Öt trend, amely meghatározza a házhoz szállítás következő öt évét

A kézbesítési idő és a szállítási útvonalak lerövidítése, a központi óriásraktárakat felváltó kisebb depók, a vásárlók mind pontosabb tájékoztatása és a futárok magas szintű képzése – a mesterséges intelligencia alapú kiszállítási megoldásokat kínáló DoDo szakértői szerint ez az öt irány határozza meg a logisztikai fejlesztések jövőjét. 

A trendek alakulását a cseh startup szerint elsősorban az adatvezérelt megoldások terjedése és a futárok személyének felértékelődése befolyásolja – az okoslogisztikai technológiák a rendelések teljesítését gyorsabbá, pontosabbá és fenntarthatóbbá teszik.

A házhoz szállítás gyorsasága és pontossága a vásárlói döntéseket is jelentősen befolyásolja, mivel a háztartások már egyre több terméket online rendelések útján szereznek be, az élelmiszerektől kezdve az elektronikai eszközökön át a bútorokig. Az internetes vásárlások a járványhelyzet nyomán végképp a mindennapok részévé váltak, s így eddig sosem látott figyelem irányul a megrendelt termékek kiszállítására. A gyorsaság, a rugalmasság és az ügyfélközpontúság mellett kiemelt szerepet játszik a futárok személye, jelenleg már részben ezen áll vagy bukik az e-kereskedelem sikere. A kiszállítások eredményességét emellett nagyban segíti a technológiai és adatvezérelt megoldások használata. Az innovatív okoslogisztikai fejlesztések terén 2020 óta már a magyar piacon is élen járó cseh startup, a DoDo szerint az e-kereskedelem jövőjét a következő öt trend alakulása fogja meghatározni a következő öt évben.

A gyorsabb győz – egyre fontosabb lesz a rendelési igények alakulásának előrejelzése

A házhoz szállítás minőségének megítélésében az egyik legfontosabb tényező a gyorsaság. Minden vásárló lehetőleg azonnal szeretné megkapni rendelését. A következő időszakban az aznapi kiszállítás lesz egyre inkább az alapelvárás, de a nagyobb városokban már csak órákban, sőt, percekben fogják mérni a rendelési feladatok teljesítéséhez szükséges időt. Ehhez elengedhetetlen a precíz útvonaltervezés, az aktuális forgalmi helyzet figyelembevételével, illetve a forgalom várható alakulásának előrejelzésével. Éppen ezért a technológiai megoldások egyre inkább felértékelődnek a logisztikában. A hatékony kiszállítás kulcsa ugyanis már nem a jármű vagy annak vezetője, hanem egy olyan adatvezérelt platform, amely valós idejű információkra építve, mesterséges intelligencia segítségével azelőtt megtervezi a logisztikai folyamat minden elemét, hogy a vásárló egyáltalán elindította volna a rendelését. A szállítási feladatok prediktív modellezése már most is fontos szerepet játszik a logisztikában, de a jövőben ez központi jelentőséggel bír majd, mivel csakis így lesznek teljesíthetőek az egyre rövidebb határidők.

A raktározás decentralizációja

A logisztika felgyorsításának egyik fontos feltétele a raktározás gyakorlatának újragondolása. Egy, a város szélén fekvő óriásraktár már egész egyszerűen nem lesz elegendő az egyre magasabb elvárások teljesítéséhez. A változó vásárlói igények nyomán a sok, kisebb kapacitású depó használata válik egyre inkább elterjedtté. A rendelések teljesítésének további gyorsítását szolgálja emellett az olyan megoldások terjedése, mint az áruk fogadását és azonnali továbbszállítását lehetővé tevő keresztdokkolás, illetve a jellemzően nagyvárosok belső kerületeiben használt úgynevezett „dark-store”, vagyis kisebb kapacitású, az adott területen és időszakban nagyobb számban rendelt termékek tárolására szolgáló létesítmény. Ez utóbbi általában olyan közel található a szállítási címhez, hogy akár kisebb elektromos autóval vagy cargo-biciklivel is kézbesíthető az áru. Egyre fontosabbá válik az ilyen kisebb kapacitású létesítmények esetén a raktárkészletek optimalizálása, amely a jövőben az adott kiszállítási körzetre jellemző vásárlói igények előrejelzésén alapul majd.

Percre pontos információk

A kiszállítás sebességén és a futárok teljesítményén túl a vásárlókkal folytatott kommunikáció minősége is nagymértékben felértékelődik az elkövetkező években. Az ügyfelek nem csupán gyorsan szeretnék megkapni a megrendelt termékeket, de a kiszámíthatóság is fontos számukra. Ennek is a megfelelő technológia alkalmazása és a tökéletes tervezés az alapja. Ez teszi lehetővé, hogy az áru pontosan a vásárló által előre kiválasztott, órákban vagy akár ennél is kisebb egységekben számolt időablakban érkezzen meg. A webáruházak és a logisztikai szolgáltató platformja közötti automatizált kapcsolatnak köszönhetően a megrendelő bármikor tájékozódhat arról, éppen hol tartózkodik a futár, és pontosan mikor fog megérkezni.

