Ugyancsak február 3 - 7. között, szintén itt rendezték az IKA/Culinary Olympic versenyt, a világ legrégebbi, legpatinásabb múlttal rendelkező nemzetközi szintű szakácsviadalát is. Amelyen nemcsak részt vettek magyar versenyzők, hanem a négy napos verseny végén a magyar szakácsok közül sokan rangos, dobogós elismerésekkel, előkelő díjakkal térhettek haza.
A február 3. és 7. között a stuttgarti Messén a Horeca-iparág aktuális trendjei, innovációi és jövőbe mutató koncepciói kerültek fókuszba, ahová az Interpress Kiállítások vendégeként, Seifert Ibolya ügyvezető igazgató meghívására mi is ellátogathattunk két napra.
A négy napos szakmai rendezvényfolyamra 88 ezer látogató érkezett 98 országból Stuttgartba
– amerre a szem ellátott, hömpölygött a tömeg a kiállítói csarnokok között és a különböző termékeket bemutató és kóstoltató pavilonsorok pultjainál. Azért azt rögtön hozzá kell tennünk, senki ne gondolja, hogy itt prospektus, vagy táskagyűjtögető, magukat degeszre kóstoló nép hömpölygött céltalanul a kiállítás területén, hanem mindenütt valóban olyan szakmai közönség kóstolt, tárgyalt, tapasztalatokat és kapcsolatokat gyűjtött – akik maguk is mind nap mint nap a Horeca-területen dolgoznak:
vendéglátók, cukrászok, éttermesek és a szállodaiparban tevékenykedők.
A kiállítási standokon pedig szemmel láthatóan mindenütt nyitástól zárásig ott voltak az adott beszállítói terület vezetői, cégtulajdonosok, akik ugyanúgy foglalkoztak a hozzájuk betérőkkel – akik akár előre egyeztetett időpontban érkeztek, akár csak véletlenül besétáltak hozzájuk -, mintha maguk is a hostess-ek közül lennének valók.
Új termékek, trendek és hatalmas versenyhelyzet
Az INTERGASTRA-val párhuzamosan zajló GELATISSIMO fagylaltkiállítás sokszínűsége valóban lélegzetelállító volt. Itt valóban mindent bemutattak működés közben, ami a kézműves fagylaltgyártáshoz, nyalni való termékek elkészítéséhez, valamint a fagyizással sokszor szorosan együtt járó kávézáshoz szükséges. Élő workshop-ok voltak úton-útfélen nemzetközi szintű elismeréssel rendelkező fagylaltmesterek vezetésével, versenyeket, szakmai megmérettetéseket tartottak a négy nap alatt.
Azt láthattuk, hogy a természetes alapanyagok és a „mentes” receptek teljesen megváltoztatták és uralják a mai európai fagylaltpiacot. Egy szakértő, Markus Tischberger, a GELATISSIMO projektmenedzsere ennek kapcsán meg is jegyezte:
„a fagylaltipar már egy ideje forradalmat él át: a vásárlók több természetességet követelnek, sokan kerülik a cukrot, a glutént és az állati eredetű összetevőket, de nem a minőségből, a jó ízekből viszont nem engednek.”
Egy másik új trend, amit láthattunk: a helyi alapanyagokból származó összetevők, mindenütt, ahol ez csak lehetséges.
„Nagyon nagy a vágy az egyszerűség, az otthon érzése után. Ezt a trendet a fagylaltok területén is követni kell, az élelmiszer-feldolgozó cégek kínálatában is meg kell, hogy mutatkozzon”
– mondta ezzel kapcsolatban Tischberger.
A kreativitás, az egészségtudatosság, a fenntarthatóság magas szintű megértése és az egyénre szabottság lehetősége ma már alapelvárás – és eszerint kell kialakítania a kínálatát annak a fagylaltozónak, amely figyelembe veszi vásárlóközönsége igényeit.
A kiállítás területén alapvetően német és olasz kézműves fagylaltkészítők, alapanyaggyártók mutatták be idei újdonságaikat és korábbi években kreált nyalánkságaikat. Ami számunkra meglepő volt:
a német kiállítók ezúttal sokkal jobban „hozták” azt a minőséget, amit egy kelet-közép-európai ízlés befogad.
Kóstolt fagylaltjaik jóval krémesebbek, lágyabbak, kreatívabbak voltak, mint a GELATISSIMO-n bemutatott olasz fagyik. Amelyek ezúttal könnyedebb, kicsit egyszerűbb ízvilágot mutattak.
Több, mint egy Horeca-szakmai bemutató
A stuttgarti vásár egyik különlegessége volt az a bemutató "OUTDOOR. AMBIENTE. LIVING" címmel a kiállítási parkban, ahol a kiállító cégek valós körülmények között mutatták be a nap- és időjárás elleni védelem innovatív megoldásaikat a szabadtéri vendéglátáshoz – és ez a mai. egyre felmelegedő világunkban eléggé fontos és meghatározó szerepet játszó körülmény – így nagyon sok látogatót vonzott.
Az INTERGASTRA a következő területekre oszlott (és ennek bejárása több napot igényelne): „Bútorok és étkészletek”, „Digitális megoldások, szolgáltatások és informatika”, „Italok”, „Kültéri vendéglátás”, „Kávé, cukrászsütemény és italautomata”, „Konyhatechnika”, „Élelmiszer” és „Egyesületek és szervezetek”, valamint volt egy „Digitális megoldások csarnoka”, ahol a mai világban szintén elengedhetetlen megoldásokat mutattak be.
Ember legyen a talpán, aki ekkora ricsajban főzni tud
Az IKA/Culinary Olimpiát az INTERGASTRA szakkiállítással párhuzamosan rendezték – itt a magyarok szerepléséről részletesen beszámolót közlünk a későbbiekben. A verseny nagyságáról elöljáróban csak annyit:
több mint 1200 résztvevő 55 nemzettől érkezett,
és a hangulatról mindenütt a főzőkonyháknál az adott országból érkező közönség gondoskodott. Látogatásunk egyik napján a svéd versenyzőknek például úgy drukkoltak honfitársaik, hogy ott élő ember nem hallhatta a másik szavát a síptól, dobtól, nádihegedűtől és mindenféle herkentyűtől, amit csak bevetettek órákon át profi vezérszurkolók irányításával a csapatukért drukkolók.
A következő GELATISSIMO kiállításra szintén az INTERGASTRÁVAL közösen kerül sor két év múlva, 2026. február 7. és 11. között.