Ez derült ki legalábbis egy adatalapú online elemzéseket végző cég tavaly év végén közzétett bejegyzéséből. Ráadásul a megjelenések mennyisége mellett a bejegyzések minőségét is vizsgálták, nem csupán a számadatokra támaszkodtak. A legtöbbször említett borfajták esetében megnézték azt is, hogy melyikről beszélnek a legpozitívabban a neten, ennek eredményeként került ki győztesen a furmint.
Amikor Kézdy Dániel 2010-ben, egy régi ötletét megvalósítva, életre hívta a Furmint Február mozgalmat, még kevésbé állt reflektorfényben a fajta. Az is szokatlannak számított akkoriban, hogy egy egész hónapot egyetlen fajtának szenteljenek. Szerencsére az ország borászai, éttermek, borbárok – és főként a borkedvelők – pozitívan fogadták a kezdeményezést, és azóta is évről évre kimutatják elköteleződésüket a furmint felé. „Úgy látom, hogy Tokaj eladásainak növekedésében elsődleges szerepet játszanak a száraz borok, ezen belül kiemelten a furmint. A legendás 2000-es Királyudvar Úrágya furmint komoly hullámokat keltett, egyre több pince térképezi fel tudatosan a dűlőit, ennek pedig a borkedvelők a haszonélvezői, hiszen újabb és újabb kiemelkedő területeket és borokat ismerhetnek meg.”
Hasonló a tapasztalata a Szent Tamás Szőlőbirtok és Pincészet képviseletében Cseke Kornél értékesítési vezetőnek is: „A Szent Tamás 2009 óta van jelen a piacon, hét évjárat van mögöttünk. Induláskor egy új modellt vezettünk be, a sajátunk mellett jelentős mennyiségű szőlőt integrálunk, a minőség folyamatos ellenőrzése mellett. Ebből a termésből készítjük a Mád furmintot, ami a furmint fajta mellett már megmutat valamit a mádi dűlőkből is. A portfóliónk jelentős részét a száraz borok teszik ki, célunk ezen keresztül megismertetni a dűlőinket. Azt tapasztaljuk, hogy belföldön és külföldön is a száraz borok felé fordultak a fogyasztók, nagy sikere van a tiszta, érthető boroknak. Jelenleg a világon 28 országban elérhető Mád furminton keresztül meg tudjuk mutatni a Tokaji borvidéket, és azon belül a települést is. A növekedés egyértelmű, hiszen induláskor 20 ezer palack készült ebből a borból, azóta meghússzoroztuk a termelést.”
Talán furmintdivatról túlzás lenne beszélnünk, de érezhetően több szó esik a furmintról, és egyre sűrűbben rendelik a vendégek is az éttermekben és a borbárokban. Bánki Sándor, a DiVino borbárok franchise-tulajdonosa is megerősíti ezt: „Hozzánk sok külföldi borszerető tér be, örülünk, hogy végre van egy olyan fajtánk, amire azt tudjuk mondani, hogy a sajátunk. Azt vesszük észre, hogy a furmint rákerült arra a listára, amit a külföldiek meg szeretnének kóstolni, ha Magyarországra jönnek. Ilyen szempontból jó a fajtával dolgozni, mert többféleképpen is elkészíthetik a borászok. Figyelünk az ajánláskor, és a borban járatlanabb vendégeknek könnyedebb stílusú furmintot javasoljunk, ami igazi beszélgetős, társasági bor. A komolyabb furmintok megértéséhez már tapasztaltabb kóstolóra van szükség, ezt fel kell tudnunk mérni a vendégnél, hiszen az a célunk, hogy megszerettessük a fajtát, márpedig egy igazán nagy furmintot sokszor nehezebb megérteni, és étel mellett tud igazán kiteljesedni. Az elejétől fogva részt veszünk a Furmint Február rendezvényein, idén is tartunk furmintpartit, ráadásul a Nemzetközi Furmint Napon, február 1-jén. Nekünk a magyar bor a küldetésünk, ennek pedig kiemelt fajtája a furmint.”
A kilencedik Furmint Február az eddiginél is színesebb programokat kínál majd, a Vajdahunyadvárban február 1-jén rendezik a Furmint Február Nagy Kóstolóját, több mint 100 pince részvételével. Emellett az évek óta sok érdeklődőt vonzó miskolci, debreceni és mádi kóstoló is újdonságokkal készül idén. Egy új helyszín is csatlakozik 2018-ban: a Káli-medencéből Köveskál. Egy egész hétvégét szentelnek február 23-24-én a balatoni furmintoknak, három helyszínen a furminttal foglalkozó workshopok, a helyi éttermekben pedig a fajtához komponált fogások várják majd a vendégeket.
Forrás: Vendég & Hotel