Veszélyben a reggeli csésze kávé?

A klímaváltozás miatt a jelenleg termő kávéültetvények 88 százaléka lesz használhatatlan Latin-Amerikában 2050-re. Hazánkban a csomagolt élelmiszerek közül a kávé a legnagyobb forgalmú kategóriák közé tartozik - reméljük még hosszú ideig az is marad.

„A magas minőségű kávé kínálatát komolyan veszélyeztetik a klímaváltozás mellett a növénybetegségek, a kártevők, a rendelkezésre álló földterületek szűkössége és munkaerőhiány, miközben a kávé iránti kereslet évről évre növekszik” – foglalta össze a helyzetet a BBC-ben dr. Tim Schilling, a texasi székhelyű Globális Kávékutató Intézet igazgatója. Rámutatott arra is: „Mindennek logikus következménye, hogy az áraknak emelkedniük kell, különösen a legmagasabb minőségű kávéknál, amelyeket leginkább fenyeget veszély.”

Döntéshozók és szakértők a témával kapcsolatban meg szokták említeni, hogy „a kávé a világkereskedelem legnagyobb forgalmú árucikke az olaj után; óriási és gazdag ágazat”.

Lassú kormányok, aktív cégek

Klímaváltozás fenyegeti a reggeli csésze kávédat címmel számol be az amerikai Time magazin a válságos helyzetről és lehetséges megoldásairól. Justin Worland amerikai újságíró a Starbucks legfelső vezetőivel együtt utazott Costa Ricába tájékozódni. Riportját azzal kezdi, hogy mivel a kormányok lassan reagálnak a problémára, a cégek lépnek, mert meg akarják magukat menteni; felkeresik ellátási láncuk kiindulópontját, hogy biztosítsák megbízható hozzáférésüket az alapanyaghoz.

Szintén a helyszínen tartózkodott Andrea Illy, az Illycaffé elnöke, aki így nyilatkozott: „Jelenleg az ágazat évente 100 millió USA-dollárt költ a kávétermelők felkészítésére, hogy a változó klíma ellenére fenntarthassák a termelést. Ahhoz azonban, hogy ez a képzés átfogja az egész ágazatot, évente egymilliárd dollárt kellene beruházni ültetvények megújítására, új fajták bevezetésére, termelőeszközök javítására és egyes ültetvények átköltöztetésére.”

Szerepel a riportban, mit mondott az újságírónak egy kávéültetvényen Howard Schultz, aki közel negyven évig dolgozott a Starbucksnál, a végén mint első számú vezető: „Azzal legyen tisztában, hogy a klímaváltozás egyre nagyobb szerepet játszik a kávé minőségében és integritásában.”

Beszerzés plusz együttműködés

A világon több mint 28 ezer kávéházat működtető Starbucks azért aktivizálta magát, mert hasonlóan más vállalatokhoz nemcsak beszerezni akarja a kávét, hanem termelő országokban, Costa Ricán kívül Etiópiában és Indonéziában is igyekszik együttműködni kis farmok gazdáival. Segíti őket, hogy alkalmazkodni tudjanak a változó feltételekhez, vetőmagot ad nekik, monitorozza a termelést és új agrotechnikai megoldásokat javasol.
Találkozott az újságíró a helyszínen egy egyesült államokbeli nonprofit környezetvédelmi szervezet, a Conservation International elnök-vezérigazgatójával, M. Sanjayannal, aki szintén szerepel a cikkben, következő kijelentésével: „Mindenki a klímáról beszél, de az egyetlen ágazat a kávé, amelynek képviselői érdemben tesznek is valamit a jövőért.”

Riportútjáról sokféle tanulságot von le a Time riportere. Például ezt: „Mindegy, mennyi pénzt pumpálnak az ágazat szereplői kutatásba, farmerek átképzésébe, a kávé jövője a Föld lakóinak belátásától függ; attól, hogy továbbra is pumpálnak-e üvegházhatású gázt a légkörbe.”

4,1 milliárd dollár – felbecsülhetetlen lehetőségek

Eddig a kávéprojektek a Globális Környezeti Segélyalapból (Global Environmental Facility = GEF) összesen 32,8 millió dollárban részesültek, és 223 millió dollárt tettek ki a társfinanszírozások.

Lapzártánkkal szinte egy időben, augusztus végén tette közzé a londoni székhelyű Nemzetközi Kávészervezet (ICO), hogy 4,1 milliárd dollárral feltöltötték a GEF-t. Ez felbecsülhetetlen lehetőséget nyújt az érintett országoknak, hogy rangsorolhassák beruházásaikat olyan fejlesztési programokban, amelyek nemcsak fenntarthatóvá teszik a kávétermelést, hanem pozitívan hatnak a természet átalakítására és a kávétermelő közösségek megélhetésére is.

Ezzel kapcsolatban José Sette, a Nemzetközi Kávészervezet igazgatója kijelentette: „Az ágazat minden piaci szereplőjének szükséges beruháznia annak érdekében, hogy továbbra is fenntartható legyen a kávé termelése, tekintettel a klímaváltozás nyomasztó kihívásaira.”


