Behálózzák a magyar borpiacot

Az Év Boltja 2015 szakmai zsűrije a kereskedelmi lánchoz tartozó sarki bolt kategóriában a budapesti Borháló Ligetnek ítélte az első díjat. A díjazott üzlet tulajdonosát, Csizmadia Miklóst kérdezte az Élelmiszer a nyertes üzletről, illetve a Borháló hálózatról.

Hogyan indult és épült fel a Borháló hálózata?

A Borháló egy franchise borkereskedés-hálózat. A történet két és fél éves, a felfutás gyors volt, mára országszerte a hálózatnak több mint ötven tagja van. A tulajdonosoknak eredetileg nem sok közük volt a borhoz, csak hobbiszinten foglalkoztak vele, illetve szerették a jó bort. Az egyik alapító, egy magyartanár, amatőr borkedvelő volt, de mára profi borszakértővé képezte magát. Egy másik tulajdonos a logisztikáért, egy harmadik pedig a marketingért felel, és nagyon szépen működtetik a rendszert. Úgy gondolom, talán ez a „szakmán kívüliség” kellett ahhoz, hogy higgyenek abban, ez a koncepció megvalósítható. Első nekifutásra – borszakíróként és borbírálóként – talán én is azt mondtam volna, hogy nagyon jó ötlet, de a gyakorlatban kizárt, hogy működjön. A kezdetekkor, amikor még csak egy-két bolt működött, a borászok nem nagyon lelkesedtek az ötletért, hogy nagyobb mennyiségben, kiszerelésben töltsenek le bort. Mára megfordult a trend, eljutottunk odáig, hogy saját borhálós címkés/csomagolású termékeink vannak, amelyeknek mi mondjuk meg a fajtaösszetételét, és az összetevők arányát is mi határozzuk meg. Ezeket a borokat ilyen címkével, kiszerelésben, fajtaösszetételben kizárólag a Borháló szaküzletekben lehet megtalálni.

Hogyan csatlakozott a Borháló franchise hálózathoz?

Korábban is volt közöm a borhoz, egy ügynökségnél dolgoztam, ahol szőlős/boros EU-s támogatások kifizetését bonyolítottuk. Nagyon szerettem azt a munkát, de kilenc év után úgy gondoltam, váltanom kell. Itt jobban ki tudok teljesedni, konkrétan mérhető a munkám eredményessége, nem mindegy, hogy egy alsó kategóriás vagy egy csúcsbort adok el, rajtam múlik. Ha valakit nem tudok rábeszélni a vásárlásra, csak magamat hibáztathatom. Egy éve nyitottam meg ezt az üzletet, nem messze a Keleti pályaudvartól, bérelem a helyiséget, én vagyok a tulajdonos-üzletvezető.

Mi a Borháló koncepciójának lényege?

Ez az ötlet „az utcán hevert”, csak le kellett hajolni érte. A koncepció lényege, hogy jó minőségű, hazai borokat – többnyire az év borászainak és pincészeteinek termékeit – kínálunk nagy kiszerelésben, megfizethető áron. A Borháló tulajdonosai kitalálták, hogyan lehet ezeket a borokat olcsóbbá tenni, újragondolták a csomagolást – a dugótól a címkén keresztül egészen a palackokig. Ha ezeken tudunk spórolni, akkor a legnevesebb borászok borait is jó áron tudjuk kínálni. Korábban mindenki ódzkodott ezektől a kiszerelésektől, pedig a PET-palack nem az ördögtől való. Ha nem az elkápráztatás a célunk, hanem például nagyobb társaság gyűlik össze, amikor mennyiség kell, ugyanakkor nem akarunk a minőségről lemondani, ideális megoldást jelentenek ezek nagyon jó ár-érték arányú, nagyobb kiszerelésű borok. Itt van például ez a remek – itthon és külföldön is aranyérmes – 2014-es rozé, amiből egy 0,75 literes palack 1790 forintba kerül, míg ugyanennek a bornak literje borzsákos kiszerelésben 1150 forint – és ez nem kis különbség. Mi megteremtettük a választás lehetőségét a vevőknek, megtalálhatók itt a hagyományos kiszerelésű üvegpalackos borok is, de a fő csapásirány mégsem ez, hanem a kétliteres műanyag PET palackok, a 3, 5, 10 literes bag-in-boxok vagy ennek a továbbfejlesztett verziója, a Magyarországon először nálunk alkalmazott borzsákos kiszerelés. A koncepció különlegessége, hogy mi nem árulunk zsákbamacskát, nálunk vásárlás előtt meg lehet kóstolni a borokat. Mindenkinek azt ajánlom, ne a címke alapján válasszon bort, ezért mi úgy győzzük meg az embereket, hogy adunk kóstolót. A koncepció része, hogy rendszeresen tartunk borkóstolókat, kitelepülünk különböző rendezvényekre, de a legfontosabb, hogy ha valaki betér hozzánk, érezze, személyesen foglalkoznak vele.

