Nagyon nehéz kihátrálni az üdülési jogból

Sokakat kecsegtet az üdülésijog-vásárlás, ám az üzletkötésbe csak alapos mérlegelés után ajánlott belevágni.

Valóban jó befektetés az üdülési jog? - kérdezte a Napi Gazdaság a hazai ingatlanos szakemberektől, annak ismeretében, hogy amíg a hirdetésekben óriási a kínálat, a kereslet szerint szinte nulla. Különösen a másodlagos piac áll, s ezt név nélkül egy, az üzletággal foglalkozó cég vezetője is elismerte.

Ha valaki "csak" a családja hosszú távú üdülését próbálja ekképpen biztosítani, befektetésről nemigen lehet beszélni. Hiszen ahhoz, hogy hozamot termeljen, bérbe kell adni, bár napjainkban az üdülőbérleti piac - s nemcsak a hazai - jelentősen visszaesett - mondja Sztranyák József, a Magyar Ingatlan Tanács elnöke. A szakember úgy látja: e különleges "bérleti konstrukció" - amelynek nagy múltja van például az Egyesült Államokban és Spanyolországban - nálunk az 1990-es évektől indult el, főleg a gyógyvíz mellett épült szállodák esetében, és volt is érdeklődés irántuk. Mára azonban túltelítetté vált a piac, a válság pedig tovább szűkítette a keresletet, s nemcsak idehaza, de például Spanyolországban is.

A spanyol tengerparton 2003-2007 között a nagyszámú német és angol turista érkezésével az üdülési jog vételárát akár öt-hat hónap alatt ki lehetett termelni a bérbeadásból, most azonban ott is pang a piac, így akárcsak itthon, kinn is sokan szeretnének túladni üdülési jogukon. Az üdülési jog ára mellett az éves fenntartási költség összege helytől, minőségi besorolástól, az üdülési hét „színétől” s idejétől függően itthon általában évi 40-80 ezer forint körül van, az ausztriai Murau síterületen 220-300 euró, míg a Kanári-szigeteken 300-400 euró.

Az üdülési jogot közvetítő rendszeren belül - az adott üdülőterület iránti kereslet által meghatározott szezonnak megfelelően - színekkel jelzik az egyes heteket. Így a főszezont pirossal, az utószezont fehérrel, míg a holt szezont kékkel, s ezek „értéke” az üdülő helyétől (napos nagyvárosi tengerpart, síelésre alkalmas hegyvidék) függően az árban is jelentkezik. Ha a tulajdonos más időpontban vagy máshová szeretne üdülni menni, a cserét bonyolító szervezet segítségével - melyek közül az RCI a legnagyobb - ezt megteheti, persze nem biztos, hogy a számára kedvező szezonban és helyre ez sikerül is. A cseredíj összege általában 100-230 euró között mozog, s azt is be kell kalkulálni, hogy a csereszervezetek 100-150 euró közötti éves tagsági díjat kérnek az üdülési jog tulajdonosaitól. Ez ugyan nem kötelező, de a különféle szolgáltatások (például az említett cserelehetőség) csak ekkor igényelhetők.

Az internetes fórumokon se szeri, se száma azoknak a leveleknek, melyekben az üdülésijog-tulajdonosok ecsetelik csőbehúzásuk különböző formáit. Nem azt kapták, amivel a bemutató rendezvényen kecsegtették őket: a megvásárolt üdülési jogot nem tudják eladni, az ígért szolgáltatások nagy részéért fizetni kell, nem tudnak cserélni, a fizetendő fenntartási költségek pedig évről évre emelkednek, a tulajdonos pedig tehetetlen.

Kathi Attila, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság társadalmi kapcsolatok főosztályvezetője ezzel kapcsolatban kifejtette: a probléma az, hogy a termékbemutató rendezvényre meghívottak anélkül vágnak bele az üzletbe, hogy kellően átgondolnák: megéri-e a családnak egy ilyen, hosszú távú nyaralási konstrukció. Nem mérlegelik az előnyeit, hátrányait, az évente felmerülő járulékos költségeket s a cserébe kapott szolgáltatásokat, valamint azt, hogy nem olcsóbb-e évente inkább egy-egy útra utazási irodán keresztül befizetni stb. A szerződést is sokszor érzelmileg túlfűtött állapotban - ami a hasonló termékbemutatók sajátja -, a cégek képviselőinek gyakran félreérthető tájékoztatása nyomán és „finom nyomására” írják alá, anélkül, hogy figyelmesen áttanulmányoznák, egyeznek-e az ígéretekkel a benne foglaltak. Utólag szinte visszafordíthatatlan a vásárlás.


Új szállodai brand érkezik Budapestre

Új szállodai brand érkezik Budapestre 

Ez lesz a nemzetközi márka első magyarországi tagja.
Beszámoló a hazai szállodások tavaszi (59.) közgyűléséről / 2. rész

Beszámoló a hazai szállodások tavaszi (59.) közgyűléséről / 2. rész 

Az MSZÉSZ május 14-én, a Grand Hotel Esztergomban tartott szakmai találkozójának három érdekes előadásáról számolunk be.
Újabb lazulós skybar nyílt a BudaParton

Újabb lazulós skybar nyílt a BudaParton 

Buda legújabb skybarja a Radisson BudaPart tetején várja vendégeit.
Egy híján 60: Esztergomban tartották tavaszi (59.) közgyűlésüket a hazai szállodások

Egy híján 60: Esztergomban tartották tavaszi (59.) közgyűlésüket a hazai szállodások 

Helyszíni beszámoló a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének (MSZÉSZ) tavaszi közgyűléséről.
így kötelezte el magát a fenntarthatóság mellett az Év zöld szállodája

így kötelezte el magát a fenntarthatóság mellett az Év zöld szállodája 

Hazánk vezető márkái közül többen is kiemelkednek ezen a téren, amikor pedig a különböző szektorból érkező magyar márkák összefognak, akkor születnek az igazán jó megoldások.
Egy éves a Mövenpick BalaLand Resort Lake Balaton

Egy éves a Mövenpick BalaLand Resort Lake Balaton 

Az első évben több, mint 50.000 vendég látogatott el Szántódra, az egyedülálló tematikával rendelkező, családbarát hotelbe.
Katolikus kulturális központból szálloda: új üzemeltetőnél a D50

Katolikus kulturális központból szálloda: új üzemeltetőnél a D50  

Az Eventrend Group üzemelteti a továbbiakban a D50-et.
Új vezérigazgató két budapesti Marriott-ház élén

Új vezérigazgató két budapesti Marriott-ház élén 

Angela Saliba a Budapest Marriott Hotel és a Millennium Court, Marriott Executive Apartments új vezérigazgatója.
Májustól üzemeltetőváltás egy dobogókői és egy tihanyi szálláshely esetén

Májustól üzemeltetőváltás egy dobogókői és egy tihanyi szálláshely esetén 

Májustól az Accent Hotels üzemelteti a Cardoner Hotelt és a Tihany Yacht Clubot.
Pizzakészítés, olívaültetvények, sajtüzem, sonkagyár, fenntarthatóság és regionalitás

Pizzakészítés, olívaültetvények, sajtüzem, sonkagyár, fenntarthatóság és regionalitás 

Olaszországi tanulmányúton inspirálódtak a hazai kastélyszállodások.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.