Kósa Lajos országgyűlési képviselő, a Kereskedelmi Törvény módosításának kezdeményezője elmondta, hogy nyár óta jelentős változás következett be az italgyártók életében. Az Egyesült Államokban például a kisüzemi sörfőzdék már megvívták a harcot a nagy gyártókkal az elmúlt 50 évben, ott a kézműves sörfőzdék mára a teljes sörpiac 15-20 százalékát teszik ki. Hazánkban ez a küzdelem most kezdődik. Kiemelte, hogy fontos, hogy megvédjük a magyar fogyasztókat. A természetes úton erjesztett sör elkészüléséhez legalább 21 nap szükséges, ezzel ellentétben a nagyobb gyártók söreiket legfeljebb 8 nap alatt készítik el. Ezért is kell különbséget tenni a nagyüzemi, ipari sörök és a kézműves sörök között.
Gyenge Zsolt, a Kisüzemi Sörfőzdék Egyesületének elnöke elmondta, már látszik a kisüzemi sörfőzdék némi forgalomnövekedése a Kereskedelmi Törvény módosítása nyomán, az átütő változásra azonban még várniuk kell. Sajnos azt tapasztalják, hogy sok vendéglátóhelyet a nagyüzemi sörgyártók megvezetnek. A kisüzemi sörök térnyerése a hazai piacon hosszú idő lesz ugyan, de elindultak az úton, és a cél, hogy térségi, régiós szinten tudják megtalálni a helyi piacaikat, ezáltal is népszerűsítve a környezettudatos fogyasztói választást.
Rigó Csaba Balázs, a Gazdasági Versenyhivatal elnöke beszédében elmondta, hogy látható a hazai sörpiacon, illetve a többi italtermék piacán mind a jogalkotó, mind a versenyhatóság egyaránt prioritásként kezeli a kiegyenlített versenyviszonyokat. A jövőben is minden lehetséges eszközükkel arra törekszenek, hogy fellépjenek a kisebb italbeszállítók, ideértve különösen a kisüzemi sörfőzdék kiszorítását, a vendéglátóhelyek kiszolgáltatottságát, illetve a fogyasztói választék szűkülését okozó piaci torzulásokkal és jogsértő magatartásokkal szemben. Ezen eszköztár lényeges új eleme a Kereskedelmi Törvénynek az ágazatra vonatkozó speciális szabálya.
Giczi Gergely, az OMÉK-ot szervező Agrármarketing Centrum ügyvezető-helyettese beszédében kiemelte, az agráriumban kiemelten fontos a magyar kis- és középvállalkozások támogatása, marketingeszközökkel való segítése, így a kézműves sörök számára is kiváló lehetőség a kétévente megrendezendő agráriumi seregszemle. A kézműves sörök térnyerése a kiváló minőségű magyar élelmiszerek piacát is színesíti, melyre nem csak a hazai kínálatnak van szüksége, de az exporttermékek skáláját is bővítik.
Forrás: AMC / Store Insider