Behálózzák a magyar borpiacot

Az Év Boltja 2015 szakmai zsűrije a kereskedelmi lánchoz tartozó sarki bolt kategóriában a budapesti Borháló Ligetnek ítélte az első díjat. A díjazott üzlet tulajdonosát, Csizmadia Miklóst kérdezte az Élelmiszer a nyertes üzletről, illetve a Borháló hálózatról.

Hogyan indult és épült fel a Borháló hálózata?

A Borháló egy franchise borkereskedés-hálózat. A történet két és fél éves, a felfutás gyors volt, mára országszerte a hálózatnak több mint ötven tagja van. A tulajdonosoknak eredetileg nem sok közük volt a borhoz, csak hobbiszinten foglalkoztak vele, illetve szerették a jó bort. Az egyik alapító, egy magyartanár, amatőr borkedvelő volt, de mára profi borszakértővé képezte magát. Egy másik tulajdonos a logisztikáért, egy harmadik pedig a marketingért felel, és nagyon szépen működtetik a rendszert. Úgy gondolom, talán ez a „szakmán kívüliség” kellett ahhoz, hogy higgyenek abban, ez a koncepció megvalósítható. Első nekifutásra – borszakíróként és borbírálóként – talán én is azt mondtam volna, hogy nagyon jó ötlet, de a gyakorlatban kizárt, hogy működjön. A kezdetekkor, amikor még csak egy-két bolt működött, a borászok nem nagyon lelkesedtek az ötletért, hogy nagyobb mennyiségben, kiszerelésben töltsenek le bort. Mára megfordult a trend, eljutottunk odáig, hogy saját borhálós címkés/csomagolású termékeink vannak, amelyeknek mi mondjuk meg a fajtaösszetételét, és az összetevők arányát is mi határozzuk meg. Ezeket a borokat ilyen címkével, kiszerelésben, fajtaösszetételben kizárólag a Borháló szaküzletekben lehet megtalálni.

Hogyan csatlakozott a Borháló franchise hálózathoz?

Korábban is volt közöm a borhoz, egy ügynökségnél dolgoztam, ahol szőlős/boros EU-s támogatások kifizetését bonyolítottuk. Nagyon szerettem azt a munkát, de kilenc év után úgy gondoltam, váltanom kell. Itt jobban ki tudok teljesedni, konkrétan mérhető a munkám eredményessége, nem mindegy, hogy egy alsó kategóriás vagy egy csúcsbort adok el, rajtam múlik. Ha valakit nem tudok rábeszélni a vásárlásra, csak magamat hibáztathatom. Egy éve nyitottam meg ezt az üzletet, nem messze a Keleti pályaudvartól, bérelem a helyiséget, én vagyok a tulajdonos-üzletvezető.

Mi a Borháló koncepciójának lényege?

Ez az ötlet „az utcán hevert”, csak le kellett hajolni érte. A koncepció lényege, hogy jó minőségű, hazai borokat – többnyire az év borászainak és pincészeteinek termékeit – kínálunk nagy kiszerelésben, megfizethető áron. A Borháló tulajdonosai kitalálták, hogyan lehet ezeket a borokat olcsóbbá tenni, újragondolták a csomagolást – a dugótól a címkén keresztül egészen a palackokig. Ha ezeken tudunk spórolni, akkor a legnevesebb borászok borait is jó áron tudjuk kínálni. Korábban mindenki ódzkodott ezektől a kiszerelésektől, pedig a PET-palack nem az ördögtől való. Ha nem az elkápráztatás a célunk, hanem például nagyobb társaság gyűlik össze, amikor mennyiség kell, ugyanakkor nem akarunk a minőségről lemondani, ideális megoldást jelentenek ezek nagyon jó ár-érték arányú, nagyobb kiszerelésű borok. Itt van például ez a remek – itthon és külföldön is aranyérmes – 2014-es rozé, amiből egy 0,75 literes palack 1790 forintba kerül, míg ugyanennek a bornak literje borzsákos kiszerelésben 1150 forint – és ez nem kis különbség. Mi megteremtettük a választás lehetőségét a vevőknek, megtalálhatók itt a hagyományos kiszerelésű üvegpalackos borok is, de a fő csapásirány mégsem ez, hanem a kétliteres műanyag PET palackok, a 3, 5, 10 literes bag-in-boxok vagy ennek a továbbfejlesztett verziója, a Magyarországon először nálunk alkalmazott borzsákos kiszerelés. A koncepció különlegessége, hogy mi nem árulunk zsákbamacskát, nálunk vásárlás előtt meg lehet kóstolni a borokat. Mindenkinek azt ajánlom, ne a címke alapján válasszon bort, ezért mi úgy győzzük meg az embereket, hogy adunk kóstolót. A koncepció része, hogy rendszeresen tartunk borkóstolókat, kitelepülünk különböző rendezvényekre, de a legfontosabb, hogy ha valaki betér hozzánk, érezze, személyesen foglalkoznak vele.