Nestlé-Starbucks: 7,15 milliárd dolláros üzlet

Készülnek a piac szereplői is arra, hogy megváltozik a kávé kínálata. Nemrég két óriásvállalat került a hírekbe: A Nestlé 7,15 milliárd USA dollárt fizet a Starbucks márka termékeinek értékesítési jogáért, kávészemektől a kapszulákig. Ezzel összeházasítja nemzetközi disztribúciós kapcsolatrendszerét a kávé egyik legnagyobb nevének csáberejével. Ez a Nestlé történetének harmadik legnagyobb tranzakciója.

A svájci élelmiszer óriás semmilyen kézzel fogható vagyont nem kap a megállapodás keretében, írja a Bloomberg hírportál: „Ehelyett Mark Schneider vezérigazgató kihasználja a Starbucks név elismertségét, világszerte 28 ezer elárusítóhelyével, amelyek különösen hatékonyak az USA-ban, ahol a Nestlé évekig küzdött saját termékeivel, mint a Nespresso és a Dolce Gusto. A Starbucks-szal kötött piaci megállapodás révén a svájci vállalat további lehetőségeket tárhat fel a Nescafe és a Nespresso eladásának növelésére”.

Idézi a Bloomberg a zürichi MainFirst Bank egyik elemzőjét, Alain Oberhubert, aki szerint „Starbucks a pörkölt és őrölt kávé egyetlen erős márkája. Mindenesetre a Nestlé számára stratégiailag létfontosságú ez a lépés”.
Jelentését a Bloomberg a londoni székhelyű Kantar Millword Brown piackutató cég globális stratégiai igazgatójának véleményével zárja: „Az a tény, hogy egy márka nagy, még nem jelent automatikus garanciát a jövőbeli sikerre. A kávé kategóriában azt látjuk, hogy kis márkák is tudnak növekedni. Legsikeresebbek azok a márkák, amelyekre úgy tekintenek, hogy az emberek életét jobbá teszik, innovatívak és kellemes élményt nyújtanak. Ebben a Starbucks és a Nestlé is nagyon erős.”

Élelmiszer magazin 2018/9.

Forrás: Élelmiszer Online


Szent Vince napján kiderülhet, idén milyen szőlőtermés várható

Szent Vince napján kiderülhet, idén milyen szőlőtermés várható 

A hagyománytisztelő boros gazdák Szent Vincét a bor védőszentjének, neve napját, január 22-t pedig hagyományos termésjósló ünnepnapnak tartják.
Jön a mentes séfverseny

Jön a mentes séfverseny 

2025-ben hetedik alkalommal kerül megrendezésre a Magyarországon, de talán a világszerte is egyedülálló Az Év Mentes Séfje verseny a Csak a Mentes szervezésében. 
TOP 5 budapesti gasztrohely – az év nyitányaként

TOP 5 budapesti gasztrohely – az év nyitányaként 

Az új év első hónapjában érdemes megállni egy pillanatra és időt hagyni a tervezésre, élvezni az ízeket, a pillanatokat.
Új kézben a Pastrami Étterem

Új kézben a Pastrami Étterem 

A tájékoztatás szerint az akvizíció elsődleges célja a 2009 óta létező brand megőrzése, a vendéglátóipari egység modernizálása, fejlesztése, hosszútávú működtetése.
Kilőtt a kávé ára 2024-ben

Kilőtt a kávé ára 2024-ben 

2024. december elején rekord szintre emelkedett a kávé ára a nemzetközi piacon. És az előrejelzések szerint 2025-ben tovább folytatódik a drágulás – a klímaváltozásnak köszönhetően.
Borfesztivál Újlakon

Borfesztivál Újlakon 

Csupán egy karnyújtásnyira Magyarországtól!
NAV-hír: kedvezőbb a borravaló adózása januártól

NAV-hír: kedvezőbb a borravaló adózása januártól 

Januártól már nemcsak a vendégtől kapott borravaló adómentes, hanem az is, amelyet a vendéglátó egység üzemeltetője ad.
Tokaji és egri termelők nyerték a Magyar Bor Nagydíjat

Tokaji és egri termelők nyerték a Magyar Bor Nagydíjat 

A Magyar Borszakírók Körének toplistája minden évben 12 fehér- és 12 vörösbort tartalmaz, az MBK tagjai ezeknek a tételeknek a vakkóstolója során ítélik oda a Magyar Bor Nagydíjat fehérben és vörösben.
Újabb hely zárt be Budapesten

Újabb hely zárt be Budapesten 

Végleg bezár a kultikus étterem.
Meghalt a magyar gasztronómia ismert alakja, a legendás étkezde lelke

Meghalt a magyar gasztronómia ismert alakja, a legendás étkezde lelke 

A Klauzál tér szívében található Kádár Étkezde nemcsak egy étterem volt, hanem egy intézmény, amelynek lelke Orbán Sándor volt. 

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.