója.

Megőrült a világ

A Bernard hosszú utat járt be a prémiummárkáig. A sörgyárat 1949-ben államosították, 1991-ben, a rendszerváltáskor pedig a tönk szélén állt a kisvárosáról elnevezett Humpolec főzde. Ekkor vásárolta meg azt egy árverésen Stanislav Bernard, Josef Vávra sörfőző mester és Rudolf Smejkal. Stanislav Bernard nem csupán egy sörgyár mezei tulajdonosa, hanem közéleti szereplő, lobbista, nem utolsósorban pedig cégének reklámarca.
Miután átvette a gyárat, Bernard 1993-ban megalapította a Cseh Kis és Független Sörgyárak Egyesületét, amelynek 1999-ig volt az elnöke. Ilyen minőségében sikeresen lobbizott a döntéshozóknál, hogy a független kis sörfőzdék esetében csökkenjen a sör jövedéki adója. Folyamatosan kiáll a tradicionális cseh sörfőzés mellett, nem titkolva, hogy szembemegy a nagy sörgyárak főzési gyakorlatával. Bernard 2008-ban az év embere lett Csehországban.

A márka elhíresült közéleti témájú, meghökkentő kampányairól, melyekkel lehet egyet vagy egyet nem érteni, de semmiképpen sem szó nélkül hagyni. Az egyik ilyen a The world has gone crazy – Megőrült a világ kampány, amely közéleti témákra reagált a hirdetésekkel – a délkelet-ázsiai gyerekkatonáktól cseh rendőri erőszakig. A brand bátran felvállal politikai üzeneteket is, és beleállt például a távozó cseh elnök korrupciós botrányaival kapcsolatos üzenetekbe. Ahogy Bernard nyilatkozott nemrégiben: „A magas minőségen túl nem csupán egy kultbrandet és sztorit szeretnénk építeni, hanem fontos a saját véleményünk is.” Így lesz egy sörgyár nem csupán gazdasági, de közéleti tényező is.

Saját malátázótól a Szent Vitusig

„A sörgyár 2018-ban 382 ezer hektolitert főzött, melynek 20%-a kerül exportra. A vállalat első kiviteli országa

Peru volt, ma már 33 országba szállítunk, Kelet-Európában Magyarországon kívül ott vagyunk Szlovákiában, Bulgáriában és az orosz piacon is. Idén három-öt százalékos növekedésre számítunk” – mondja Tomas Hraba, a Bernard exportigazgatója.

A Bernardnak ma több mint egy tucat típusú söre van. A söröket elsősorban csatos üvegekben forgalmazzák, ezzel is jelezve, hogy nem szeretnének a nagy főzdék nyomdokaiba lépni. Dobozos kiszerelésük pedig nincs.
A sörgyár 2000-ben megvásárolta Csehország egyik legrégebbi malátázóépületét, ahonnan a kiváló pils típusú malátát szerzik be. Saját élesztőkultúrával rendelkeznek, csupán a komlót vásárolják. Időt hagynak a gyártásnak: lagerük 40-60 nap alatt készül el, szemben egy nagyobb sörgyár jóval rövidebb gyártási folyamatával. Pasztörizálás helyett mikrofiltrációs eljárással szűrik a sört, így megmaradnak a szűretlen sörökre jellemző gazdag ízek és friss illatok. Ezzel a módszerrel készül a Bernard Celebration lager is, amely egy pasztörizálatlan, 5%-os alkoholfokú világos sör.

Ha az ember a sörgyár csapjáról megkóstolja a Bernard tradicionális söreit, rögtön megérti, hogy a csehek miért számítanak „sörös” országnak. Hogy mennyit számít a saját alapanyag, a saját malátázó, a sok évszázada tökéletesített szaktudás és technika. Ha pedig a gyár főzdemestere friss sört csapol, megérti azt is, hogy miért olyan fontos a jó hab: ezeknek a lágereknek tartós, tömör, kemény a habjuk, amely nem csupán kihozza a komló friss ízét, de elfogyasztás után olyan csipkéket hagy a pohár szélén, mint a prágai Szent Vitus-székesegyház tornyainak gótikus csipkézete.

Láger vs. IPA

A söröket szezonálisan is csapra lehet tenni, lehetőség van kipróbálni egy adott típust. A Bernard lefőzött sörének 60%-a keg hordókban értékesül. A cég hosszú távú terveiben persze a kiskereskedelem is szerepel, használnak sima kupakos üvegeket is.

