Magyarország világviszonylatban az egyik legjobb diótermelő ország

Manapság reneszánszát éli a dió. Évek óta magas a hazai és külföldi kereslet, a dió ára is tekintélyes. Van sok dióval készült ételünk, de talán érdemesebb lenne még több figyeolmet szentelnünk ennek a kiváló alapanyagnak, mely termélésének hosszú hagyományai vannak Magyarországon és melyben jelenleg világviszonylatban is élen járunk. A gasztronómiában pedig tudjuk, hogy a helyi alapanyagoké a jövő. Az Élelmiszer szaklap írását olvashatjuk a magyar dióról.

Februárban befejeződött a dió kézben oltása, amellyel a Magyar Kertészeti Szaporítóanyag Nonprofit Kft. (MKSZN) felkészült a 2017-es értékesítésre. A nagy diótermelő országokban világszerte alkalmazott, 50 éve meghonosított technológiával a nemzeti kincsek megóvására létrejött szervezet eleget tehet a megnövekedett piaci igényeknek. A külföldiek ugyanis hamar felvásárolják a rendelkezésre álló diókészletet, a telepíteni szándékozók pedig az oltványokat.

50 éves Magyarországon a dió kézben oltása, amelyet dr. Szentiványi Péter professzor, a magyar dió atyja honosított meg hazánkban, ezzel is megalapozva a jelenlegi kiemelkedő pozíciónkat a piacon. Magyarország ugyanis világviszonylatban is az egyik legjobb diótermelő ország. A magas minőséget pedig évtizedek óta tartani tudjuk.

A zárt helyiségben, asztalnál is kényelmesen végezhető eljárással a téli holtszezonban előkészíthető a legjobb minőségű oltvány, amely 3 hét alatt összeforr, majd megfelelő hőmérsékleten tárolva, a tavaszi fagyok elmúltával szabadföldre ültethető. Az angolnyelves párosítás néven is elterjedt műveletet az intézet szakemberei végzik, akik napi 8 órában 400 alanyt oltanak be fejenként.


Hazánkban évente mintegy 150 ezer dióoltványt állítanak elő, ám ez a mennyiség is kevésnek bizonyul, hiszen a kiváló minőségű magyar étkezési dió igencsak keresett a külföldiek körében, híre még a neves francia és kaliforniai diót is felülmúlja.

„Akkora az igény a magyar dió oltványokra, hogy egyelőre nem tudjuk, lesz-e belőle elég. Kelet-Európa egyik legnagyobb dióoltvány-előállítójaként igyekszünk gondoskodni a megfelelő készletről, ezért szakembereink februárban már be is fejezték a dió kézben oltását. Célunk, hogy nemzeti kincsünket legjobb tudásunk szerint óvjuk és termesszük. Az ország hírnevét öregbíti a magas minőséget képviselő magyar dióoltvány, amelyre számos európai ország igényt tart, de természetesen mi mindig igyekszünk a magyar gazdákat előnyben részesíteni.” – magyarázta Kasztovszky Zoltán, az MKSZN ügyvezető igazgatója.

A kézben oltás magyar honosításának ötvenedik évfordulóján dr. Szentiványi Péter professzor elmondta, hiszi, hogy ezzel a módszerrel alapozta meg a hazai legjobb minőségű diókat. A világhírű szakember a népi megfigyelésekre építve végzett évtizedekig diónemesítést, amelynek során a parasztemberek által legértékesebbnek tartott diófákat hasonlította össze.

„A magyar parasztemberek már több száz éve szelektálják a diót úgy, hogy a legjobb diófáról magot vetnek, elültetik a fákat másfél-két méterre egymástól, aztán 10-15 év múlva a rosszul termőket kivágják.  Nekem csak kérdeznem kellett őket, hogy egy-egy faluban melyik ez a legtöbbet érő fa.  Hittem nekik, miért ne hittem volna? És utána én ezeket a fajtákat kereszteztem. Így született a Milotai 10-es vagy az Alsószentiványi 117-es, ezek ma a legkeresettebb fajták.” – mondta el dr. Szentiványi Péter, diónemesítő és termesztő.

A rómaiak által királyi diónak keresztelt héjas gyümölcs rászolgál az elnevezésre. A szilaj,  kemény fa királyi módon uralkodik a területén, akkora árnyékot vet, hogy semmi nem él meg alatta. Ezért nem érdemes más növényekhez túl közel ültetni. A dió régi termékenységi jelkép is. A népi mondás szerint, ha bőséges a diótermés, gazdag lesz a gyermekáldás

 

Forrás: Vendég & Hotel Online

Forrás: Élelmiszer Online


Új imázsfilm a magyar borról – Videó a cikkben

Új imázsfilm a magyar borról – Videó a cikkben 

Új nemzetközi imázsfilmmel pozicionálja újra Magyarországot a borvilág térképén a Magyar Bormarketing Ügynökség.
Hazai borászoknak üzent Nagy Márton: jön a kormányzati segítség

Hazai borászoknak üzent Nagy Márton: jön a kormányzati segítség 

Növelni kell a palackos borok exportját, amihez a magyar kormány minden segítséget megad, mondta a miniszter egy csütörtöki balatoni nyitóeseményen.
Bartenderek új generációja – 22 milliós segítség a Coca-Cola HBC-től

Bartenderek új generációja – 22 milliós segítség a Coca-Cola HBC-től 

A Bar Me Tender ingyenes bartenderképzés immár negyedik éve segíti a vendéglátós szakma új generációját.
Hamis élelmiszerek, többmilliárdos károk

Hamis élelmiszerek, többmilliárdos károk 

Többmilliárdos kárt okoznak évente Magyarországon a hamisított élelmiszerek és italok.
Piacbővítésre készül a multi üzletlánc hazai tagja

Piacbővítésre készül a multi üzletlánc hazai tagja 

Az Auchan Magyarország stratégiai partnerségre lép a Winelovers Wine Awards borversennyel.
Legjobbak közt a magyar speciality kávé

Legjobbak közt a magyar speciality kávé  

A döntőbe a világ több százezer kávéja közül, kategóriánkként a legjobb tízet választják ki.
Miskolc innovatív gasztronómiai kínálata Katowice-ben

Miskolc innovatív gasztronómiai kínálata Katowice-ben  

A Zadole parkban zajló kétnapos rendezvényen a látogatók Katowice testvérvárosainak kulináris és kulturális kínálatával ismerkedhettek meg.
Fagylaltozók, strandbüfék a nyári ellenőrzések célkeresztjében

Fagylaltozók, strandbüfék a nyári ellenőrzések célkeresztjében 

Országos ellenőrzés lesz a főszezonban bizonyos vendéglátóhelyeken.
Átadták a Gyulai Pálinkafesztivál versenydíjait

Átadták a Gyulai Pálinkafesztivál versenydíjait 

Az idei pálinkafesztiválon az év gyümölcse a cseresznye, így külön kategóriaként bírálta a szakmai zsűri a cseresznyepálinkával töltött 27 bonbont.
Nyári ízek újrahangolva  – a Kozmo Hotel új szezonális étlapján

Nyári ízek újrahangolva – a Kozmo Hotel új szezonális étlapján 

Feith Attila executive séf vezetésével a szálloda nyári étlapja idén is ízutazásra hívja a vendégeket.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.