Március elsején lépett életbe a tavaly nyáron elfogadott új reklámtörvény (2008. évi XLVIII. törvény a gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól, Rtv.) dohányreklámra vonatkozó része. Az új szabályozás egyértelmű szigorítást jelent az iparágnak, hiszen centire pontosan leszűkíti a dohányreklámozás egyetlen lehetőségét, az eladáshelyi megjelenést. Mindez azt jelenti, hogy legkésőbb a hétvégén minden üzletből el kellett tűnnie a termékfotókat, szlogeneket ábrázoló képeknek, és helyére üres felületeknek kellett kerülniük, vagy olyan egyszerű „információs tábláknak”, amelyeken kizárólag márkanév és ár szerepel. Még ez se lehet azonban márkanevenként nagyobb az A5-ös, üzletenként összesen pedig az A1-es méretnél, és minimum harminc százalékában az egészségvédő figyelmeztetésnek és a termék károsanyag-tartalmának kell szerepelnie.
A váltásra a dohányipar legnagyobb hazai szereplője, a British American Tobacco (BAT) egy fél éves, több tízmillió forintos költségű projekt keretében készült fel – tájékoztatta a Kreatív Online-t a vállalat. Bár a 2001 óta egyre szigorúbb dohányreklám-tilalomnak nem örül, a BAT vezetősége állítása szerint támogatta az új szabályozás kialakítását, a korábbi reklámtörvény (1997. évi LVIII. törvény) dohányreklámokra vonatkozó előírásai ugyanis sok helyen félreérthetőek, félreértelmezhetőek voltak, ezért a hatóságok és bíróságok is eltérő értelmű döntéseket hoztak a vitatott ügyekben. Bár az új reklámtörvény szövegét is hónapokig, jogászok segítségével értelmezték, végeredményben úgy látják, valóban egyértelműbb lett a törvény szövege – tudtuk meg az illetékesektől.
A fél éves projekt során a BAT több tízezer üzletben cserélte le az összes eladáshelyi információs anyagot, majd a projekt lezárásaként február utolsó három munkanapján a cég minden munkatársa, beleértve az irodai dolgozókat és a felsővezetőket is, 2825 üzletben személyesen ellenőrizte a kommunikációs anyagokat, hogy azok egészen biztosan megfeleljenek a törvényi előírásoknak. Az utolsó nap a Kreatív Online tudósító csapata elkísérte a csepeli helyszínbejárásra Buzási Dánielt, a BAT kereskedelmi igazgatóját, Balatoni Zsófiát, a BAT kommunikációs igazgatóját és Juhász Csabát, az adott területért felelős kereskedelmi képviselőt.
Dohányreklám március 1. előtt és után
1997. évi LVIII. törvény 12-13. § és későbbi módosításai | 2008. évi XLVIII. törvény 19-20. § |
Tilos közzétenni dohányáru reklámját. | Tilos a dohánytermék reklámja. |
A tilalom kiterjed a dohányáru közvetett reklámjára is. A dohányáru közvetett reklámja különösen az a reklám, amely a) a dohányárut közvetlenül nem jelöli meg, de a dohányáruval összefüggésbe hozható bármely más megjelölés vagy árujelző használatával alkalmas a dohányáru reklámozására, b) a dohányárut más áru elnevezésével, megjelölésével vagy árujelzőjével mutatja be, c) más árut dohányáru elnevezésével, megjelölésével vagy árujelzőjével mutatja be. |
A tilalom kiterjed a dohánytermék közvetett reklámjára is. Dohánytermék közvetett reklámja különösen az a reklám, amely a) a dohányterméket közvetlenül nem jelöli meg, de a dohánytermékkel összefüggésbe hozható bármely más megjelölés vagy árujelző használatával alkalmas a dohánytermék reklámozására, b) a dohányterméket más áru elnevezésével, megjelölésével vagy árujelzőjével mutatja be, c) más árut dohánytermék elnevezésével, megjelölésével vagy árujelzőjével mutat be. |
Nem minősül dohányáru reklámjának az olyan áru reklámozása, amelynek elnevezése, megjelölése vagy árujelzője valamely dohányáruéval megegyezik, ha az áru elnevezése, megjelölése vagy árujelzője egyértelműen elkülöníthető a dohányáruétól. | Nem minősül dohánytermék reklámjának az olyan áru reklámozása, amelynek elnevezése, megjelölése vagy árujelzője valamely dohánytermékével megegyezik, ha az áru elnevezése, megjelölése vagy árujelzője egyértelműen elkülöníthető a dohánytermékétől |
A tilalom nem terjed ki |