„Egy függőleges tartály lehetőséget ad arra, hogy nagyobb volumenben készüljön el a sör, rövidebb idő alatt, viszont a Bernard sörgyár csak és kizárólag az első fermentációhoz használja a függőleges tartályokat, a vízszinteseket pedig a lágerezéshez a második fermentációnál” – beszél alkalmazott eljárásukról az exportigazgató.

Zömében így készül a Bernard Dark láger, amely egy pasztörizálatlan, 5%-os barna sör, négyféle malátából főzve. A másoderjesztés viszont ennél a típusnál az üvegben történik. Ez a sör kapta a legtöbb elismerést a cseh és nemzetközi versenyeken a Bernard sörök közül.

Bár az ale nem egy hagyományos cseh típusú sör, a Bernard a sokszínűség jegyében a zászlajára tűzte az IPA-k és APA-k készítését is. A Bernard Bohemian Ale egy felső erjesztésű, ale típusú sör. A magas alkoholfok ellenére (8,2%) friss, gyümölcsös illata, malátás íze van, enyhe korianderes beütéssel. 2015-ben a világ legjobb belga típusú ale sörének választották.

 

De nem csupán az – egy cseh fogyasztó számára istenkáromlással felérő – ale főzésével kedveskedik a trendkövető fogyasztóknak a Bernard: tavaly került a boltokba a meggyes és a szilvás alkoholmentes sör, amely igazi üdítő csemege a gyümölcsös sörök kedvelőinek.

„Vannak, akik főzik a sört, és vannak, akik készítik” – tartja a cseh mondás. A humpoleci székhelyű gyár exportigazgatója szerint a forgalmazók is ilyen sörkészítők, ők azok, akiken múlik, hogy a vendég milyen sört is fog elfogyasztani. Akár a prágai Hradzsinra néző kiskocsmában, akár pedig egy pesti belvárosi bisztróban.

(X)

Forrás: Turizmus Online


Újdonság: pizza és bor egy palackban

Újdonság: pizza és bor egy palackban 

Az ital az ismert amerikai pizzás gyorsétteremlánc és egy borászat együttműködésében született meg.
Autentikus magyar gasztronómia és ünnepi kreativitás

Autentikus magyar gasztronómia és ünnepi kreativitás 

A Zazie Bistro & Bar császármorzsa standdal hangolódik a karácsonyra.
Ételmentés: rendezvények maradékából segítenek a rászorulóknak

Ételmentés: rendezvények maradékából segítenek a rászorulóknak 

Az élelmiszerpazarlás napjaink egyik legnagyobb kihívása, de szerencsére vannak olyan példamutató kezdeményezések, amelyek változást hozhatnak.
Búcsúzik a szegedi ikonikus vendéglátóhely

Búcsúzik a szegedi ikonikus vendéglátóhely 

A Jazz Kocsma közösségi oldalán jelentette be, hogy három évvel ezelőtti újranyitásukat követően végleg bezárnak.
Már kapható laboratóriumban előállított libamáj

Már kapható laboratóriumban előállított libamáj 

A hízott kacsamáj laboratóriumban termesztett alternatívája ellentmondásos jövőt kínál a termesztett húsipar számára.
Itt az elviteles dobozok legújabb generációja

Itt az elviteles dobozok legújabb generációja 

Több mint 40 ezer alkalommal tették próbára idén a felhasználók a Cup Revolution innovatív, újrafelhasználható dobozrendszerét, amely a Legjobb innováció a körkörös gazdaságért kategóriában érdemelte ki a közelmúltban a CSR Hungary Magyar Üzleti Felelősség Díját.
Jelentős drágulás jöhet az alapvető italok piacán

Jelentős drágulás jöhet az alapvető italok piacán 

A drágulás fő mozgatórugói a kakaó, a kávé és a tea árainak emelkedése, valamint a gyümölcsök és zöldségek magasabb importköltségei.
Mi a kapcsolat egy olasz étterem és a német topgin között?

Mi a kapcsolat egy olasz étterem és a német topgin között? 

A gin szerelmeseinek és a különleges ízek kedvelőinek álmodták meg az ultraprémium gint.
Mit rejt száz éve egy Gerbeaud süteményes doboz?

Mit rejt száz éve egy Gerbeaud süteményes doboz? 

Nem, nem süteményt, valami egészen mást. Ráadásul épp száz éve került a doboz mélyére.
Újbor kóstoló Badacsonyban

Újbor kóstoló Badacsonyban 

Összegyűlik a badacsonyi borvidék színe-java a tradicionális Újbor kóstolóra.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.