Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Bár egész Európában piacvezető a szállodai és kiskereskedői textilpiacon - így Magyarországon is a német alapítású JAB Anstoetz KG, mégis, van néhány olyan téma, amelyről ritkán esik szó a cég kapcsán. Hat téma, amelyet körül járunk a JAB Csoport kelet-európai cégvezetője, Bakody Katalin segítségével.

Megtudhatjuk: mit rejt valójában a JAB név, hol tart ma a textilpiac, mit tesz a nemzetközi piacvezető textilcég a környezetvédelem érdekében, mire jók a trendek, melyek a vásárlói elvárások és mindenképp beszélgetünk arról a designversenyről is, amelynek megálmodásában és megalkotásában a JAB részéről Bakody Katalin már az első perctől kezdve jelen volt.

Bakody Katalin / Forrás: JAB
Bakody Katalin / Forrás: JAB

A JAB neve

Az elnevezés az alapító nevének és helyszínének rövidített változata, hiszen Josef Anstoetz a németországi Bielefieldben alapította 1946-ban textilcégét, abban a városban, amely mindig is textiles vonaláról, lenszövéséről volt ismert. Nem véletlen, hogy a város jelképe is egy lenszövő munkás, és az is köztudott, hogy nemcsak a JAB van a mai napig jelen központjával Bielefieldben, hanem egyéb textiles és neves ruhaipari cégek is itt működnek.

A JAB Anstoetz Csoport központi épülete Bielefieldben / Forrás: JAB
A JAB Anstoetz Csoport központi épülete Bielefieldben / Forrás: JAB

Iparági gyors helyzetelemzés

Az az iparág, amelyben mi tevékenykedünk – mind a mai napig nem tért még teljes egészében magához a világjárványt, a pandémiát követően. Kisüzemek, sőt nagyobb gyártók is tönkrementek a covid-lezárások, a vásárlások leállása következtében, hiszen súlyos alapanyagproblémák, szállítási nehézségek voltak sokáig – és ez olyan problémákat okozott egyes gyártók esetében, amelyet nem tudtak áthidalni, emiatt csődöt jelentettek. Nem így a JAB. Mivel cégünk mindig is előretekintett, és persze megvolt a pandémia időszaka alatt is az a szilárd háttere, amelyet a német anyacég végig biztosított, így az a sajátos helyzet állt elő, hogy a járványt követően cégünk erősebben került ki, mint amikor a lezárások elkezdődtek. Csak egy példa: a szomszédos Romániában egy ott épülő Hilton házban nem a mi textileinket választották, azonban a lezárások miatt az eredeti koncepció alapján szereplő textileket nem tudták leszállítani – így esett ránk utóbb a választás. Mi itt, Budapesten, egy napra nem zártuk be a JAB Villát, végig a megrendelőink rendelkezésére álltunk – persze, a kötelező előírások betartásával (maszkolás, levegőszűrők, távolságtartás stb.). Azonban azt mi is nap mint nap érzékeljük, hogy a magyar szállodapiac visszaesett, a beruházások megtorpantak. És a hoteliparágat működtető trendeket természetesen nem mi irányítjuk, arra nincs, sosem volt befolyásunk. Azonkívül az is tény, hogy a nagy nemzetközi láncok esetén – ilyen az IHG, a Marriott és folytathatnánk a sort – a saját almárkáik sztenderdjei szerint kell a szobákat, vendégtereket berendezni. Ilyen esetben nem számít, hogy épp mi a divat, mely színek, anyagok a legsikeresebbek, hanem egyfajta szakmai „itinert” kell követni, amely pontosan előírja, hol, milyen anyagokat, színeket kell alkalmazni.

Trendek

Persze vannak azért olyan trendek, amelyeket nem lehet figyelmen kívül hagyni még akár a nagy láncok esetén sem. Ilyen például az, hogy ma az építtetők nagy része parkettás megoldást alkalmaz (nem szőnyegpadlót, mint régebben), amelyre darab szőnyegek kerülnek. A lángállósági előírások is egyre gyakrabban kerülnek előtérbe – emiatt olyan anyagokat választanak a megrendelők, amelyek e fontos tűzvédelmi szempontnak megfelelnek. Szintén a trendek körébe tartozik manapság az a vonal, amelyet szívesen választanak az építtetők, befektetők – ez egy épülő ház esetén, ha van történelmi háttere az épületnek, akkor azt előtérbe helyezik, és „elmesélik”, megjelenítik a vendégeknek. Én is azt vallom, hogy egy „egyenhotel”, azaz amelyik olyan, mint tizenkettő egy tucat – sosem lehet annyira sikeres, mint az a szálloda, amely egyedi vonalat visz, amelynek története van, amely egy témát, történetet mesél el.

