Magyarország világviszonylatban az egyik legjobb diótermelő ország

Manapság reneszánszát éli a dió. Évek óta magas a hazai és külföldi kereslet, a dió ára is tekintélyes. Van sok dióval készült ételünk, de talán érdemesebb lenne még több figyeolmet szentelnünk ennek a kiváló alapanyagnak, mely termélésének hosszú hagyományai vannak Magyarországon és melyben jelenleg világviszonylatban is élen járunk. A gasztronómiában pedig tudjuk, hogy a helyi alapanyagoké a jövő. Az Élelmiszer szaklap írását olvashatjuk a magyar dióról.

Februárban befejeződött a dió kézben oltása, amellyel a Magyar Kertészeti Szaporítóanyag Nonprofit Kft. (MKSZN) felkészült a 2017-es értékesítésre. A nagy diótermelő országokban világszerte alkalmazott, 50 éve meghonosított technológiával a nemzeti kincsek megóvására létrejött szervezet eleget tehet a megnövekedett piaci igényeknek. A külföldiek ugyanis hamar felvásárolják a rendelkezésre álló diókészletet, a telepíteni szándékozók pedig az oltványokat.

50 éves Magyarországon a dió kézben oltása, amelyet dr. Szentiványi Péter professzor, a magyar dió atyja honosított meg hazánkban, ezzel is megalapozva a jelenlegi kiemelkedő pozíciónkat a piacon. Magyarország ugyanis világviszonylatban is az egyik legjobb diótermelő ország. A magas minőséget pedig évtizedek óta tartani tudjuk.

A zárt helyiségben, asztalnál is kényelmesen végezhető eljárással a téli holtszezonban előkészíthető a legjobb minőségű oltvány, amely 3 hét alatt összeforr, majd megfelelő hőmérsékleten tárolva, a tavaszi fagyok elmúltával szabadföldre ültethető. Az angolnyelves párosítás néven is elterjedt műveletet az intézet szakemberei végzik, akik napi 8 órában 400 alanyt oltanak be fejenként.


Hazánkban évente mintegy 150 ezer dióoltványt állítanak elő, ám ez a mennyiség is kevésnek bizonyul, hiszen a kiváló minőségű magyar étkezési dió igencsak keresett a külföldiek körében, híre még a neves francia és kaliforniai diót is felülmúlja.

„Akkora az igény a magyar dió oltványokra, hogy egyelőre nem tudjuk, lesz-e belőle elég. Kelet-Európa egyik legnagyobb dióoltvány-előállítójaként igyekszünk gondoskodni a megfelelő készletről, ezért szakembereink februárban már be is fejezték a dió kézben oltását. Célunk, hogy nemzeti kincsünket legjobb tudásunk szerint óvjuk és termesszük. Az ország hírnevét öregbíti a magas minőséget képviselő magyar dióoltvány, amelyre számos európai ország igényt tart, de természetesen mi mindig igyekszünk a magyar gazdákat előnyben részesíteni.” – magyarázta Kasztovszky Zoltán, az MKSZN ügyvezető igazgatója.

A kézben oltás magyar honosításának ötvenedik évfordulóján dr. Szentiványi Péter professzor elmondta, hiszi, hogy ezzel a módszerrel alapozta meg a hazai legjobb minőségű diókat. A világhírű szakember a népi megfigyelésekre építve végzett évtizedekig diónemesítést, amelynek során a parasztemberek által legértékesebbnek tartott diófákat hasonlította össze.

„A magyar parasztemberek már több száz éve szelektálják a diót úgy, hogy a legjobb diófáról magot vetnek, elültetik a fákat másfél-két méterre egymástól, aztán 10-15 év múlva a rosszul termőket kivágják.  Nekem csak kérdeznem kellett őket, hogy egy-egy faluban melyik ez a legtöbbet érő fa.  Hittem nekik, miért ne hittem volna? És utána én ezeket a fajtákat kereszteztem. Így született a Milotai 10-es vagy az Alsószentiványi 117-es, ezek ma a legkeresettebb fajták.” – mondta el dr. Szentiványi Péter, diónemesítő és termesztő.

A rómaiak által királyi diónak keresztelt héjas gyümölcs rászolgál az elnevezésre. A szilaj,  kemény fa királyi módon uralkodik a területén, akkora árnyékot vet, hogy semmi nem él meg alatta. Ezért nem érdemes más növényekhez túl közel ültetni. A dió régi termékenységi jelkép is. A népi mondás szerint, ha bőséges a diótermés, gazdag lesz a gyermekáldás

 

Forrás: Vendég & Hotel Online

Forrás: Élelmiszer Online


Piacformáló tranzakció a hazai gasztronómiában – mostantól a Chef Marketé a Culinaris

Piacformáló tranzakció a hazai gasztronómiában – mostantól a Chef Marketé a Culinaris 

A tranzakció értelmében a Culinaris Wholesale Kft. kereskedelmi tevékenységét teljes egészében a Chef Market Zrt. veszi át.
MVI-közgyűlés: ez évi programterv és elismerések a szakmának

MVI-közgyűlés: ez évi programterv és elismerések a szakmának 

Május 14-én tartották a Magyar Vendéglátók Ipartestületének (MVI) éves Közgyűlését a pesti Vigadó épületében található VígVarjú étteremben.
A Nagyi ízeivel ünnepel a Fakanál étterem

A Nagyi ízeivel ünnepel a Fakanál étterem 

Jelentős mérföldkőhöz érkezett a patinás Fővám téri Nagycsarnokban működő Fakanál étterem, amely a napokban ünnepelte 25 éves születésnapját.
Május végén rendezik az év legnagyobb Kéknyelű kóstolóját

Május végén rendezik az év legnagyobb Kéknyelű kóstolóját  

Ismét virágzik a Kéknyelű Badacsonyban.
Meglepő és tanulságos – kínai borok kóstolója Budapesten

Meglepő és tanulságos – kínai borok kóstolója Budapesten 

Kína borászati nagyhatalmi címre tör – nem véletlenül.
A lengyel sörgyártás új trendjei

A lengyel sörgyártás új trendjei 

A lengyelországi sörgyártás az alkoholmentes sörök előállítása felé tolódik el a csökkenő alkoholfogyasztási tendenciák miatt.
Új Michelin-csillagos menü az égben

Új Michelin-csillagos menü az égben 

Az Emirates Business osztályán utazók 18 új ételt kóstolhatnak, amelyeket a Moët & Chandon válogatott pezsgőivel párosítottak.
Különös nevű győztes az idei Balaton fagyija versenyen

Különös nevű győztes az idei Balaton fagyija versenyen 

Az idei Balaton Fagyija versenyen 31 kreáció közül a veszprémi Füge Fagyizó MEKKóstollak nevű kreációját ítélték a legjobbnak.
Borünnep Szegeden

Borünnep Szegeden 

A bortermelőkhöz több mint húsz vendéglátós csatlakozik, akik sajtokat és egyéb specialitásokat is kínálnak majd a borok és pálinkák mellé.
Baj van egy dubai csokis termékkel – visszahívták a forgalomból

Baj van egy dubai csokis termékkel – visszahívták a forgalomból 

Műanyag fóliadarab lehet benne.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.