A Nagy Bor Teszt, hazánk legnagyobb boros kutatásának tavalyi eredményeiből kiderült, hogy továbbra is leginkább szuper‐ és hipermarketben vásárolunk (34%), amit a borászat, pincészet (21%), illetve a diszkont (18%) követ. Negyedik helyen a borszaküzletek jönnek (12%), az internet aránya pedig továbbra is alacsony (1%). A válaszadók mindössze 1%‐a vásárol gyakran interneten bort, 9%‐nál előfordult már, a fele ki sem próbálná.
Mitől félünk?
Míg egy általános élelmiszerüzletben kizárólag a saját tapasztalatainkra, emlékeinkre hagyatkozhatunk – esetleg a látványos, feltűnő címkékre –, egy borszaküzletben jó esetben már az eladó is segítségünkre lehet.
Az online (bor)vásárlásnál azonban kevés kényelmesebb dolog létezik manapság, további nagy előnye, hogy komoly kutatást végezhetünk a beszerzés előtt: tájékozódhatunk a borászatról, az évjáratról és a kóstolási jegyzetekből is. Így konkrét tervvel állhatunk neki a bor kiválasztásának, a saját szempontjaink alapján.
Ha rászánjuk magunkat az online borvásárlásra, akkor érdemes alaposan felkészülni. Már csak azért is, mert az említett kutatásból az is kiderült, hogy a válaszadók jelentős része (27%) hetente többször fogyaszt bort, 20% hetente egyszer, 7% naponta. Vagyis több mint 50% legalább heti rendszerességgel iszik bort.
A netes rendelés mellett szól, hogy nem kell hozzá autó, nincs nyitvatartási idő, saját szempontjaink alapján dönthetünk, nem kell cipekedni, sem pedig tömegbe menni.
Aki rászánja magát a webes borrendelésre, mindig ellenőrizze a pontos árakat, határidőket és szállítási feltételeket, végezzen alapos kutatómunkát, mások mit írnak a borról, borászatról. Ugyanakkor tudomásul kell venni, hogy nem tudjuk megkóstolni a bort vásárlás előtt, de egy-egy webshop hírlevél-listájára feliratkozva mindig kapunk értesítést az újdonságokról, akciókról. A Nagy Bor Teszt készítői, vagyis a winelovers.hu csapata továbbá azt javasolják, hogy ne vállaljunk be olyan kötelezettségeket, amiket nem akarunk és en primeur (azaz előrendelős) borokat csakis jól ismert márkáktól rendeljünk!