„Vannak, akik főzik a sört, és vannak, akik készítik” – utal a csaposok és a főzdék közötti különbségre a régi cseh szólásmondás.
Csehország és Magyarország között sok a közös történelmi és kulturális pont. Összeköt bennünket a közös kelet-európai múlt, a Monarchia, a szocializmus és a keleti blokk, a régiós azonosságok, a sör… hát az pont nem. Nem kell mesélni arról, hogy a hazai és a cseh sörgyártás fényévekre van egymástól, lévén nálunk jóval kevésbé tekint vissza nagy múltra a sörfogyasztás és maga a sörfőzés.
Az utóbbi években a hazai sörforradalom révén ugyan nagy lendületet vett a minőségi sörfogyasztás és a „sörértés”, a sörgasztronómia, azonban mintha a magyar piac a két véglet: a kisüzemi sörfőzdék egyedi, kulináris sörei és a multik termékei között mozogna. A cseheknél a két végpont közötti terméket gyártó sörgyárból is számos van, az egyik ilyen az 1597-ben alapított Bernard.
A minőségi sör fogyasztásának hazai állapotain segíthet egy jó forgalmazó, esetünkben az 1997-es alapítású Liquid Gold Kft., amely azt a célt tűzte zászlajára, hogy tradicionális minőségi söröket importáljon a termékek származási helyéről.
„Akkor, amikor egy neves cseh sör a 2010-es évek közepétől kikerült a portfóliónkból, kerestünk egy megbízható cseh márkát – így került képbe a Bernard. A megbízhatóságuk, a stabilan kiváló minőség és az olajozott kooperáció eredményezte a velük való együttműködést” – mondta el Fáczán Dániel, a hazai forgalmazó Liquid Gold Kft. kereskedelmi igazgatója.
Megőrült a világ
Miután átvette a gyárat, Bernard 1993-ban megalapította a Cseh Kis és Független Sörgyárak Egyesületét, amelynek 1999-ig volt az elnöke. Ilyen minőségében sikeresen lobbizott a döntéshozóknál, hogy a független kis sörfőzdék esetében csökkenjen a sör jövedéki adója. Folyamatosan kiáll a tradicionális cseh sörfőzés mellett, nem titkolva, hogy szembemegy a nagy sörgyárak főzési gyakorlatával. Bernard 2008-ban az év embere lett Csehországban.
A márka elhíresült közéleti témájú, meghökkentő kampányairól, melyekkel lehet egyet vagy egyet nem érteni, de semmiképpen sem szó nélkül hagyni. Az egyik ilyen a The world has gone crazy – Megőrült a világ kampány, amely közéleti témákra reagált a hirdetésekkel – a délkelet-ázsiai gyerekkatonáktól cseh rendőri erőszakig. A brand bátran felvállal politikai üzeneteket is, és beleállt például a távozó cseh elnök korrupciós botrányaival kapcsolatos üzenetekbe. Ahogy Bernard nyilatkozott nemrégiben: „A magas minőségen túl nem csupán egy kultbrandet és sztorit szeretnénk építeni, hanem fontos a saját véleményünk is.” Így lesz egy sörgyár nem csupán gazdasági, de közéleti tényező is.
Saját malátázótól a Szent Vitusig
„A sörgyár 2018-ban 382 ezer hektolitert főzött, melynek 20%-a kerül exportra. A vállalat első kiviteli országa
A Bernardnak ma több mint egy tucat típusú söre van. A söröket elsősorban csatos üvegekben forgalmazzák, ezzel is jelezve, hogy nem szeretnének a nagy főzdék nyomdokaiba lépni. Dobozos kiszerelésük pedig nincs.
A sörgyár 2000-ben megvásárolta Csehország egyik legrégebbi malátázóépületét, ahonnan a kiváló pils típusú malátát szerzik be. Saját élesztőkultúrával rendelkeznek, csupán a komlót vásárolják. Időt hagynak a gyártásnak: lagerük 40-60 nap alatt készül el, szemben egy nagyobb sörgyár jóval rövidebb gyártási folyamatával. Pasztörizálás helyett mikrofiltrációs eljárással szűrik a sört, így megmaradnak a szűretlen sörökre jellemző gazdag ízek és friss illatok. Ezzel a módszerrel készül a Bernard Celebration lager is, amely egy pasztörizálatlan, 5%-os alkoholfokú világos sör.
Ha az ember a sörgyár csapjáról megkóstolja a Bernard tradicionális söreit, rögtön megérti, hogy a csehek miért számítanak „sörös” országnak. Hogy mennyit számít a saját alapanyag, a saját malátázó, a sok évszázada tökéletesített szaktudás és technika. Ha pedig a gyár főzdemestere friss sört csapol, megérti azt is, hogy miért olyan fontos a jó hab: ezeknek a lágereknek tartós, tömör, kemény a habjuk, amely nem csupán kihozza a komló friss ízét, de elfogyasztás után olyan csipkéket hagy a pohár szélén, mint a prágai Szent Vitus-székesegyház tornyainak gótikus csipkézete.
Láger vs. IPA
A söröket szezonálisan is csapra lehet tenni, lehetőség van kipróbálni egy adott típust. A Bernard lefőzött sörének 60%-a keg hordókban értékesül. A cég hosszú távú terveiben persze a kiskereskedelem is szerepel, használnak sima kupakos üvegeket is.
„Egy függőleges tartály lehetőséget ad arra, hogy nagyobb volumenben készüljön el a sör, rövidebb idő alatt, viszont a Bernard sörgyár csak és kizárólag az első fermentációhoz használja a függőleges tartályokat, a vízszinteseket pedig a lágerezéshez a második fermentációnál” – beszél alkalmazott eljárásukról az exportigazgató.
Zömében így készül a Bernard Dark láger, amely egy pasztörizálatlan, 5%-os barna sör, négyféle malátából főzve. A másoderjesztés viszont ennél a típusnál az üvegben történik. Ez a sör kapta a legtöbb elismerést a cseh és nemzetközi versenyeken a Bernard sörök közül.
Bár az ale nem egy hagyományos cseh típusú sör, a Bernard a sokszínűség jegyében a zászlajára tűzte az IPA-k és APA-k készítését is. A Bernard Bohemian Ale egy felső erjesztésű, ale típusú sör. A magas alkoholfok ellenére (8,2%) friss, gyümölcsös illata, malátás íze van, enyhe korianderes beütéssel. 2015-ben a világ legjobb belga típusú ale sörének választották.
De nem csupán az – egy cseh fogyasztó számára istenkáromlással felérő – ale főzésével kedveskedik a trendkövető fogyasztóknak a Bernard: tavaly került a boltokba a meggyes és a szilvás alkoholmentes sör, amely igazi üdítő csemege a gyümölcsös sörök kedvelőinek.
„Vannak, akik főzik a sört, és vannak, akik készítik” – tartja a cseh mondás. A humpoleci székhelyű gyár exportigazgatója szerint a forgalmazók is ilyen sörkészítők, ők azok, akiken múlik, hogy a vendég milyen sört is fog elfogyasztani. Akár a prágai Hradzsinra néző kiskocsmában, akár pedig egy pesti belvárosi bisztróban.
(X)
Forrás: Turizmus Online