"Az interjúban az éttermek életében zajló globális folyamatokról írtam és nem konkrét magyar éttermekről.
- Nekünk is van házhozszállítást kiegészítésként végző éttermünk (pl. Jamie Oliver’sPizzeria, és hamarosan indul a Jamie Oliver’s Italian is) és mi is előkészítettük azt a „dining-kit” jellegű félkész étel házhozszállítást, mely esetében pár perc konyhai munkával magas minőségű ételt lehet otthon az asztalra varázsolni. Mi ezt a karantén alatt nem indítottuk el, mertcsak egy résigényt elégít ki a klasszikus meleg étel házhoz szállításhoz képest, mely a házhozszállítás piac 99%-a, és nem láttuk biztosítottnak ennek alapvető piaci feltételét: a kellő keresletet.
- A házhozszállítás egy klasszikus étteremnek csak kiegészítő szolgáltatása lehet, önmagában azt nem tartja el, valódi éttermi vendéglátás nélkül nem fenntartható, és hosszú távon kannibalizálja az éttermi piac egyes szegmenseit, melynek sok kollégánk eshet áldozatául az évek során. Étteremtulajdonosként, gasztronómiai szakmai szervezeti vezetőként aggódom, hogy valódi éttermek és szakemberek áldozatul ne essenek a házhozszállításnak, a házhozszállító cégeknek és hosszú távon a robotok által gyártott ételeknek.
- Örülök, hogy Zoltán és pár más kollégánk sikeres házhozszállítást folytat a karantén alatt, de ez rendszer szinten nem tartja el az étterempiacot.
- A házhozszállítás világszerte valódi igényt elégít ki, de globálisan messze vagyunk attól, hogy ennek a hosszú távon fenntartható modelljét megtalálja a szakma. A házhozszállítás valódi nyertesei a karantén alatt Budapesten a McDonald’s és a KFC voltak. Az éttermekért és a gasztronómiáért rajongóként ennek a trendnek nem tudok örülni, az ilyen gyorséttermekben előállított ételeket várhatóan 5-10 éven belül gépek fogják gyártani és nem emberek. A jótékonykodás cégünk és családunk életének része közel 4 évtizede, folyamatosan jótékonykodunk, számos, főleg gyermekeket támogató szervezettel dolgozunk együtt, például az UNICEF-fel, az Autistic Arttal, a Bátor Táborral és legintenzívebben a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálattal, melynek keretein belül négy hátrányos helyzetű kisgyermek oktatását támogatjuk egyetemi diplomájuk megszerzéséig – ez egy minimum 10 éves vállalás, válságtól függetlenül. Jelenleg is havi fix összeggel segítjük ezeket a családokat, hogy gyermekeik azonos eséllyel induljanak és magasabb szintű oktatásban részesülhessenek a segítségünk által.
- A márciusi járványügyi lezáráskor is jótékonykodtunk, ahogy számos étterem is árukészletét eljuttatta például idős otthonokba, gyermekotthonokba, mi is így tettünk.
-A Bocuse D’Or Akadémia –Metro –Dining Guide jótékonysági akciója volt a számomra ismert legjobb és minta értékű akció, ahol akadémiánk séfjei a munkájukkal, a Metro pedig a helyszínnel és alapanyagokkal támogatta a jótékonysági főzést. Amikor pl. a DHL, az Amazon, vagy a Netflix kétszámjegyű növekedést ér el a karantén miatt, akkor nem gondolom, hogy az árbevételük 99-100%-t elvesztő éttermeknek kellene az utolsó tartalékaikat feléljék. Annak ellenére, hogy van, aki ezt megteheti, talán nem szabadna, hogy ez legyen az elvárás.
- Ilyen példátlanul válságos helyzetben az éttermek úgy tehetik a legtöbbet munkahelyeik közép-hosszú távú megtartása érdekében, ha életben maradnak és képesek a most következő hosszú veszteséges hónapokat finanszírozni. Állításom az éttermekért való aggódásból fakad. Nem tartom szerencsésnek, ha pont a legérzékenyebb, legjobb éttermeknek fogynak el a tartalékaik idő előtt és tűnnek el a piacról. Most összefogásra és kölcsönös támogatásra van szükségünk –részemről próbálom a makrogazdasági, pénzügyi, stratégiai tanácsadói tudásomat megosztani étteremtulajdonos kollégáimmal, hogy ezzel segítsem minél többünk túlélését.
Remélem, hogy a következő hónapokban intenzív szakmai műhelymunka és viták során sikerül számos kulcskérdést megoldanunk az éttermek túlélése és hosszú távú virágzása érdekében - olvasható Zsiday Roy nyilatkozatában.
Forrás: Turizmus Online