Nem kell alkalmazni a tilalmat a) a kizárólag a dohánytermék forgalmazóinak szóló szakmai célú reklámra, b) arra a sajtótermékre, amelyet nem az Európai Gazdasági Térségről szóló megállapodásban részes államok (a továbbiakban: az Európai Gazdasági Térség államai) területén nyomtattak és adtak ki, és elsődlegesen nem az Európai Gazdasági Térség államainak területén való forgalmazásra állítottak elő, c) az üzletben a dohánytermékek forgalmazására vonatkozó külön jogszabály szerint a dohánytermék forgalmazására szolgáló elkülönített helyen elhelyezett, kizárólag a dohányáru megnevezését, illetve árát megjelenítő olyan reklámra, amely dohánytermék-márkanevenként nem haladja meg az A/5 (148x210 mm) méretet, és összességében a dohánytermék forgalmazására szolgáló elkülönített hely dohánytermékhez való hozzáférés lehetőségét biztosító homlokzati felületének húsz százalékát, de legfeljebb üzletenként az A/1 (594x841 mm) méretet. |
(1) A dohányáru sajtótermékben és szabadtéri reklámhordozón való reklámjának tartalmaznia kell: „A dohányzás súlyosan károsítja az Ön és környezete egészségét” szövegű általános figyelmeztetést, valamint a dohányáru nikotin- és kátránytartalmát közlő adatokat. (2) A figyelmeztetés szövegét, valamint az (1) bekezdésben meghatározott adatokat a reklámnak jól olvashatóan, jól látható helyen, vízszintesen nyomtatva, a háttérből kiemelve, sajtótermékben, a sajtótermék megjelenésének nyelvén, szabadtéri reklámhordozón, magyar nyelven kell tartalmaznia. (3) A figyelmeztetés szövegének le kell fednie a teljes reklám területének legalább 10%-át. A lefedésnek legalább 20%-nak kell lennie, ha a figyelmeztetést a reklám két vagy kettőnél több nyelven tartalmazza. |
A reklámnak tartalmaznia kell az „A dohányzás súlyosan károsítja az Ön és a környezetében élők egészségét!” szövegű általános egészségvédő figyelmeztetést, valamint a cigaretta főfüst egységnyi mennyiségében lévő kátrány-, nikotin- és szén-monoxid-tartalom számszerű értékét. A figyelmeztetés szövegét és a kátrány-, nikotin- és szén-monoxid-tartalomra vonatkozó adatokat jól olvashatóan, jól látható helyen, vízszintesen nyomtatva, a háttérből kiemelve kell feltüntetni. A figyelmeztetés szövegének le kell fednie a reklám felületének legalább harminc százalékát. |
(1) Tilos dohányárut vagy alkoholtartalmú italt reklámozni a) olyan sajtótermékben, amely alapvetően gyermek-, illetve fiatalkorúakhoz szól, b) sajtótermék címoldalán, c) színházban vagy filmszínházban 20 óra előtt, illetve gyermek- vagy fiatalkorúak számára készült műsorszámot közvetlenül megelőzően, annak teljes időtartama alatt és közvetlenül azt követően, d) játékon és annak csomagolásán, e) közoktatási és egészségügyi intézményben és annak bejáratától számított 200 méteres távolságon belül. (2) Tilos közzétenni dohányáru vagy alkoholtartalmú ital olyan reklámját, amely a) gyermek-, illetve fiatalkorúaknak szól, b) gyermek-, illetve fiatalkorút mutat be, c) túlzott dohány- vagy alkoholfogyasztásra hív fel. (3) Tilos közzétenni dohányáru olyan reklámját, amely a) a dohányzást egészséges tevékenységként tünteti fel, b) dohányzó személyeket ábrázol, c) ismert film-, popzenei vagy szórakoztatóipari sztárok képeit vagy nyilatkozatait használja fel. |
Az [eladáshelyi] reklám 1. nem szólhat gyermek-, illetve fiatalkorúaknak, 2. nem mutathat be gyermek-, illetve fiatalkorút, 3. nem hívhat fel túlzott dohányfogyasztásra, 4. nem tüntetheti fel a dohányzást egészséges tevékenységként, 5. nem ábrázolhat dohányzó személyt, 6. nem használhatja fel ismert személyiség képét vagy nyilatkozatát, és 7. nem tartalmazhat mozgóképet, hang- vagy szaghatást. |
Nem nyújtható szponzorálás dohányárura vonatkozóan olyan rendezvényhez, illetve tevékenységhez, amely az Európai Gazdasági Térség több államát érinti vagy azokban zajlik, vagy más módon határokon átnyúló hatással rendelkezik. |
Nem nyújtható szponzorálás dohánytermékre vonatkozóan 1. olyan rendezvényhez, illetve tevékenységhez, amely az Európai Gazdasági Térség több államát érinti vagy azokban zajlik, vagy más módon határokon átnyúló hatással rendelkezik, 2. sport-, kulturális vagy egészségügyi rendezvényhez vagy tevékenységhez, 3. politikai pártok rendezvényéhez vagy tevékenységéhez. |
A dohányipari vállalkozás a tárgyévben reklámra és szponzorálásra fordított kiadásainak összegét a tárgyévet követő év március 31-éig honlapján és legalább két országos napilapban közzéteszi. |