Mit vállal és mit kap érte cserébe az, aki belép a Borháló franchise hálózatába?

Nagyon megkönnyíti a dolgunkat, hogy egy franchise rendszerhez csatlakoztunk. Van egy egyszeri belépési díj, illetve egy havi franchise-díj, amiért biztosítják a heti kiszállítást, az informatikai támogatást, a weboldal működtetését – gyakorlatilag minden segítséget megkapunk. Nem kell a 22 borvidék rengeteg borászával tartanunk a kapcsolatot, ezt a központ lebonyolítja helyettünk. Ugyanakkor mégis mi állunk a sor végén, mi találkozunk a vásárlókkal, a mi rátermettségünkön múlik, hogy milyen gyorsan tudjuk értékesíteni a készletünket. Van egy vaskos franchise-kézikönyv, amiben mindent részletekbe menően szabályoznak, például hogy a padlót milyen színkódú zöldre kell festeni. Barkácsolt polcok, patinás dísztárgyak, levert vakolat, fehérre festett falak, egyébként minimál dizájn, ezek jellemzik a Borháló boltjait. Így lehet biztosítani, hogy a belépő egy borpince hangulatát érezze. Próbálunk emberközeli környezetet teremteni. Minden boltunkban szakember van, aki segít a vevőnek, ha igény van rá, elmondja, mi a különbség két évjárat között, és ha kell, ételekhez bort tud ajánlani. Minden Borháló-üzletben klímaberendezés működik, a központi borhőmérő a szentendrei központban jelez, ahonnan szólnak, ha a hőmérséklet egy bizonyos érték fölé emelkedik.

Milyen marketingtevékenységgel, akciókkal támogatják a hálózat munkáját?

Nagyon sok marketingakciónk van. Rendszeresen részt veszünk prémiumboros rendezvényeken, ezeket vásárlói promóciókkal is támogatjuk. Nagyon komoly informatikai háttér áll mögöttünk, törzsvásárlói kártyát működtetünk, havonta átgondoljuk, milyen előnyöket kínáljunk törzsvásárlóinknak. Folyamatosan vannak akciós boraink, ezek havonta/kéthavonta cserélődnek. Ezek között megtalálhatók kis és közepes pincészetek bora is. Pontrendszert működtetünk, minden ezerforintos vásárlás után jár egy pont, amelyet kedvezményes borvásárlásra vagy ingyenes borkóstoló-részvételre lehet váltani. Két-három hetente rendezünk borkóstolót, borász vendégekkel, új borok bemutatásával, évjáratok összehasonlításával. A vevőim nagy része fiatal felnőtt, ők igénylik a kóstolót, javasolják, hogy milyen borászokat hívjak meg, illetve milyen borokból tartsunk kóstolót – számtalan lehetőség van.

2014 – „Az év legdinamikusabban fejlődő franchise hálózata.”

2015 – „Az év innovatív franchise hálózata.”

