Kifogásolják a vendégek a hazai wellness hotelek megbízhatóságát

Az öt szolgáltatásminőségi jellemző közül – tárgyi környezet, szolgálatkészség, megbízhatóság, biztonság, empátia – négyben is vendégeik értékelésénél magasabbra taksálták magukat a hazai wellness szállodák. Ahhoz, hogy a piaci szegmens résztvevői reális képet kaphassanak magukról, és a vendégek elvárásainak megfelelő fejlesztésekbe foghassanak, arra lenne szükség, hogy nyugat-európai társaikhoz hasonlóan a magyar szállóvendégek is elkezdjék tudatosan megosztani tapasztalataikat, kritikáikat a különböző közösségimédia-felületeken – emelte ki előadásában Karakasné Morvay Klára, a BGF adjunktusa a közel 50 wellness-szálló mintegy 815 magyar szállóvendégével, valamint 23 szállodai szakemberrel készített kérdőíves vizsgálatát ismertetve.

Bár alapvetően elégedettek a hazai vendégek a wellness szállodákkal és a szolgáltatások minőségével, a megbízhatóságot már gyakran kifogásolják. Előfordul, hogy a hazai szállodák mást jelentetnek meg hirdetéseikben, mint ami a valóság – derül ki Karakasné Morvay Klárának, a Budapesti Gazdasági Főiskola adjunktusának a szállodai minőségfejlesztés és a vendégelégedettség összefüggéseit vizsgáló kutatásából. A közel 50 wellness-szálló mintegy 815 magyar szállóvendégével készített kérdőíves, valamint 23 szállodai szakemberrel (köztük igazgatók, minőségi nagykövetek és értékesítő) folytatott mélyinterjús vizsgálata szerint a legjellemzőbb, hogy a hotelek nem, vagy csak speciális esetben igénybe vehető akciókat hirdetnek, vagy olyan szolgáltatásokat tüntetnek fel, melyek csak korlátozottan érhetők el. Élnek még az „optikai tuning” segítségével is: gyakori, hogy olyan beállításokkal készítik a fotókat, melyeken a szobák, vagy akár a medencék is nagyobbnak tűnnek, mint amekkorák a valóságban.

„Valójában ezeket könnyen, anyagi ráfordítás nélkül orvosolhatnák a szállodatulajdonosok és -üzemeltetők; a megváltoztatásukhoz elsősorban szemléletváltásra lenne szükség. Amíg ez nem történik meg, a hazai szegmensben elkerülhetetlen, hogy a – hirdetések túlzásai miatt nagyobb elvárással érkező – vendégek a szállodába érve csalódjanak” – emelte ki a BGF adjunktusa a „Gyógy- és wellness szállodák marketingkommunikációja'' országos konferencián elhangzott előadásában.

Nyugat-Európában gyakori az online véleményformálás

Karakasné Morvay Klára hozzátette, köztudomású, hogy a nyugat-európai szállodák e téren sokkal megbízhatóbbak. Ennek elsősorban a pihenés, nyaralás kapcsán is megjelenő, a hazainál sokkal erőteljesebb vásárlói tudatosság az oka. A nyugat-európai vendégek gyakran és nagy kedvvel mondanak véleményt a különböző online fórumokon az általuk látogatott szálláshelyekről. Ezzel szemben a kutatásban részt vevő hazai vendégek még inkább csak a foglalást megelőző információszerzésre használják a közösségi-média felületeket. A pihenés során szerzett tapasztalataikat pedig csak a családdal és a szűk baráti körrel osztják meg. „Úgy is mondhatnánk, hogy többen olvassák a kommenteket, mint ahányan írják. Ha a magyar vendégek gyakrabban értékelnék a hazai szálláshelyeket, maguk is pontosabb képet kaphatnának azokról a foglaláskor, a visszajelzések pedig segíthetnék a szállodákat is a fejlesztésekben, a minőségjavításban” – hívta fel a figyelmet a BGF adjunktusa.

A kutatás szerint az öt minőségjellemző: tárgyi környezet, szolgálatkészség, megbízhatóság, biztonság, empátia közül a szállodák négyben is hajlamosak túlértékelni és rendre nagyobb pontszámot adni maguknak annál, mint amennyit vendégeiktől kapnak. Kizárólag a tárgyi környezetet értékelték vendégeik kedvezőbben, mint a szálláshelyek.

