Bajban a hazai sörfőzdék

Az érdekvédelmi szervezet úgy látja, a multinacionális sörgyárak kiszorítják a kis főzdéket a csapolt sörök piacáról: nemcsak a választék szűkül, de az árak is mesterségesen magasak vannak.

A nyár és a fesztiválszezon közeledtével a sörgyártók igyekeznek a lehető legkedvezőbb piaci pozíciókat kialakítani, de úgy tűnik, a piaci feltételek elsősorban a multinacionális nagyvállalatok számára kedvezőek, derült ki az index.hu frissen megjelent cikkéből, de – mint írják - „a nyári forgalom élénkülése várhatóan sem a versenyt nem ösztönzi, sem a fogyasztói árakban nem eredményez majd csökkenést. A nagyüzemi csapolt sör már most drágább, mint valaha.”

Starcsevics Péter, a Kisüzemi Sörfőzdék Egyesületének elnöke szerint a vendéglátóegységek mesterségesen emelt áron veszik a söröshordókat a sörgyáraktól és az ártöbbletet áthárítják a vendégekre, így nem csoda, hogy még vidéken is 1200-1400 forintba kerül egy korsó sör. Pedig ha lenne verseny, akár 200-300 forinttal is kevesebbre kerülhetne a sör.


Fotó: Depositphotos

Noha a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 2015-ben már feltárta a nagy sörgyárak piaclezáró stratégiáit, valódi következménye nem lett az ügynek: bírság helyett önkéntes vállalásokat kértek a cégektől, amelyek betartása gyakorlatilag ellenőrizhetetlen maradt. Nem hozott változást a 2020-as „sörtörvény” sem: hiába tiltotta meg papíron a 80 százaléknál nagyobb kizárólagosságot, a gyakorlatban a legtöbb csapon továbbra is csak egyetlen gyártó sörei csorognak.

Ahogy a cikkben is írják: „a sörtörvény nem érte el a kitűzött célját, és ha a jogalkotók a piaci versenyt erősíteni akarják a csapoltsör piacon, és le akarják törni a túlárazásokat, akkor új lépésekre van szükség.”

Starcsevics Péter úgy nyilatkozott:

„a sörgyárak mindig újabb és újabb technikákat vetnek be a kisüzemi sör ellehetetlenítése érdekében.”

A kisüzemek panasza szerint a multik rendkívül kifinomult módszerekkel, például saját sörhűtőik telepítésével vagy burkolt szerződési feltételekkel szorítják ki a konkurenciát, még az is előfordul, hogy egy jól teljesítő kézműves sör is kiszorul a kínálatból, amint a nagy gyártó saját verzióval jelenik meg.


Fotó: Depositphotos

A cikk szerint az általános gyakorlat az, hogy a nagyvállalatok kétoldalú szerződéseket kötnek: egyet vendéglátóhelyekkel, egyet a nagykereskedőkkel. A vendéglátók pénzbeli juttatás fejében vállalják, hogy csak a szerződött gyártó söreit csapolják, ezzel kizárva más szereplőket. A kiválasztott nagykereskedők esetében a gyártók befolyásolják áraikat, kínálatukat, működési területüket, és rendszeresen ellenőrzik az értékesítés részleteit, ami magasabb árakat és korlátozott választékot eredményez a fogyasztók számára.

A Kisüzemi Sörfőzdék szerint, a gyakorlat  korlátozza a versenyt és a fogyasztói szabadságot és semmiképp sem szolgál közérdeket. Több ország (például Görögország, Franciaország és Belgium) már szankcionálta az ilyen piaci visszaéléseket. A kisüzemi sörfőzdék sem kivételezést kérnek, csupán lehetőséget a tisztességes versenyre, fogalmazott a cikkben az elnök.

 

 


Tíz éve Tatán – Pesti István, Magyarország egyik legjobb séfje

Tíz éve Tatán – Pesti István, Magyarország egyik legjobb séfje 

Az ország egyik legnevesebb séfje szerepel kiadónk, a Klasszis Média idén is megrendezésre kerülő, szállodákat és éttermeket megcélzó designversenyének zsűrijében.
Kóstoló régi magyar szőlőfajták boraiból

Kóstoló régi magyar szőlőfajták boraiból 

A nagykóstolón több mint húsz Kárpát-medencei pincészet mintegy ötven borával ismerkedhetnek meg a látogatók.
Új koktélok és pezsgőpremierek a főváros tetején

Új koktélok és pezsgőpremierek a főváros tetején 

Ismét megnyitotta kapuit Budapest egyik legkülönlegesebb skybarja, a Hilton Budapest szálloda tetején található White Raven.
Gulyáságyú és tacskófutam – indul a food truck szezon

Gulyáságyú és tacskófutam – indul a food truck szezon 

Ismét a Kincsem Parkban gyülekeznek a legjobb mozgó street foodosok.
Jelentős forgalomcsökkenésről számolt be a gyorsétteremlánc

Jelentős forgalomcsökkenésről számolt be a gyorsétteremlánc 

A McDonald’s jelentős forgalomcsökkenést jelentett be az idei első negyedévre vonatkozóan.
Megújult a TRIBE Budapest Stadium éttermi kínálata

Megújult a TRIBE Budapest Stadium éttermi kínálata 

Új séf, új étlap, új élmények.
Ilyen lesz a Balaton egyik legújabb étterme

Ilyen lesz a Balaton egyik legújabb étterme 

Május végén nyitja meg kapuit Alsóörsön az Y by Rácz Jenő étterem, amely a Michelin-csillagos séf, Rácz Jenő vezetésével várja a vendégeket.
Szigorítás az energiaitalok piacán

Szigorítás az energiaitalok piacán 

A jogszabály célja a fiatalok körében tapasztalható aggasztó energiaital-fogyasztási trendek visszaszorítása.
Lazulós programokkal indul a szezon a Kopaszi-gát menő helyén

Lazulós programokkal indul a szezon a Kopaszi-gát menő helyén 

Idén május elsejével nyitja meg kapuit a Kopaszi-gáton a Flava Beach Bár és Büfé.
Lehet kísérletezni, de a magyarok továbbra is a dobostortát imádják

Lehet kísérletezni, de a magyarok továbbra is a dobostortát imádják 

A 140 éves dobostorta továbbra is maga mögé utasítja a teljes desszertmezőnyt.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.