Ukrajna a világ legnagyobb napraforgóolaj-termelője és -exportőre. A kiviteli volument átlagosan évi ötmillió tonnára szokták tenni. A Statista gyűjtése szerint az ország a 2020–2021-es üzleti évben 5273 millió tonna nyers napraforgó-olajat adott el külföldre, ám mindezt úgy tették, hogy tavaly áprilisban az ukrán kormány limitálta a termék exportját, hogy kordában tartsa a hazai árakat. 2021–2022-re már 6650 millió tonnás kiviteli volument prognosztizálnak. Az export közel felét az Európai Unió szívja fel, írja a hvg.hu.
Ez a magyarokra nézve annyit jelent, hogy amikor májusban az árbefagyasztásnak vége lesz, 25–30 százalékos drágulás jön a kiskereskedelemben, de nemcsak az étolaj, hanem a cukor meg a liszt ára is nagyon föl fog menni. Raskó György szakértő szerint a boltosok is tisztában vannak azzal, hogy mi az a határ, amit még elviselnek az emberek. A volt államtitkár úgy véli, az áremelkedés olyan szintű lesz, hogy ezt a határt már átviszi, és a fogyasztók az étolaj helyett át fognak térni állati zsírra vagy egyéb zsiradékok fogyasztására. Valószínűleg a literes, jó minőségű étolaj ára meg fogja közelíteni az ezer forintot.
Ha Ukrajna valamilyen formában devizát akar magának, akkor meg kell oldania a termékek exportját, ami évi 25 milliárd dollár körüli értéket jelent, magyarázza Raskó. Az ország kikötői kapacitásait viszont állítólag erősen szétbombázták az oroszok, ami önmagában is árerősítő tényező, folytatja a szakember, és ha emiatt az unió nem tud vásárolni tőlük, akkor bármely más forrásból szerzi is be a hiányzó termékmennyiséget az államszövetség, az biztos, hogy a váltás miatt további drágulással kell számolnia.
Az étolaj már eddig is rekorddráguló volt
Az, hogy a kormányzati árstop a tavaly októberi szintre vetette vissza a kiválasztott termékek árát, az étolaj esetében mintegy 12 százalékos árcsökkenést jelentett. Tavaly februárhoz képest viszont még az árstoppal együtt is 10 százalékkal drágább az étolaj, ami ezen a grafikonon is látszik. Nem csoda, hiszen az egész tavalyi évet tekintve sem volt jobb a termék helyzete: a havi áremelkedéseket átlagolva övé volt a legnagyobb drágulás tavaly – csaknem 30 százalékos.
Forrás: hvg.hu / Store Insider