Bajban a hazai sörfőzdék

Az érdekvédelmi szervezet úgy látja, a multinacionális sörgyárak kiszorítják a kis főzdéket a csapolt sörök piacáról: nemcsak a választék szűkül, de az árak is mesterségesen magasak vannak.

A nyár és a fesztiválszezon közeledtével a sörgyártók igyekeznek a lehető legkedvezőbb piaci pozíciókat kialakítani, de úgy tűnik, a piaci feltételek elsősorban a multinacionális nagyvállalatok számára kedvezőek, derült ki az index.hu frissen megjelent cikkéből, de – mint írják - „a nyári forgalom élénkülése várhatóan sem a versenyt nem ösztönzi, sem a fogyasztói árakban nem eredményez majd csökkenést. A nagyüzemi csapolt sör már most drágább, mint valaha.”

Starcsevics Péter, a Kisüzemi Sörfőzdék Egyesületének elnöke szerint a vendéglátóegységek mesterségesen emelt áron veszik a söröshordókat a sörgyáraktól és az ártöbbletet áthárítják a vendégekre, így nem csoda, hogy még vidéken is 1200-1400 forintba kerül egy korsó sör. Pedig ha lenne verseny, akár 200-300 forinttal is kevesebbre kerülhetne a sör.


Fotó: Depositphotos

Noha a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 2015-ben már feltárta a nagy sörgyárak piaclezáró stratégiáit, valódi következménye nem lett az ügynek: bírság helyett önkéntes vállalásokat kértek a cégektől, amelyek betartása gyakorlatilag ellenőrizhetetlen maradt. Nem hozott változást a 2020-as „sörtörvény” sem: hiába tiltotta meg papíron a 80 százaléknál nagyobb kizárólagosságot, a gyakorlatban a legtöbb csapon továbbra is csak egyetlen gyártó sörei csorognak.

Ahogy a cikkben is írják: „a sörtörvény nem érte el a kitűzött célját, és ha a jogalkotók a piaci versenyt erősíteni akarják a csapoltsör piacon, és le akarják törni a túlárazásokat, akkor új lépésekre van szükség.”

Starcsevics Péter úgy nyilatkozott:

„a sörgyárak mindig újabb és újabb technikákat vetnek be a kisüzemi sör ellehetetlenítése érdekében.”

A kisüzemek panasza szerint a multik rendkívül kifinomult módszerekkel, például saját sörhűtőik telepítésével vagy burkolt szerződési feltételekkel szorítják ki a konkurenciát, még az is előfordul, hogy egy jól teljesítő kézműves sör is kiszorul a kínálatból, amint a nagy gyártó saját verzióval jelenik meg.


Fotó: Depositphotos

A cikk szerint az általános gyakorlat az, hogy a nagyvállalatok kétoldalú szerződéseket kötnek: egyet vendéglátóhelyekkel, egyet a nagykereskedőkkel. A vendéglátók pénzbeli juttatás fejében vállalják, hogy csak a szerződött gyártó söreit csapolják, ezzel kizárva más szereplőket. A kiválasztott nagykereskedők esetében a gyártók befolyásolják áraikat, kínálatukat, működési területüket, és rendszeresen ellenőrzik az értékesítés részleteit, ami magasabb árakat és korlátozott választékot eredményez a fogyasztók számára.

A Kisüzemi Sörfőzdék szerint, a gyakorlat  korlátozza a versenyt és a fogyasztói szabadságot és semmiképp sem szolgál közérdeket. Több ország (például Görögország, Franciaország és Belgium) már szankcionálta az ilyen piaci visszaéléseket. A kisüzemi sörfőzdék sem kivételezést kérnek, csupán lehetőséget a tisztességes versenyre, fogalmazott a cikkben az elnök.

 

 


Bajban a hazai sertéstenyésztő ágazat

Bajban a hazai sertéstenyésztő ágazat 

A gazdák több százezer sertést nem tudnak értékesíteni, miközben a vidéki térségeket csődhullám fenyegeti.
Argentin borok Budapesten

Argentin borok Budapesten  

Idén is bemutatkozott Budapesten a Malbec, e világhírű argentin borfajta, az egyik legnagyobb hazai borkereskedésben.
Innováció: gombabetegségeknek ellenálló szőlőfajták

Innováció: gombabetegségeknek ellenálló szőlőfajták 

A legjellemzőbb gombabetegségekkel szemben ellenálló szőlőfajtákat, valamint magas hozzáadott értékkel rendelkező borászati termékeket fejlesztett ki a Varga Pincészet Kft. és a Pécsi Tudományegyetem (PTE) konzorciuma. 
Friss kutatás: a Z- és Y-generáció tudatos borfogyasztásáról

Friss kutatás: a Z- és Y-generáció tudatos borfogyasztásáról 

A fiatalabb felnőttek számára a borfogyasztás már nem csupán hagyomány vagy gasztronómiai kiegészítő, hanem értékválasztás is.
Új helyszín, bővülő választék – nyit a Gin Market

Új helyszín, bővülő választék – nyit a Gin Market 

A gin nemcsak az egyik legnépszerűbb ital és longdrink alapanyag a fővárosban, hanem az egyik legnagyobb ginfesztivál főszereplője is.
Tej Terméktanács: mindenki egyen több trappista sajtot!

Tej Terméktanács: mindenki egyen több trappista sajtot! 

A Tej Terméktanács országos marketingkampányt indított a hazai előállítású trappista sajt fogyasztásának ösztönzésére.
Hajnali 1-ig nyitva minden brit pub – győzelmet ünnepelnek

Hajnali 1-ig nyitva minden brit pub – győzelmet ünnepelnek 

Hajnali 1-ig nyitva tarthatnak a pubok a brit győzelem 80. évfordulóján.
Tízéves a budapesti topétterem, legendás túrógombócuk maradt az étlapon

Tízéves a budapesti topétterem, legendás túrógombócuk maradt az étlapon 

Tízéves az egerszalóki St. Andrea Szőlőbirtok értékeit továbbgondoló, 2015-ben az Eiffel Palace épületében megnyitott St. Andrea Restaurant.
A hely, ahol pezseg az élet, jó a hangulat és remek közösség van: Evezős Sörkert

A hely, ahol pezseg az élet, jó a hangulat és remek közösség van: Evezős Sörkert 

A Római-part legendás sörkertje 1983 óta a budapesti nyár kihagyhatatlan része.
Vétett az egyik alkalmazott – lépett Wang Mester

Vétett az egyik alkalmazott – lépett Wang Mester  

A Mozium étterem vezetősége hivatalos közleményben tájékoztatta vendégeit a közelmúltban történt jelentős belső változásokról.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.