Folytatódik: Zsidai versus Hamvas

"A Dining Guide-on megjelent, a vendéglátás globális és helyi kihívásaival, és az előttünk álló bizonytalan hónapokkal kapcsolatos szakmai véleményemhez kapcsolódóan Hamvas Zoltán barátom és kollégám jelentetett meg magánvéleményt, melyből úgy tűnhet, mintha valami konfliktus lenne a háttérben, pedig valójában két különböző dologról beszéltünk" - áll Zsidai Roy közleményében.

 "Az interjúban az éttermek életében zajló globális folyamatokról írtam és nem konkrét magyar éttermekről.

- Nekünk is van házhozszállítást kiegészítésként végző éttermünk (pl. Jamie Oliver’sPizzeria, és hamarosan indul a Jamie Oliver’s Italian is) és mi is előkészítettük azt a „dining-kit” jellegű félkész étel házhozszállítást, mely esetében pár perc konyhai munkával magas minőségű ételt lehet otthon az asztalra varázsolni. Mi ezt a karantén alatt nem indítottuk el, mertcsak egy résigényt elégít ki a klasszikus meleg étel házhoz szállításhoz képest, mely a házhozszállítás piac 99%-a, és nem láttuk biztosítottnak ennek alapvető piaci feltételét: a kellő keresletet.

- A házhozszállítás egy klasszikus étteremnek csak kiegészítő szolgáltatása lehet, önmagában azt nem tartja el, valódi éttermi vendéglátás nélkül nem fenntartható, és hosszú távon kannibalizálja az éttermi piac egyes szegmenseit, melynek sok kollégánk eshet áldozatául az évek során. Étteremtulajdonosként, gasztronómiai szakmai szervezeti vezetőként aggódom, hogy valódi éttermek és szakemberek áldozatul ne essenek a házhozszállításnak, a házhozszállító cégeknek és hosszú távon a robotok által gyártott ételeknek.

- Örülök, hogy Zoltán és pár más kollégánk sikeres házhozszállítást folytat a karantén alatt, de ez rendszer szinten nem tartja el az étterempiacot.

- A házhozszállítás világszerte valódi igényt elégít ki, de globálisan messze vagyunk attól, hogy ennek a hosszú távon fenntartható modelljét megtalálja a szakma. A házhozszállítás valódi nyertesei a karantén alatt Budapesten a McDonald’s és a KFC voltak. Az éttermekért és a gasztronómiáért rajongóként ennek a trendnek nem tudok örülni, az ilyen gyorséttermekben előállított ételeket várhatóan 5-10 éven belül gépek fogják gyártani és nem emberek. A jótékonykodás cégünk és családunk életének része közel 4 évtizede, folyamatosan jótékonykodunk, számos, főleg gyermekeket támogató szervezettel dolgozunk együtt, például az UNICEF-fel, az Autistic Arttal, a Bátor Táborral és legintenzívebben a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálattal, melynek keretein belül négy hátrányos helyzetű kisgyermek oktatását támogatjuk egyetemi diplomájuk megszerzéséig – ez egy minimum 10 éves vállalás, válságtól függetlenül. Jelenleg is havi fix összeggel segítjük ezeket a családokat, hogy gyermekeik azonos eséllyel induljanak és magasabb szintű oktatásban részesülhessenek a segítségünk által.

- A márciusi járványügyi lezáráskor is jótékonykodtunk, ahogy számos étterem is árukészletét eljuttatta például idős otthonokba, gyermekotthonokba, mi is így tettünk.

-A Bocuse D’Or Akadémia –Metro –Dining Guide jótékonysági akciója volt a számomra ismert legjobb és minta értékű akció, ahol akadémiánk séfjei a munkájukkal, a Metro pedig a helyszínnel és alapanyagokkal támogatta a jótékonysági főzést. Amikor pl. a DHL, az Amazon, vagy a Netflix kétszámjegyű növekedést ér el a karantén miatt, akkor nem gondolom, hogy az árbevételük 99-100%-t elvesztő éttermeknek kellene az utolsó tartalékaikat feléljék. Annak ellenére, hogy van, aki ezt megteheti, talán nem szabadna, hogy ez legyen az elvárás.

- Ilyen példátlanul válságos helyzetben az éttermek úgy tehetik a legtöbbet munkahelyeik közép-hosszú távú megtartása érdekében, ha életben maradnak és képesek a most következő hosszú veszteséges hónapokat finanszírozni. Állításom az éttermekért való aggódásból fakad. Nem tartom szerencsésnek, ha pont a legérzékenyebb, legjobb éttermeknek fogynak el a tartalékaik idő előtt és tűnnek el a piacról. Most összefogásra és kölcsönös támogatásra van szükségünk –részemről próbálom a makrogazdasági, pénzügyi, stratégiai tanácsadói tudásomat megosztani étteremtulajdonos kollégáimmal, hogy ezzel segítsem minél többünk túlélését.

Remélem, hogy a következő hónapokban intenzív szakmai műhelymunka és viták során sikerül számos kulcskérdést megoldanunk az éttermek túlélése és hosszú távú virágzása érdekében - olvasható Zsiday Roy nyilatkozatában.

 

 

Forrás: Turizmus Online


Pink csészék, elkötelezett női tulajdonos, induló rózsaszín kávézó üzletlánc

Pink csészék, elkötelezett női tulajdonos, induló rózsaszín kávézó üzletlánc 

A most induló Women in Coffee program célkitűzései között szerepel a női baristák szakmai fejlesztése.
Kortárs magyar írók kedvencei a VakVarjú egységeiben

Kortárs magyar írók kedvencei a VakVarjú egységeiben 

Június 5-től ismét étlapra kerülnek népszerű hazai íróink a VakVarjúkban.
Kovász, kreativitás, kézművesség – melyik kenyér lesz a nyertes?

Kovász, kreativitás, kézművesség – melyik kenyér lesz a nyertes? 

2025. június 4-én lezárul a Szent István napi kenyérverseny.
Két szakácssapka a kassai Márai Bistro-nak

Két szakácssapka a kassai Márai Bistro-nak 

A Hotel & More Group által üzemeltetett kassai Márai Bistro újabb mérföldkőhöz érkezett.
Hétvégén Gyulai Pálinkafesztivál

Hétvégén Gyulai Pálinkafesztivál 

Péntektől vasárnapig rendezik meg a 25. Gyulai Pálinkafesztivált a vár előtti téren.
Újra megrendezésre kerül az Avasi Kvaterka

Újra megrendezésre kerül az Avasi Kvaterka  

A Kvaterka idén lett hétéves, ezért úgy gondolták a szervezők, ideje felfrissülni.
 lsmét szent a béke az Aldi-testérek között?

lsmét szent a béke az Aldi-testérek között? 

Több mint hatvan év után egyesülhet az Aldi Nord és az Aldi Süd.
Új piacra törnek be a hazai food truck-osok

Új piacra törnek be a hazai food truck-osok 

Szlovákia felé indulnak a hazai food truck-ok.
Jön a nyárindító bor és pezsgő ünnep

Jön a nyárindító bor és pezsgő ünnep  

A rendezvény 2025. június 4-9. között várja a látogatókat.
Pannonhalmára költözik a Costes Downtown

Pannonhalmára költözik a Costes Downtown 

Június közepén egy szokatlan helyszínen tűnik fel a Michelin-ajánlott Costes Downtown: a Pannonhalmi Főapátság tövében.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.