Jelenleg két izgalmas szállodaprojekten dolgozik. A Magyar Építészkamara Belsőépítészeti tagozat vezetőségi tagjaként részt vesz a belsőépítészeti szakma érdekeinek képviseletében és szakmai fejlődés elősegítésében.
Mennyire tartja fontosnak a vendéglátóhelyek, szállodák enteriőrjét, annak minőségét?
Az ízléses belső enteriőr az egyik, ha nem a legfontosabb, alapelem, az üzleti siker és a vendégek élménye szempontjából. Egy szállodába való belépéskor a "wow" élmény az első benyomást formálja meg a helyről. Az esztétikus és jól kidolgozott dizájn vonzza a figyelmet, azonnal jó hangulatot, atmoszférát teremt. A különleges design segít emlékezetessé tenni és megkülönböztetni a helyet a versenytársaktól. Ezzel növelhető a visszatérő vendégek aránya. A közösségi média platformokon megosztott képek és élmények további reklámot jelenthetnek a helynek.
Mi a tapasztalata e területen itthon és külföldön?
A Covid alatt a magyarok felismerték a belföldi turisztikai lehetőségeket. Talán ennek, és a Kisfaludy Szálláshely fejlesztési programnak köszönhetően, az utóbbi években hirtelen nagyon sok szálloda épült egyszerre. Ez beindított egy erős versenyt a szállodai szektorban.
A beruházók egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a design-ra és az esztétikumra. Azok a megrendelők, akik minket megtalálnak, az üzleti érdekek mellett ezt is szívükön viselik. Maradandót, értéket szeretnénk együtt teremteni.
A nagy nemzetközi láncok gyakori elvárása egyfelől a brand sztenderdjeinek megfelelés, saját arculati elemek használatával, másfelől ezek kiegészítése az adott országra vagy városra jellemző sajátosságokkal.
Nyugaton a természetes anyagok és fenntartható design iránti növekvő érdeklődés szembetűnő. Ezek a szempontok nekünk is nagyon fontosak, de a megrendelői oldalon itthon csak az utóbbi egy-két évben jelentek meg igényként. Az adott turisztikai desztináció népszerűsége miatt külföldön sokszor nincs kényszer a magas nívóra.
Az a tapasztalatom, hogy nálunk az egyre jobban kordában tartott költségek ellenére a magyar tervezők rugalmassága és leleményessége felveszi a versenyt a drágább költségvetésű külföldi szállodák tervezőivel. Ennek köszönhetően számos egyedi, izgalmas vendéglátó hely születik.
Mi akadályozhatja ma a magasabb színvonalat?
Az emelkedő ingatlan- és anyagárak, valamint a bizonytalanság nagyon megnehezíti a tervezést. Jellemző, hogy a projekt elején, a tervezés időszakában, adott egy keretösszeg, ami a vége felé, a háború, az infláció, az euro árfolyam alakulása és más tényezők miatt, már egészen más értéket képvisel.
Most éppen min dolgozik?
Galyatetőre és Sárvárra tervezünk egy-egy ötcsillagos szállodát, Kassán a főkonzuli rezidencián dolgozunk. Nemrég szállítottuk le az MCC központi épületének komplett belsőépítészeti terveit. Együttműködünk külföldi kollégákkal is, így vettünk részt a W Hotel Budapest közösségi tereinek megvalósításában.
Hogyan értékeli designversenyünket?
A Klasszis TopDesign egy széleskörűen elismert és rangos esemény, a tervezők számára lehetőséget teremt az elismerésre, a kreativitás bemutatására és a szakmai kapcsolatok építésére. Ha egy hely elnyeri a díjat, az jelentős reklámértékkel is bír.
Volt, amikor az irodánk, a Kroki Stúdió is rajthoz állt. A Párisi Udvarral több kategóriában kaptunk díjat, a Grand Hotel Esztergommal az év Klasszis TopDesign hotel lobbija kategória díjat nyertük el.
Megtiszteltetés számomra, hogy idén a zsűri elnöke lehetek.