A JAB egyik gyönyörű termékcsoportja, a Grandezza - egyedi megjelenésű termékeiket sorra rendelik Európa-szerte a nívós hotelek vendégszobáiba, közösségi tereibe / Forrás: JAB
A JAB egyik gyönyörű termékcsoportja, a Grandezza - egyedi megjelenésű termékeiket sorra rendelik Európa-szerte a nívós hotelek vendégszobáiba, közösségi tereibe / Forrás: JAB

Környezetszennyezés, környezetvédelem

Közismert, a textiliparág az egyik legkörnyezetszennyezőbb gyártási folyamattal rendelkezik. Emiatt a JAB különösen érzékenyen és kiemelt mértékben kezeli ezt a kérdést – elhivatott követője a fenntarthatóságért tett lépéseknek. A termékek közül ma nagyon sok újrahasznosított technológiával készül, és hozzá kell tenni, ez nem feltétlenül azt jelenti, hogy azok drágábbak lennének, mint az eredeti, amely az alapanyag. A fiatal generáció nagyon fogékony e témában: szívesen vásárolnak olyan textiltermékeket, amelyekkel védik, óvják a környezetet. Nem ilyen volumenű, hanem sokkal kisebb mértékű egy másik példa, de ez is jelzi, hogy a cégünknél mennyire fontos a környezet védelme: a JAB bielefieldi központjában anyagilag támogatják azokat a dolgozókat, akik elektromos kerékpárt vesznek, és azzal járnak dolgozni. Azonkívül folyamatosan mérik a városban a CO2 kibocsájtás mértékét – egy bizonyos határ fölé nem mehet az érték, és napelemeket is alkalmaznak, amellyel az energiatermelés során sok energiát visszatöltenek a város számára is.  

Hotelszoba JAB-textilekkel / Forrás: JAB
Hotelszoba JAB-textilekkel / Forrás: JAB

Megrendelők elvárásai

Ami ma jellemző: folyamatosan nőnek a megrendelők elvárásai, a láncok esetében ez különösen igaz. Mivel a mi célközönségünk alapvetően a felsőbb kategóriás házak építtetői, befektetői közül kerül ki, így logikus, hogy magas minőségű anyagokat választanak a szobákba, vendégterekbe egy-egy hotel építése esetén. A mai, egyre nagyobb mértékben felmelegedő világunkban érthető, hogy a teljes elsötétítést biztosító blackoutok nagyon keresettekké váltak, és azok a kültéri anyagok úgyszintén, amelyek jól tűrik a tűző nap okozta, a nagy szárazságok vagy a hirtelen változó időjárás viszontagságait. Ha egy befektetés, egy induló építés vagy átépítés esetén már az elején, akár a tervezés időszakában bevonnak minket a megrendelőink az adott munkába, akkor szívesen és örömmel segítünk tanáccsal a meglévő, sok-sok éves tapasztalataink alapján. Aztán persze a vevő joga, hogy elfogadja-e, amit javaslunk, vagy inkább más úton halad tovább.

 

 Lobby JAB-textilekkel / Forrás: JAB
Lobby JAB-textilekkel / Forrás: JAB

Klasszis TopDesign verseny

A TopDesign verseny megszületésének első pillanatától kezdve személyesen végig kísérem évről-évre ezt a megmérettetést. Már akkor is zsűriztem a beérkező pályamunkákat, amikor még főként romkocsmák szerepeltek a pályázók között, és kisebb panziók, hostelek neveztek a szálláshelyek közül. Akkor is élvezettel néztem át a pályázatokat, pontoztam a versenyzőket, vártam a személyes találkozót a többi zsűritaggal, hogy közösen beszéljük meg, döntsük el, ki legyen a győztes. Az elmúlt időszakban már inkább főként magas minőséget kínáló szálláshelyek szerepelnek a pályázók között, mellette sok a megvalósításra váró terv, kreatív ötlet – és mindig találok köztük olyat, ami abban az évben nagy kedvencem lesz. A döntő érv különben, amiért igazán szeretem ezt a versenyt, az, hogy bár sokféle megmérettetést hirdetnek meg szálláshelyek, vendéglátóhelyek számára, azonban ez az egyetlen Magyarországon, amelynek során a designt, a szépséget nézi és pontozza a nemzetközi rangos szakértőket is felvonultató zsűri. Más esetben az üzemeltetést, a hatékonyságot, a számokat, a vendégelégedettséget mérik, vizsgálják és hasonlítják össze, a mi versenyünk esetén mindez másodlagos – itt a megjelenés, a designmegoldások a mérvadóak. A TopDesign versenyben a belsőépítészek szerepe, elképzelése és terveik megvalósítása áll a fókuszban, és emiatt tartom ezt a versenyt minden évben izgalmasnak, szépnek és várom, hogy beérkezzenek végre a pályázatok, és zsűritársaimmal együtt elkezdjük a bírálatot. 

