A minisztérium szerint a teljes automatapiac fehéredéséhez elsőként az üzemeltetők regisztrációjára van szükség, ezt követően az adóhivatalnak már pontos és teljes képe lesz arról, hogy az országban hány és milyen automataberendezés üzemel. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal július 31-ig úgynevezett szankciómentes időszakot biztosít a bejelentésre.
A kötelezettség minden automataberendezést érint, amely termékértékesítést végez vagy valamilyen szolgáltatást nyújt és ennek - vagy más által végzett ilyen tevékenység - pénzbeli ellenértékének helyben történő megtérítésére szolgál.
Regisztrálni kell tehát például az autómosó, a parkoló-, a szórakoztató (pl. flipper), a gyerekhintáztató, a masszírozó, fényképkészítő és a termékértékesítő automatákat is. A bejelentéskor az üzemeltetőnek meg kell adni az automataberendezés legfontosabb azonosító adatait, valamint működési és műszaki jellemzőit, így például a készülék típusát, a gyártót, a gyártási számot, a vezérlőegység adatait és az elérhető fizetési módokat.
Több mint 15 éve érvényes az a szabály, hogy a kezelőszemélyzet nélküli automaták esetében nem kell nyugtát adni. A szabályokat rosszhiszeműen kihasználó, bevételüket eltitkoló vállalkozások nemcsak az államkasszát, hanem a tisztességes piaci szereplőket is megkárosítják - írta közleményében a minisztérium.
Az étel- és italautomaták piaca jelentősen kifehéredett 2018. július 1-je óta, amióta a forgalmi adatokra rálát az adóhivatal - jegyezte meg a PM. Már az első lépésben bevezetett regisztráció is fehérítette a szektort. Ennek köszönhetően a nem legálisan működő étel- és italautomaták majd 20 százalékát (kb. 5 ezret) még 2015-ben leszerelték az üzemeltetők. Az automaták adóhivatali bekötése példaértékű az egész Európai Unióban. A bevétel eltitkolása ugyanis majdnem minden uniós tagállamban gondot okoz, ezért komoly a nemzetközi érdeklődés a gazdaságfehérítés egy éve debütált innovatív megoldása - az automaták felügyeleti egységgel történő ellátása - iránt - áll a közleményben.
Forrás: Turizmus Online