Sztárolt élelmiszerek a világban

Ha az élelmiszerek között is lennének celebek, az avokádó, a quinoa, a goji-bogyó, a fodros kel vagy a chia mag biztosan igényt tarthatna erre a címre. De miért pont ők hódították meg a világot, miért nem a szintén egészséges répa?

Napjaink szuperélelmiszerei az Instagramnak és a külföldi kajavideóknak köszönhetően válnak egyre felkapottabbá a nyugati világban is. Persze önmagában ebben semmi kivetnivaló nincs, végre olyan élelmiszerek lettek népszerűek, amelyeket a táplálkozási tanácsadók is ajánlanak, és hozzájárulnak az egészségesebb életmódhoz – derül ki a BBC híradásából.

Ilyen "sztár" az avokádó, amely már évezredek óta terem, mégis csak néhány éve jelent meg krém formájában a nyugati fogyasztók pirítósán, így a nagyvárosi gasztrotrendek egyik legdivatosabb étel-alapanyaga lett. De maga a gyümölcs is finom, egészséges és tele van telítetlen zsírsavakkal, ami segít a szív- és érrendszeri betegségek megelőzésében.

Nagy-Britanniában már akkora a gyümölcs kultusza, hogy a Virgin Trains vasúttársaság az egyik kampányában azoknak a 26 és 30 év közötti fiataloknak adott kedvezményt a vasúti jegy árából, akik avokádóval a kezükben várakoztak a vasútállomáson.

Az avokádó a milleniumi generáció (az 1990-től 2005-ig születettek) jóvoltából vált igazán népszerűvé. Angliában néhány év alatt 21 százalékkal nőtt az avokádóimport, s miután ezt a gyümölcsöt fel kell vágni, és nagyméretű mag található a közepén, az ebből eredő sérüléseket már egyenesen "avokádókéznek" nevezték el az ottani orvosok. A jelenségre jellemző, hogy Tim Gurner, egy luxusingatlanokkal foglalkozó ausztrál milliárdos nemrégiben kijelentette:

"Ha a fiatalok nem vennének avokádókrémet, lenne pénzük saját lakásra."

Valóban, idehaza is húzós az ára, kilónként 4-5 ezer forintba kerülhet a guacamole, vagyis a darabos avokádókrém. A gyümölcs maga már megfizethetőbb, darabja 350-400 forint.

Az avokádókultusz másik hátulütője, hogy a termelés sok esetben nem tudja tartani a lépést a hirtelen felívelő kereslettel. Ráadásul az ültetvények fenntartása káros környezeti hatásokkal jár:

Mexikóban az erdők 30-40 százalékát kifejezetten az avokádótermesztés miatt irtották ki, hogy a felkapott élelmiszerrel ellássák a nyugati világot. 

A mexikói csodagyümölcshöz hasonló üstökösszerű karriert futott be még a chia mag és az acai bogyó, amelyek korábban csak a fejlődő világban voltak ismertek. De ilyen a Peru hegyeiben termő Maca gyökér is, amelynek előnyei szintén köztudottak voltak a helyiek körében, de csak mostanában vált népszerű táplálékkiegészítővé.

A zöldségek között a kale, vagyis a fodros kel a király:

persze valóban nagyon egészséges, és mindenféle diétának szerves része. Sokan teljesen rá vannak kattanva: ezt eszik reggelire, vacsorára, sőt „kale” feliratú pólókat hordanak. Az Egyesült Államokban 2007 és 2012 között megduplázódott a kelkáposzta-termeléssel foglalkozó farmok száma.

Ugyanakkor a táplálkozási szakértők arra figyelmeztetnek:

egyik szuperélelmiszer sem csodaszer, nem szabad egyoldalúan csak ezeket preferálni,

hanem szerényebb társaikat, így salátát, spenótot, brokkolit vagy répát is kell fogyasztani. Valószínűleg az is közrejátszik ebben a furcsa új trendben, hogy könnyebb egy egzotikusnak tűnő terméket szuperélelmiszerként eladni, mint általában a zöldséget és a gyümölcsöt. A reklámköltések is ezt tükrözik, Nagy-Britanniában az élelmiszer-hirdetések mindössze 2,5 százaléka foglalkozik a zöldségek vagy gyümölcsök népszerűsítésével.

 

Forrás: Élelmiszer Online


Argentin borok Budapesten

Argentin borok Budapesten  

Idén is bemutatkozott Budapesten a Malbec, e világhírű argentin borfajta, az egyik legnagyobb hazai borkereskedésben.
Innováció: gombabetegségeknek ellenálló szőlőfajták

Innováció: gombabetegségeknek ellenálló szőlőfajták 

A legjellemzőbb gombabetegségekkel szemben ellenálló szőlőfajtákat, valamint magas hozzáadott értékkel rendelkező borászati termékeket fejlesztett ki a Varga Pincészet Kft. és a Pécsi Tudományegyetem (PTE) konzorciuma. 
Friss kutatás: a Z- és Y-generáció tudatos borfogyasztásáról

Friss kutatás: a Z- és Y-generáció tudatos borfogyasztásáról 

A fiatalabb felnőttek számára a borfogyasztás már nem csupán hagyomány vagy gasztronómiai kiegészítő, hanem értékválasztás is.
Új helyszín, bővülő választék – nyit a Gin Market

Új helyszín, bővülő választék – nyit a Gin Market 

A gin nemcsak az egyik legnépszerűbb ital és longdrink alapanyag a fővárosban, hanem az egyik legnagyobb ginfesztivál főszereplője is.
Tej Terméktanács: mindenki egyen több trappista sajtot!

Tej Terméktanács: mindenki egyen több trappista sajtot! 

A Tej Terméktanács országos marketingkampányt indított a hazai előállítású trappista sajt fogyasztásának ösztönzésére.
Hajnali 1-ig nyitva minden brit pub – győzelmet ünnepelnek

Hajnali 1-ig nyitva minden brit pub – győzelmet ünnepelnek 

Hajnali 1-ig nyitva tarthatnak a pubok a brit győzelem 80. évfordulóján.
Tízéves a budapesti topétterem, legendás túrógombócuk maradt az étlapon

Tízéves a budapesti topétterem, legendás túrógombócuk maradt az étlapon 

Tízéves az egerszalóki St. Andrea Szőlőbirtok értékeit továbbgondoló, 2015-ben az Eiffel Palace épületében megnyitott St. Andrea Restaurant.
A hely, ahol pezseg az élet, jó a hangulat és remek közösség van: Evezős Sörkert

A hely, ahol pezseg az élet, jó a hangulat és remek közösség van: Evezős Sörkert 

A Római-part legendás sörkertje 1983 óta a budapesti nyár kihagyhatatlan része.
Vétett az egyik alkalmazott – lépett Wang Mester

Vétett az egyik alkalmazott – lépett Wang Mester  

A Mozium étterem vezetősége hivatalos közleményben tájékoztatta vendégeit a közelmúltban történt jelentős belső változásokról.
Nincs könnyű helyzetben a hazai édességipar

Nincs könnyű helyzetben a hazai édességipar 

A hazai édesipar számára mennyiségben stagnáló piacot hozott 2024, és az idén is hasonlóra vagy enyhe csökkenésre számít a Magyar Édességgyártók Szövetsége.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.