Mit vállal és mit kap érte cserébe az, aki belép a Borháló franchise hálózatába?

Nagyon megkönnyíti a dolgunkat, hogy egy franchise rendszerhez csatlakoztunk. Van egy egyszeri belépési díj, illetve egy havi franchise-díj, amiért biztosítják a heti kiszállítást, az informatikai támogatást, a weboldal működtetését – gyakorlatilag minden segítséget megkapunk. Nem kell a 22 borvidék rengeteg borászával tartanunk a kapcsolatot, ezt a központ lebonyolítja helyettünk. Ugyanakkor mégis mi állunk a sor végén, mi találkozunk a vásárlókkal, a mi rátermettségünkön múlik, hogy milyen gyorsan tudjuk értékesíteni a készletünket. Van egy vaskos franchise-kézikönyv, amiben mindent részletekbe menően szabályoznak, például hogy a padlót milyen színkódú zöldre kell festeni. Barkácsolt polcok, patinás dísztárgyak, levert vakolat, fehérre festett falak, egyébként minimál dizájn, ezek jellemzik a Borháló boltjait. Így lehet biztosítani, hogy a belépő egy borpince hangulatát érezze. Próbálunk emberközeli környezetet teremteni. Minden boltunkban szakember van, aki segít a vevőnek, ha igény van rá, elmondja, mi a különbség két évjárat között, és ha kell, ételekhez bort tud ajánlani. Minden Borháló-üzletben klímaberendezés működik, a központi borhőmérő a szentendrei központban jelez, ahonnan szólnak, ha a hőmérséklet egy bizonyos érték fölé emelkedik.

Milyen marketingtevékenységgel, akciókkal támogatják a hálózat munkáját?

Nagyon sok marketingakciónk van. Rendszeresen részt veszünk prémiumboros rendezvényeken, ezeket vásárlói promóciókkal is támogatjuk. Nagyon komoly informatikai háttér áll mögöttünk, törzsvásárlói kártyát működtetünk, havonta átgondoljuk, milyen előnyöket kínáljunk törzsvásárlóinknak. Folyamatosan vannak akciós boraink, ezek havonta/kéthavonta cserélődnek. Ezek között megtalálhatók kis és közepes pincészetek bora is. Pontrendszert működtetünk, minden ezerforintos vásárlás után jár egy pont, amelyet kedvezményes borvásárlásra vagy ingyenes borkóstoló-részvételre lehet váltani. Két-három hetente rendezünk borkóstolót, borász vendégekkel, új borok bemutatásával, évjáratok összehasonlításával. A vevőim nagy része fiatal felnőtt, ők igénylik a kóstolót, javasolják, hogy milyen borászokat hívjak meg, illetve milyen borokból tartsunk kóstolót – számtalan lehetőség van.

2014 – „Az év legdinamikusabban fejlődő franchise hálózata.”