 


MTÜ-értékelés az idei első félévről

MTÜ-értékelés az idei első félévről 

A budapesti és a vidéki szálláshelyek forgalmát, vendégéjszaka alakulások számát vették górcső alá.
Hét elején átadták a budai Bem téren épült új luxushotelt

Hét elején átadták a budai Bem téren épült új luxushotelt 

A belsőépítészeti terveket a holland sztárdesigner, Marcel Wanders készítette, a magyar 3h Építészirodával közösen.
Alakul a budapesti reptérnél épülő négycsillagos szálloda

Alakul a budapesti reptérnél épülő négycsillagos szálloda 

Szerkezetkész az újabb terminálkapcsolatú szálloda Ferihegyen.
Frissítő újdonságokkal vár nyáron a Hotel Clark Budapest!

Frissítő újdonságokkal vár nyáron a Hotel Clark Budapest!  

A főváros szívében, a Lánchíd és a Budai Vár lábánál található 5 csillagos Hotel Clark számtalan üdítő újdonságot és felfrissülést kínál ezen a forró nyáron nem csak a városba látogató külföldi, de a hosszú hétvégi „staycation”-re vágyó hazai vendégnek is.
MSZÉSZ Társult tagok - pályázati lehetőség

MSZÉSZ Társult tagok - pályázati lehetőség 

A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége (MSZÉSZ) Társult tagjai részére idén is meghirdeti az „Év Technológiai Újítása" pályázatot.
Igazgatóváltások az Accent Hotels-nél

Igazgatóváltások az Accent Hotels-nél 

A szállodalánc csapata két új szakemberrel bővült.
Itt a Michelin Guide ajánlást kapott hazai hotelek teljes listája

Itt a Michelin Guide ajánlást kapott hazai hotelek teljes listája 

A júniusi négy új minősítéssel együtt már huszonöt magyar szálláshely került be a világszerte ismert Michelin Guide által ajánlott szálláshelyek közé.
Új generációs, jól kereső utazó közönséget céloz meg kisfilmjeivel ez a budapesti ötcsillagos hotel

Új generációs, jól kereső utazó közönséget céloz meg kisfilmjeivel ez a budapesti ötcsillagos hotel  

A belvárosi Vörösmarty téren található Dorothea Hotelről sugároz bemutató kisfilmeket júliusban a CNBC International a kereskedelmi műsoridejében.
Gasztronómiai kalandok, időutazás és egy 120 éves hotel

Gasztronómiai kalandok, időutazás és egy 120 éves hotel 

A 120. születésnapját ünneplő legendás győri szálláshelyen jártunk.
Itt az év Green Collection Szállodája

Itt az év Green Collection Szállodája 

Ez az ötcsillagos pesti belvárosi hotel nyerte el „Az Év Green Collection Szállodája” címet Japánban.

Interjú

Pesti István: Kiderül, kiben van meg az a plusz, amire érdemes odafigyelni

Pesti István: Kiderül, kiben van meg az a plusz, amire érdemes odafigyelni 

A két Michelin-csillagos étterem konyháját vezető séffel többek közt a versenyről és megosztó ételekről beszélgetünk, és mesél arról is, miért nem követi a trendeket.
Dubicz Borászat: Abban hiszünk, hogy az ikonikus múlt és a modern jövő jól összeegyeztethető

Dubicz Borászat: Abban hiszünk, hogy az ikonikus múlt és a modern jövő jól összeegyeztethető 

Az idei újdonságokról és megújulásról a borászat tulajdonosával, Dunai Ágnessel beszélgettünk.
Csernus Imre: „Szeretnék már jönni-menni, mint egy falevél”

Csernus Imre: „Szeretnék már jönni-menni, mint egy falevél” 

Csernus Imrével szőlőről, borokról és a vidéki életről beszélgettünk, és nemrég megjelent könyve kapcsán egy kicsit rólunk, magyarokról is.