A hotelek a fapadosok extradíjait másolnák

Ma már semmi meglepő sincs abban, ha a légitársaságok - különös tekintettel a fapadosokra - hétről hétre újabb extra díjakat és illetékeket találnak ki az utasok bosszúságára. Ne lepődjünk meg, ha hamarosan a szállodák is átveszik ezt a rossz szokást - írja az Origo.

Elsőbbségi beszállás, kézi poggyász, túlsúly, nagyobb lábtér. Ezek csak a legismertebb külön fizetendő díjak, amelyekkel egy repülőjegy foglalásakor szembesülünk és alighanem valószínűsíthető, hogy a légitársaságok már újabbak bevezetésére is készülnek. Ennek egyszerű oka van, ugyanis a ilyen tételekből származó összegek a teljes bevétel akár 20-30 százalékát is elérhetik egy légitársaság működésében. Egy amerikai tanulmány szerint hasonló megfontolásból a szállodák is pluszdíjak bevezetésén fáradoznak, vagy a jelenleg is meglévő díjakat emelik jelentősen. Eszerint többe kerül majd, ha idő előtt kívánunk távozni a szállodából, vagy megőrzésre a recepción hagyjuk a csomagokat. Björn Hanson, a New York-i egyetem professzora által készített kutatás szerint az elmúlt évben az amerikai szállodák 1,55 milliárd dolláros bevételre tettek szert a különböző felárakból és extra díjakból, ami a gazdasági válság miatt elmarad a korábbi évektől, de 2010-re a becslések szerint az összeg eléri az 1,7 milliárd forintot. A növekedés nem csak az új díjaknak köszönhető, hanem a 3-4 százalékos becsült forgalomnövekedésnek is. A szállodai extra-díjak természetesen nem új dolgok, a nagyobb láncok már a 90-es évek végén bevezettek közülük néhányat főleg a magasabb kategóriájú szállodákban. Ilyenek voltak például a szaunák, a medencék, vagy a teniszpályák használatáért szedett díjak. A tanulmány szerint az amerikai szállodákban átlagosan 10-20 dollárt kell fizetni egy napi internet-használatért, a szobaszerviz 2,50 és 6 dollár közötti összegbe kerül, a minibárban lévő italok árai 2,95 dollárnál kezdődnek. A tartózkodás lerövidítése, vagy a foglalás indokolatlan törlése általában egy éjszaka árába kerül. A csomagok megőrzéséért darabonként 1 dollárt kell fizetni az Egyesült Államokban. Hanson szerint az ezekhez hasonló díjak mára elfogadottá váltak a turisták körében akár a légitársaságokról, akár a szállodákról van szó. S ahogy egyre speciálisabb igények szerint utaznak az emberek, újabb és újabb díjak bevezetése várható. A The New York Times által megkérdezett turisztikai szakértők vitatják ezt, mivel szerintük a szállodai forgalom nagy részét az üzleti utazók teszik ki, s a legújabb trend szerint a cégek egyre kevésbé hűek egy adott márkához, egyre inkább az ár alapján választanak. Ezt felismerve a szállodaláncok is kétszer meggondolják, hogy milyen extra díjakat sóznak a vendégeik nyakába. A szállodáknak ugyanakkor erősen korlátozottak a lehetőségeik a szobaárak emelésére, ezért kényszerűség, hogy plusz bevételt generáljanak valahogy. Az árak a legtöbb helyen a válság miatt amúgy is nyomottak. A tanulmány készítői szerint a viszonylag alacsonyan tartott szobaárakkal, kiegészítve az extra-díjakkal a szállodák hasonló eredményeket érhetnek el, mint a fapados légitársaságok. A megkérdezett szállodaláncok nem kommentálták a feltételezést, de a nagy amerikai utazásszervezők egyetértettek abban, hogy a szállodai pluszdíjak a fapadosokhoz hasonló fantáziával gyarapodnak majd 2010-ben. (origo.hu)

Itt is lesz tagja a luxusszállodaláncnak

Itt is lesz tagja a luxusszállodaláncnak 

A Hyatt luxusszállodalánc folytatja terjeszkedését a régióban az AluaSoul Sunny Beach megnyitásával Bulgáriában.
Bővíti lengyelországi portfólióját az IHG Hotels & Resorts

Bővíti lengyelországi portfólióját az IHG Hotels & Resorts  

Az IHG portfóliója Lengyelországban meghaladja a 30 működő és fejlesztés alatt álló szállodát.
Balaton-felvidéki egységekkel bővült az Eventrend portfóliója

Balaton-felvidéki egységekkel bővült az Eventrend portfóliója 

A Hazai Provence butikhotel és a 84 Bisztró a magyar cégcsoporthoz került.
SopronFest idején elegáns szalonzene a Hotel Mimiben

SopronFest idején elegáns szalonzene a Hotel Mimiben 

A soproni Lőverek egy apró. romantikus szálláshelyén igazi házi muzsika szól majd a fesztivál ideje alatt.
Miért fontos az STR a szállodák napi működése során?

Miért fontos az STR a szállodák napi működése során? 

Az STR (Smith Travel Research) egy nemzetközileg elismert rendszer, amely segíti a szállodákat teljesítményük nyomon követésében és összehasonlításában.
Friss trendriport :  hazai szállodai helyzet 2025. áprilisában

Friss trendriport : hazai szállodai helyzet 2025. áprilisában 

A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége elkészítette áprilisi trendriportját a KSH adatai alapján.
Novotel-WWF együttműködés a fenntarthatóság érdekében

Novotel-WWF együttműködés a fenntarthatóság érdekében 

A hotellánc a franciaországi WWF-fel partnerségben kidolgozta a fenntartható tengeri eredetű élelmiszerekkel kapcsolatos alapelveket.
KSH: áprilisi vendégérkezés adatok

KSH: áprilisi vendégérkezés adatok 

2025 áprilisában a turisztikai (kereskedelmi, magán- és egyéb) szálláshelyeken 1,4 millió vendég 3,4 millió vendégéjszakát töltött el.
MSZÉSZ közgyűlés: luxusturizmus, városfejlesztés és Budapest turizmusának jövője

MSZÉSZ közgyűlés: luxusturizmus, városfejlesztés és Budapest turizmusának jövője 

A beszélgetés során arról értekeztek, hogy mit jelent valójában a „luxus desztináció”.
Adatok, irányok, kihívások – Somlyai Zoltán elnöki beszámolója a szállodaipar helyzetéről

Adatok, irányok, kihívások – Somlyai Zoltán elnöki beszámolója a szállodaipar helyzetéről 

Mi történt eddig 2025-ben, és mi vár a hazai szállodaiparra a közeljövőben?

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.