Retro hétvégéket szervezni vagy pékséget nyitni
Az elmúlt egy évben éppen a cukrászati alapanyagok – tojás, vaj, egyéb tejtermékek, liszt, cukor, gyümölcsök – drágultak meg leginkább.
A kézműves cukrászműhelyek árai eddig is a plafont súrolták, hiszen afféle fine dining, egyedi, „artisan” szépségeket kínáltak. Ezeket persze egy szűkebb kör tudta megfizetni. De a krémes, az isler, a linzer, a pogácsák, a sajtos stanglik nem tartoztak a meggondolandó kiadások közé.
A cukrászok jelentős része próbál kitalálni a vevőket becsábító ötleteket – például retro hétvégéket Tátra csúcsokkal, Eckler-fánkokkal, Rigójancsikkal. Vagy pékséget nyitnak az üzletben, amit azért tartanak jó ötletnek, mert ha már valaki bejön a kenyérért, esetleg elcsábul egy meggyes rétesre.
Körképünkben a választék mellett az energiatakarékossági módszerekre is kíváncsiak voltunk, mert ez ma kulcskérdéssé vált.
Képünk illusztráció. Fotó: Depositphotos
A megmaradás a cél
Kemenes Edith, a biatorbágyi székhelyű Kemenes vállalat társtulajdonosa, ügyvezetője:
"Nem a nyereségesség most a cél, hanem a megmaradás. Január közepétől észleltünk egy 10 százalékos visszaesést, ez hozzávetőleg két hétig tartott. Február eleje óta már fellendült a forgalom, sőt, van ahol, növekedés tapasztalható, például a Vámház körúti üzletünkben, de ez nem mindegyik egységünkre jellemző. Nagyjából ugyanazok a termékek fogynak mindenütt.
Az energia felhasználásnál nem nagyon tudok spórolni. Szerencsére, már jóval korábban takarékos égőkre álltunk át, sok helyütt mozgásérzékelőre. De azon nem tudunk változtatni, hogy a különféle gépek és sütők sok energiát fogyasztanak" - fogalmaz.
"Részt veszünk egy, a kormány által finanszírozott pályázatban, illetve az energetikai szolgáltatókkal igyekszünk a szerződések lejártakor minél jobb árakkal szerződni. Sajnos, csak a szerződések lejáratának pillanatában lehet ezeket újra tárgyalni. Így minél későbbi volt ez az időpont, annál magasabb maradt a tarifa - jelentette ki.
Hogy mit hoznak a nehezebb időszakok? Igen, az ilyen helyzetek mindig kreatívvá teszik az embert. Ami a marketinget illeti, például úgy, hogy „házilag" készítjük a videókat, fotókat" - tette hozzá a társtulajdonos.
Az árakat nem lehet a csillagos égig emelni
Az óbudai Koch cukrászda tulajdonosa, Koch Danica beszélgetésünk elején rögtön megjegyzi, hogy ahány cukrászda, annyiféle a kínálat, a környék, a helyszín, a vevőkör, sokban különböznek tehát az üzletek. Mint mondta:
"Nem mindegy, hogy sok féléből készítünk kevesebbet, vagy pár termékből nagyobb mennyiséget, ez befolyásolja a sütés módját, gyakoriságát is. Mi a bővebb választék hívei vagyunk, de ilyenkor bevetjük a több évtizedes szakmai tudásunkat, azaz tudjuk, mket lehet egyszerre sütni. Én az akciózást nem kedvelem, ami aznap nem fogy el (élesztős pogácsák, krémesek) azt másnap féláron eladjuk.
A vendégkör nem változott sokat, sőt mondhatni, inkább kicsit bővült. Ami a keresletet illeti, kevesebben vásárolnak hétköznap, a hétvégék ugyanolyanok, egyelőre. Mindig igyekszünk újdonságokat is kitalálni, ez is növeli a forgalmat" - tette hozzá.
A cikk teljes terjedelmében ITT olvasható.
Elek Lenke
mfor.hu