Veszélyben a reggeli csésze kávé?

A klímaváltozás miatt a jelenleg termő kávéültetvények 88 százaléka lesz használhatatlan Latin-Amerikában 2050-re. Hazánkban a csomagolt élelmiszerek közül a kávé a legnagyobb forgalmú kategóriák közé tartozik - reméljük még hosszú ideig az is marad.

„A magas minőségű kávé kínálatát komolyan veszélyeztetik a klímaváltozás mellett a növénybetegségek, a kártevők, a rendelkezésre álló földterületek szűkössége és munkaerőhiány, miközben a kávé iránti kereslet évről évre növekszik” – foglalta össze a helyzetet a BBC-ben dr. Tim Schilling, a texasi székhelyű Globális Kávékutató Intézet igazgatója. Rámutatott arra is: „Mindennek logikus következménye, hogy az áraknak emelkedniük kell, különösen a legmagasabb minőségű kávéknál, amelyeket leginkább fenyeget veszély.”

Döntéshozók és szakértők a témával kapcsolatban meg szokták említeni, hogy „a kávé a világkereskedelem legnagyobb forgalmú árucikke az olaj után; óriási és gazdag ágazat”.

Lassú kormányok, aktív cégek

Klímaváltozás fenyegeti a reggeli csésze kávédat címmel számol be az amerikai Time magazin a válságos helyzetről és lehetséges megoldásairól. Justin Worland amerikai újságíró a Starbucks legfelső vezetőivel együtt utazott Costa Ricába tájékozódni. Riportját azzal kezdi, hogy mivel a kormányok lassan reagálnak a problémára, a cégek lépnek, mert meg akarják magukat menteni; felkeresik ellátási láncuk kiindulópontját, hogy biztosítsák megbízható hozzáférésüket az alapanyaghoz.

Szintén a helyszínen tartózkodott Andrea Illy, az Illycaffé elnöke, aki így nyilatkozott: „Jelenleg az ágazat évente 100 millió USA-dollárt költ a kávétermelők felkészítésére, hogy a változó klíma ellenére fenntarthassák a termelést. Ahhoz azonban, hogy ez a képzés átfogja az egész ágazatot, évente egymilliárd dollárt kellene beruházni ültetvények megújítására, új fajták bevezetésére, termelőeszközök javítására és egyes ültetvények átköltöztetésére.”

Szerepel a riportban, mit mondott az újságírónak egy kávéültetvényen Howard Schultz, aki közel negyven évig dolgozott a Starbucksnál, a végén mint első számú vezető: „Azzal legyen tisztában, hogy a klímaváltozás egyre nagyobb szerepet játszik a kávé minőségében és integritásában.”

Beszerzés plusz együttműködés

A világon több mint 28 ezer kávéházat működtető Starbucks azért aktivizálta magát, mert hasonlóan más vállalatokhoz nemcsak beszerezni akarja a kávét, hanem termelő országokban, Costa Ricán kívül Etiópiában és Indonéziában is igyekszik együttműködni kis farmok gazdáival. Segíti őket, hogy alkalmazkodni tudjanak a változó feltételekhez, vetőmagot ad nekik, monitorozza a termelést és új agrotechnikai megoldásokat javasol.
Találkozott az újságíró a helyszínen egy egyesült államokbeli nonprofit környezetvédelmi szervezet, a Conservation International elnök-vezérigazgatójával, M. Sanjayannal, aki szintén szerepel a cikkben, következő kijelentésével: „Mindenki a klímáról beszél, de az egyetlen ágazat a kávé, amelynek képviselői érdemben tesznek is valamit a jövőért.”

Riportútjáról sokféle tanulságot von le a Time riportere. Például ezt: „Mindegy, mennyi pénzt pumpálnak az ágazat szereplői kutatásba, farmerek átképzésébe, a kávé jövője a Föld lakóinak belátásától függ; attól, hogy továbbra is pumpálnak-e üvegházhatású gázt a légkörbe.”

4,1 milliárd dollár – felbecsülhetetlen lehetőségek

Eddig a kávéprojektek a Globális Környezeti Segélyalapból (Global Environmental Facility = GEF) összesen 32,8 millió dollárban részesültek, és 223 millió dollárt tettek ki a társfinanszírozások.

Lapzártánkkal szinte egy időben, augusztus végén tette közzé a londoni székhelyű Nemzetközi Kávészervezet (ICO), hogy 4,1 milliárd dollárral feltöltötték a GEF-t. Ez felbecsülhetetlen lehetőséget nyújt az érintett országoknak, hogy rangsorolhassák beruházásaikat olyan fejlesztési programokban, amelyek nemcsak fenntarthatóvá teszik a kávétermelést, hanem pozitívan hatnak a természet átalakítására és a kávétermelő közösségek megélhetésére is.

