Bajban a hazai sörfőzdék

Az érdekvédelmi szervezet úgy látja, a multinacionális sörgyárak kiszorítják a kis főzdéket a csapolt sörök piacáról: nemcsak a választék szűkül, de az árak is mesterségesen magasak vannak.

A nyár és a fesztiválszezon közeledtével a sörgyártók igyekeznek a lehető legkedvezőbb piaci pozíciókat kialakítani, de úgy tűnik, a piaci feltételek elsősorban a multinacionális nagyvállalatok számára kedvezőek, derült ki az index.hu frissen megjelent cikkéből, de – mint írják - „a nyári forgalom élénkülése várhatóan sem a versenyt nem ösztönzi, sem a fogyasztói árakban nem eredményez majd csökkenést. A nagyüzemi csapolt sör már most drágább, mint valaha.”

Starcsevics Péter, a Kisüzemi Sörfőzdék Egyesületének elnöke szerint a vendéglátóegységek mesterségesen emelt áron veszik a söröshordókat a sörgyáraktól és az ártöbbletet áthárítják a vendégekre, így nem csoda, hogy még vidéken is 1200-1400 forintba kerül egy korsó sör. Pedig ha lenne verseny, akár 200-300 forinttal is kevesebbre kerülhetne a sör.


Fotó: Depositphotos

Noha a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 2015-ben már feltárta a nagy sörgyárak piaclezáró stratégiáit, valódi következménye nem lett az ügynek: bírság helyett önkéntes vállalásokat kértek a cégektől, amelyek betartása gyakorlatilag ellenőrizhetetlen maradt. Nem hozott változást a 2020-as „sörtörvény” sem: hiába tiltotta meg papíron a 80 százaléknál nagyobb kizárólagosságot, a gyakorlatban a legtöbb csapon továbbra is csak egyetlen gyártó sörei csorognak.

Ahogy a cikkben is írják: „a sörtörvény nem érte el a kitűzött célját, és ha a jogalkotók a piaci versenyt erősíteni akarják a csapoltsör piacon, és le akarják törni a túlárazásokat, akkor új lépésekre van szükség.”

Starcsevics Péter úgy nyilatkozott:

„a sörgyárak mindig újabb és újabb technikákat vetnek be a kisüzemi sör ellehetetlenítése érdekében.”

A kisüzemek panasza szerint a multik rendkívül kifinomult módszerekkel, például saját sörhűtőik telepítésével vagy burkolt szerződési feltételekkel szorítják ki a konkurenciát, még az is előfordul, hogy egy jól teljesítő kézműves sör is kiszorul a kínálatból, amint a nagy gyártó saját verzióval jelenik meg.


Fotó: Depositphotos

A cikk szerint az általános gyakorlat az, hogy a nagyvállalatok kétoldalú szerződéseket kötnek: egyet vendéglátóhelyekkel, egyet a nagykereskedőkkel. A vendéglátók pénzbeli juttatás fejében vállalják, hogy csak a szerződött gyártó söreit csapolják, ezzel kizárva más szereplőket. A kiválasztott nagykereskedők esetében a gyártók befolyásolják áraikat, kínálatukat, működési területüket, és rendszeresen ellenőrzik az értékesítés részleteit, ami magasabb árakat és korlátozott választékot eredményez a fogyasztók számára.

A Kisüzemi Sörfőzdék szerint, a gyakorlat  korlátozza a versenyt és a fogyasztói szabadságot és semmiképp sem szolgál közérdeket. Több ország (például Görögország, Franciaország és Belgium) már szankcionálta az ilyen piaci visszaéléseket. A kisüzemi sörfőzdék sem kivételezést kérnek, csupán lehetőséget a tisztességes versenyre, fogalmazott a cikkben az elnök.

 

 


Pezseg a nyár: indul a „Buborékok Nyara” kampány

Pezseg a nyár: indul a „Buborékok Nyara” kampány 

Az idei nyár hivatalos fröccse pedig nem más, mint a Macifröccs.
Helyi termelőkre épít az Auchan – Debrecenből indul az új program

Helyi termelőkre épít az Auchan – Debrecenből indul az új program 

Mert fontosnak tartják, hogy áruházaik térségében lévő termelők, a kis- és középvállalkozások termékei felkerülhessenek az áruházaik polcaira.
A hely, amely nem csupán a finom falatokról és süteményekről szól

A hely, amely nem csupán a finom falatokról és süteményekről szól 

Az új helyszín a Gesztenyéskertben, a legendás Nagyvendéglő épületében kapott otthont – új arculattal, friss kínálattal, de a már jól ismert „czinieles” vendégszeretet szellemében.
Négy étterem, ami biztosan ott lesz a Time Out Market Budapest kínálatában

Négy étterem, ami biztosan ott lesz a Time Out Market Budapest kínálatában 

A gasztronómiai és kulturális piac felfedte első négy éttermét.
Pecsét került a palackokra – kihirdették az év legjobb borait

Pecsét került a palackokra – kihirdették az év legjobb borait 

Kihirdették 2025. évi Országos Borverseny győzteseit.
Az élet túl rövid ahhoz, hogy az utazó ne kóstolja Erzsike fahéjas csigáját az M7-es fehérvári lehajtójánál

Az élet túl rövid ahhoz, hogy az utazó ne kóstolja Erzsike fahéjas csigáját az M7-es fehérvári lehajtójánál 

Fél évszázad az autópálya mentén – 50 éves az M7 Bisztró.
Ha kitör a nyár, akkor érkezik a Balaton Gasztrokalauz

Ha kitör a nyár, akkor érkezik a Balaton Gasztrokalauz 

323 balatoni étterem, strandbüfé, termelői piac, kávézó, kultúrbisztró, kézműves hamburgerező és pékség – egyetlen kisméretű kiadványban.
Itt a vége: mostantól nem vásárolhatnak energiaitalt a 18 év alattiak

Itt a vége: mostantól nem vásárolhatnak energiaitalt a 18 év alattiak 

Megjelent a rendelet, és már hatályba is lépett.
Friss felmérés a magyarok italfogyasztásáról

Friss felmérés a magyarok italfogyasztásáról 

A kutatás rámutatott, hogy a rendszeresség hatással van az elfogyasztott adagokra.
Hazai borkalauzt díjaztak a Gourmand International Awardson

Hazai borkalauzt díjaztak a Gourmand International Awardson 

A legjobb európai borturisztikai könyv díját nyerte el a TokajGuide ötödik kiadása a gasztronómiai kiadványok világversenyén, a Gourmand International Awardson.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.