„Hagyjuk a drága csomagolást, asztalra a legjobb magyar borokkal!”

„Nálunk más a mÉrték.”

„Az üzletben a vásárlók megtalálják 22 borvidékünk kiváló borait 0,75 literes üvegpalackos, 1,5 literes magnum palackos, 2 literes műanyag PET palackos, 3, 5, 10 literes Bag-in-box-os, illetve a Magyarországon először a Borhálóban bevezetett 3 literes borzsákos kiszerelésben.”

„Az üzlet kialakításánál ügyeltünk arra, hogy a belépő
 vásárlót a látvány egy borospince hangulatára emlékeztesse. Ezt a célt szolgálják a mestergerendák, a vakolatlan, fehér téglafal, a dísztárgyak, a palackokból kialakított lámpatestek. A borvidékek jól láthatóan ki vannak írva, alattuk sorakoznak az adott borvidék borai, a nagy kiszerelésű boroktól egészen a csúcsborokig, a választás megkönnyítendő az áruk és kiszerelésük szerint csoportosítva. A havonta változó akciós borok egy hordóra vannak kihelyezve.”

„22 borvidék átlagban 350 bora szerepel a kínálatban.”


Szent Vince napján kiderülhet, idén milyen szőlőtermés várható

Szent Vince napján kiderülhet, idén milyen szőlőtermés várható 

A hagyománytisztelő boros gazdák Szent Vincét a bor védőszentjének, neve napját, január 22-t pedig hagyományos termésjósló ünnepnapnak tartják.
Jön a mentes séfverseny

Jön a mentes séfverseny 

2025-ben hetedik alkalommal kerül megrendezésre a Magyarországon, de talán a világszerte is egyedülálló Az Év Mentes Séfje verseny a Csak a Mentes szervezésében. 
TOP 5 budapesti gasztrohely – az év nyitányaként

TOP 5 budapesti gasztrohely – az év nyitányaként 

Az új év első hónapjában érdemes megállni egy pillanatra és időt hagyni a tervezésre, élvezni az ízeket, a pillanatokat.
Új kézben a Pastrami Étterem

Új kézben a Pastrami Étterem 

A tájékoztatás szerint az akvizíció elsődleges célja a 2009 óta létező brand megőrzése, a vendéglátóipari egység modernizálása, fejlesztése, hosszútávú működtetése.
Kilőtt a kávé ára 2024-ben

Kilőtt a kávé ára 2024-ben 

2024. december elején rekord szintre emelkedett a kávé ára a nemzetközi piacon. És az előrejelzések szerint 2025-ben tovább folytatódik a drágulás – a klímaváltozásnak köszönhetően.
Borfesztivál Újlakon

Borfesztivál Újlakon 

Csupán egy karnyújtásnyira Magyarországtól!
NAV-hír: kedvezőbb a borravaló adózása januártól

NAV-hír: kedvezőbb a borravaló adózása januártól 

Januártól már nemcsak a vendégtől kapott borravaló adómentes, hanem az is, amelyet a vendéglátó egység üzemeltetője ad.
Tokaji és egri termelők nyerték a Magyar Bor Nagydíjat

Tokaji és egri termelők nyerték a Magyar Bor Nagydíjat 

A Magyar Borszakírók Körének toplistája minden évben 12 fehér- és 12 vörösbort tartalmaz, az MBK tagjai ezeknek a tételeknek a vakkóstolója során ítélik oda a Magyar Bor Nagydíjat fehérben és vörösben.
Újabb hely zárt be Budapesten

Újabb hely zárt be Budapesten 

Végleg bezár a kultikus étterem.
Meghalt a magyar gasztronómia ismert alakja, a legendás étkezde lelke

Meghalt a magyar gasztronómia ismert alakja, a legendás étkezde lelke 

A Klauzál tér szívében található Kádár Étkezde nemcsak egy étterem volt, hanem egy intézmény, amelynek lelke Orbán Sándor volt. 

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.