Ezzel kapcsolatban José Sette, a Nemzetközi Kávészervezet igazgatója kijelentette: „Az ágazat minden piaci szereplőjének szükséges beruháznia annak érdekében, hogy továbbra is fenntartható legyen a kávé termelése, tekintettel a klímaváltozás nyomasztó kihívásaira.”


Nestlé-Starbucks: 7,15 milliárd dolláros üzlet

Készülnek a piac szereplői is arra, hogy megváltozik a kávé kínálata. Nemrég két óriásvállalat került a hírekbe: A Nestlé 7,15 milliárd USA dollárt fizet a Starbucks márka termékeinek értékesítési jogáért, kávészemektől a kapszulákig. Ezzel összeházasítja nemzetközi disztribúciós kapcsolatrendszerét a kávé egyik legnagyobb nevének csáberejével. Ez a Nestlé történetének harmadik legnagyobb tranzakciója.

A svájci élelmiszer óriás semmilyen kézzel fogható vagyont nem kap a megállapodás keretében, írja a Bloomberg hírportál: „Ehelyett Mark Schneider vezérigazgató kihasználja a Starbucks név elismertségét, világszerte 28 ezer elárusítóhelyével, amelyek különösen hatékonyak az USA-ban, ahol a Nestlé évekig küzdött saját termékeivel, mint a Nespresso és a Dolce Gusto. A Starbucks-szal kötött piaci megállapodás révén a svájci vállalat további lehetőségeket tárhat fel a Nescafe és a Nespresso eladásának növelésére”.

Idézi a Bloomberg a zürichi MainFirst Bank egyik elemzőjét, Alain Oberhubert, aki szerint „Starbucks a pörkölt és őrölt kávé egyetlen erős márkája. Mindenesetre a Nestlé számára stratégiailag létfontosságú ez a lépés”.
Jelentését a Bloomberg a londoni székhelyű Kantar Millword Brown piackutató cég globális stratégiai igazgatójának véleményével zárja: „Az a tény, hogy egy márka nagy, még nem jelent automatikus garanciát a jövőbeli sikerre. A kávé kategóriában azt látjuk, hogy kis márkák is tudnak növekedni. Legsikeresebbek azok a márkák, amelyekre úgy tekintenek, hogy az emberek életét jobbá teszik, innovatívak és kellemes élményt nyújtanak. Ebben a Starbucks és a Nestlé is nagyon erős.”

Élelmiszer magazin 2018/9.

Forrás: Élelmiszer Online


A hely, ahol pezseg az élet, jó a hangulat és remek közösség van: Evezős Sörkert

A hely, ahol pezseg az élet, jó a hangulat és remek közösség van: Evezős Sörkert 

A Római-part legendás sörkertje 1983 óta a budapesti nyár kihagyhatatlan része.
Vétett az egyik alkalmazott – lépett Wang Mester

Vétett az egyik alkalmazott – lépett Wang Mester  

A Mozium étterem vezetősége hivatalos közleményben tájékoztatta vendégeit a közelmúltban történt jelentős belső változásokról.
Nincs könnyű helyzetben a hazai édességipar

Nincs könnyű helyzetben a hazai édességipar 

A hazai édesipar számára mennyiségben stagnáló piacot hozott 2024, és az idén is hasonlóra vagy enyhe csökkenésre számít a Magyar Édességgyártók Szövetsége.
Új trendek a gin piacon

Új trendek a gin piacon 

A főváros egyik legnépszerűbb ginfesztiválja idén új trendek felé nyit.
Maradt a húsvéti sonkából? Van megoldás

Maradt a húsvéti sonkából? Van megoldás 

Tippek a séftől.
Húsvéti nagyüzem a fővárosi piacokon

Húsvéti nagyüzem a fővárosi piacokon 

Vége a böjtnek, jöhet a nagy eszem-iszom.
Furmintok csatája Franciaországban

Furmintok csatája Franciaországban 

A Patricius Borház Profundum Furmintja lett Bordeaux-ban a befutó.
Bajban a hazai sörfőzdék

Bajban a hazai sörfőzdék 

A Kisüzemi Sörfőzdék Egyesülete szerint versenytorzító hatásúak szerződéses gyakorlatok.
Fesztiválozik a MOHU új automatája

Fesztiválozik a MOHU új automatája 

A MOHU bemutatta a vállalat új fesztiválautomatáját a budapesti Telekom Vivicittá futóversenyen.
Elhunyt a villányi borvidék meghatározó alakja

Elhunyt a villányi borvidék meghatározó alakja 

Mindössze 60 év adatott meg Tiffán Zsoltnak.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.