„A piacnak észre kell vennie, hogy folyamatosan változnak a hazai vendégek elvárásai: továbbra is fontos a választásnál az ár, de a vendégek 40%-a már előtérbe helyezi a minőséget, melyért hajlandó többet is fizetni, illetve egyre többen keresik azt a hozzáadott értéket, mely megkülönbözteti az adott szállodát a versenytársaktól. A fejlesztések iránya így várhatóan egyre inkább a tematikus hotelek – mint például a bor-hotelek, melyek a szőlő és bor jótékony hatásait használják fel kezeléseik során – kialakítása felé mutat” – emelte ki Karakasné Morvay Klára.

 A magyar vendégek általában a 3-4 napos hosszúhétvégéken látogatnak wellness szállodákba, amelyeket elsősorban a kellemes hangulat, a csendes, nyugodt környezet miatt kedvelnek. Ezek mellett finom és kiadós étkezéseket várnak el – az egészségtudatos élelmiszerek iránti igény egyelőre még háttérbe szorul a pihenni vágyók elvárásai között –, a szolgáltatások közül pedig elsősorban a hagyományos wellness, egészségmegőrző programokat keresik a megkérdezettek: a masszázst, a szaunát, a sportolási lehetőségeket, illetve a szépészeti-kozmetikai kezeléseket.

Új igazgató a Hunguest hévízi házainak élén

Új igazgató a Hunguest hévízi házainak élén 

2025. április 1-től Martos Andrást nevezték ki a Hunguest Helios és a Hunguest Panoráma szállodák igazgatójának.
Pihenés és konferenciaélet újratöltve:  nyitva Hajdúszoboszló ikonikus szállodája

Pihenés és konferenciaélet újratöltve: nyitva Hajdúszoboszló ikonikus szállodája 

A ház az elmúlt években teljesen megújult: a teljes felújtásnak köszönhetően modern külsővel és elegáns belső tereivel várja ismét vendégeit.
Verdi Budapest Hotel: befejeződött a márkaváltás, jöhet a felújítás

Verdi Budapest Hotel: befejeződött a márkaváltás, jöhet a felújítás 

Új név, új arculat, új lehetőségek.
Tojásfestés, locsolkodás, wellness a húsvéti befutók

Tojásfestés, locsolkodás, wellness a húsvéti befutók 

A tavalyi évhez hasonlóan népszerű a húsvét a belföldi utazók körében – derült ki az egyik szállásfoglaló portál adataiból.
MSZÉSZ Dél-dunántúli régióülés: hosszabb foglalási ablakok, növekvő számú nyári foglalások

MSZÉSZ Dél-dunántúli régióülés: hosszabb foglalási ablakok, növekvő számú nyári foglalások 

Április 15-én, kedden zajlott a szakmai program Pécsett.
Az Emírségben nyitotta meg új egységét a Rove-lánc

Az Emírségben nyitotta meg új egységét a Rove-lánc 

A Rove Al Marjan Island szálloda az Al Marjan-sziget tengerpartján nyílt meg Rász el-Haimában.
Belföldi szállásfoglalások alakulása Q1 alatt

Belföldi szállásfoglalások alakulása Q1 alatt  

Főként rövid, 1-2 éjszakás belföldi utazásokat választottak a hazai vendégek az év első három hónapjában.
Luxusszállodát nyitott az Orient Express Rómában

Luxusszállodát nyitott az Orient Express Rómában 

Az Orient Express La Minerva a legújabb ötcsillagos szálloda, amely Rómában nyílt meg.
Újjászületés – ismét fogad vendégeket a tavaly leégett visegrádi Silvanus

Újjászületés – ismét fogad vendégeket a tavaly leégett visegrádi Silvanus 

Bár hivatalosan csak kedden nyitott újra a visegrádi Hotel Silvanus, már sok szoba volt foglalt, és a szerdai ünnepélyes megnyitó alatt is egyre érkeztek vendégek a házba.
Tűz Ronaldo marrakeshi szállodájában

Tűz Ronaldo marrakeshi szállodájában 

A tűzesetet „kis tűzként” írták le, azonban lángokat is lehetett látni az épületen belül, ami aggodalmat keltett a vendégek és a személyzet körében.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.