A fenntartható logisztikához a technológián át vezet az út

A fenntarthatóság fogalma gyakran felmerül a modern logisztikával kapcsolatban, s ez nem merül ki a dízelüzemű járművek elektromosra cserélésében. A fenntartható kiszállítás kulcsa az adatelemzés. A big data, az üzleti intelligencia és az automatizált tanulási megoldások teszik lehetővé a logisztikai szolgáltatások folyamatos optimalizálását. A kiszállítások tökéletesítésével egyben minimalizálható azok környezetre, illetve a városokban élő emberekre gyakorolt negatív hatása is. A pontos útvonaltervezéssel, a járművek szállítókapacitásának lehető legjobb kihasználtságával és a megrendelőkkel folytatott gördülékeny kommunikációval a futárfeladatok időben, késés nélkül teljesíthetőek, s így a kiszállítás fenntarthatóvá válik. A raktárok decentralizálásának köszönhetően rövidebb utakat kell megtenni a kézbesítéshez, s erre már az olyan környezetbarát, alternatív szállítóeszközök is alkalmasak, mint az Európa-szerte egyre inkább terjedő cargo-biciklik.

A futár személye felértékelődik a webshop és a vásárló közötti kapcsolatban

A vásárló részben a kiszállítással kapcsolatban szerzett élményei alapján dönt arról, hogy indít-e a jövőben újabb rendeléseket az adott webshopban. A futár személye, stílusa ezért kifejezetten fontos az internetes áruházak számára, mivel személyesen kizárólag vele találkozik az ügyfél a vásárlás során. Magyarországon rendkívül kiélezett a verseny az e-kereskedelemben, és a megrendelők nagyon ritkán adnak még egy esélyt egy online üzletnek, ha egyszer már kellemetlen élményben volt részük. Éppen ezért egyre több vállalat felismeri, milyen fontos a futár személye, aki már nem csupán a megrendelt termék kézbesítője, de a webshop arca, nagykövete is egyben a vásárlók szemében.

A járvány okozta lezárások során kiderült, mennyire fontos szereplőivé váltak a futárok napjaink társadalmának: mára az alapinfrastruktúra részeivé váltak, s munkájuk elengedhetetlen az ország működőképességének fenntartásához. Ezt felismerve az egyik meghatározó jövőbeni trend a logisztikában a futárok képzésének fejlesztése, illetve munkakörülményeik javítása.

 

Forrás: Store Insider


Magyar piacon tűnt fel a 3 Michelin-csillagos spanyol sztárséf

Magyar piacon tűnt fel a 3 Michelin-csillagos spanyol sztárséf 

Vajon mit keresett ott?
Családias hangulatú étteremnyitás a Várnál

Családias hangulatú étteremnyitás a Várnál 

Megnyílt a Varjúvár étterem a Várkert Bazárban.
SVÉT eszem-iszom Szigetmonostoron

SVÉT eszem-iszom Szigetmonostoron 

A Stílusos Vidéki Éttermiség (SVÉT), a nívós vidéki gasztronómiát képviselők szövetsége a Rosinante Fogadóba készül április 5-én.
Közösségi élménytér a Hunyadi téri vásárcsarnokból

Közösségi élménytér a Hunyadi téri vásárcsarnokból 

A vásárcsarnok állapota az elmúlt évtizedek során folyamatosan romlott.
Jó hírek a magyarországi sörfogyasztásról

Jó hírek a magyarországi sörfogyasztásról 

Ezzel a bővülés dinamikája visszatért a 2021-ben és 2022-ben mért 3 százalék körüli mértékhez.
Betiltották a budapesti aluljárókban történő sütögetést

Betiltották a budapesti aluljárókban történő sütögetést 

Vége a helyben sütésnek – a Főpolgármesteri Hivatal döntése szerint.
A Coca-Cola kapcsán Önnek is a tej jut eszébe?

A Coca-Cola kapcsán Önnek is a tej jut eszébe? 

Pedig ideje lenne, mert a tej egy ideje fontos szerepet játszik a kólagyártó cég életében.
Megvédte címét a pálinkaverseny tavalyi győztese

Megvédte címét a pálinkaverseny tavalyi győztese 

Több mint 2400 minta versenyzett a XV. Quintessence pálinka- és párlatversenyen.
Megtévesztette a fogyasztókat a Foodora – meg is büntették érte

Megtévesztette a fogyasztókat a Foodora – meg is büntették érte 

Több mint 35 millió forintos bírságot szabtak ki az ételrendelési portál üzemeltetőjére.
A konyhasziget szíve – A Marrone-sztori

A konyhasziget szíve – A Marrone-sztori 

Van egy családi alapítású olasz cég, amelyik professzionális, egyedi tervezésű konyhai rendszereket tervez, és le is gyártja saját tervezésű konyháit, konyhaszigeteit.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.