2015 – „Az év innovatív franchise hálózata.”

„Hagyjuk a drága csomagolást, asztalra a legjobb magyar borokkal!”

„Nálunk más a mÉrték.”

„Az üzletben a vásárlók megtalálják 22 borvidékünk kiváló borait 0,75 literes üvegpalackos, 1,5 literes magnum palackos, 2 literes műanyag PET palackos, 3, 5, 10 literes Bag-in-box-os, illetve a Magyarországon először a Borhálóban bevezetett 3 literes borzsákos kiszerelésben.”

„Az üzlet kialakításánál ügyeltünk arra, hogy a belépő
 vásárlót a látvány egy borospince hangulatára emlékeztesse. Ezt a célt szolgálják a mestergerendák, a vakolatlan, fehér téglafal, a dísztárgyak, a palackokból kialakított lámpatestek. A borvidékek jól láthatóan ki vannak írva, alattuk sorakoznak az adott borvidék borai, a nagy kiszerelésű boroktól egészen a csúcsborokig, a választás megkönnyítendő az áruk és kiszerelésük szerint csoportosítva. A havonta változó akciós borok egy hordóra vannak kihelyezve.”

„22 borvidék átlagban 350 bora szerepel a kínálatban.”


Újdonság: pizza és bor egy palackban

Újdonság: pizza és bor egy palackban 

Az ital az ismert amerikai pizzás gyorsétteremlánc és egy borászat együttműködésében született meg.
Autentikus magyar gasztronómia és ünnepi kreativitás

Autentikus magyar gasztronómia és ünnepi kreativitás 

A Zazie Bistro & Bar császármorzsa standdal hangolódik a karácsonyra.
Ételmentés: rendezvények maradékából segítenek a rászorulóknak

Ételmentés: rendezvények maradékából segítenek a rászorulóknak 

Az élelmiszerpazarlás napjaink egyik legnagyobb kihívása, de szerencsére vannak olyan példamutató kezdeményezések, amelyek változást hozhatnak.
Búcsúzik a szegedi ikonikus vendéglátóhely

Búcsúzik a szegedi ikonikus vendéglátóhely 

A Jazz Kocsma közösségi oldalán jelentette be, hogy három évvel ezelőtti újranyitásukat követően végleg bezárnak.
Már kapható laboratóriumban előállított libamáj

Már kapható laboratóriumban előállított libamáj 

A hízott kacsamáj laboratóriumban termesztett alternatívája ellentmondásos jövőt kínál a termesztett húsipar számára.
Itt az elviteles dobozok legújabb generációja

Itt az elviteles dobozok legújabb generációja 

Több mint 40 ezer alkalommal tették próbára idén a felhasználók a Cup Revolution innovatív, újrafelhasználható dobozrendszerét, amely a Legjobb innováció a körkörös gazdaságért kategóriában érdemelte ki a közelmúltban a CSR Hungary Magyar Üzleti Felelősség Díját.
Jelentős drágulás jöhet az alapvető italok piacán

Jelentős drágulás jöhet az alapvető italok piacán 

A drágulás fő mozgatórugói a kakaó, a kávé és a tea árainak emelkedése, valamint a gyümölcsök és zöldségek magasabb importköltségei.
Mi a kapcsolat egy olasz étterem és a német topgin között?

Mi a kapcsolat egy olasz étterem és a német topgin között? 

A gin szerelmeseinek és a különleges ízek kedvelőinek álmodták meg az ultraprémium gint.
Mit rejt száz éve egy Gerbeaud süteményes doboz?

Mit rejt száz éve egy Gerbeaud süteményes doboz? 

Nem, nem süteményt, valami egészen mást. Ráadásul épp száz éve került a doboz mélyére.
Újbor kóstoló Badacsonyban

Újbor kóstoló Badacsonyban 

Összegyűlik a badacsonyi borvidék színe-java a tradicionális Újbor kóstolóra.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.