Növekedhet idén a hazai szállodapiac

Országos szinten már 2010-ben megállt a vendégéjszakák számának csökkenése, Budapesten pedig a tavalyi év első kilenc hónapjában már 4,6 százalékkal magasabb keresletet regisztráltak az előző év hasonló időszakához képest. A BDO tanácsadócég bizakodó az idei évet illetően.

Bár a vidéki szállodai szegmens lassabban reagál a pozitív gazdasági folyamatokra, a BDO hotel és ingatlan tanácsadó üzletágának előrejelzése az idei évre a teljes piac számára pozitív kilátásokat fogalmaz meg. Az előrejelzés egybecseng Erdei Jánosnak, a Magyar Szállodaszövetség elnökének december végi nyilatkozatával, aki azonban akkor több lehetséges korlátját - önkormányzati adóemelés, magas áfaszint, pihenőkártya későbbi bevezetése - is megfogalmazta az idei évre várható növekedésnek.

A BDO közleménye megállapítja, hogy a KSH első három negyedévre vonatkozó adatai közül talán a legörvendetesebb fejlemény, hogy végre megállt az előző időszakokat jellemző meredek zuhanás (2007 és 2009 között átlagosan 10,3 százalékkal csökkent a vendégéjszakák száma), és miközben az országos adat még enyhe, 0,3 százalékos visszaesést mutat, a piac harmadát képező budapesti szállodai szegmens már növekedésnek indult. „A 4,6 százalékos bővüléshez egyaránt hozzájárult az üzleti, illetve a szabadidős utak számának növekedése is, amit a nyugati gazdaságok fokozatos felpörgése mellett a továbbra is gyengélkedő forint, illetve a magyar fővárost megfizethető úti célként bemutató marketingkampány egyaránt erősített” – értékelte az adatokat Németh Richárd, a BDO Hotel és Ingatlan ügyvezetője.

A vidéki turizmus esetében ebben az időszakban még nem érezhetők a kedvező nyugat-európai trendek (Az itteni vendégéjszakák 1,3 százalékkal estek vissza), ám a négycsillagos kategóriában elért 14,6 százalékos növekedés már jórészt ellensúlyozta a három- és az ötcsillagos kategóriából jelentett 4,1 és 4,2 százalékos csökkenést.

Mi növelheti az idei keresletet?

A szállodatulajdonosok joggal számíthatnak arra, hogy 2011-ben megáll az árak csökkenése, és a jövőben kevésbé kényszerülnek majd ezen a téren engedményekre. Ha a kereslet növekedése tartósnak bizonyul, a jelenlegi túlkínálatot néhány éven belül kiegyensúlyozottabb kereslet-kínálati viszonyok válthatják fel. De honnan remélhető nagyobb kereslet?

A belföldi keresletet érezhetően élénkítheti, hogy az elemzők 2,5-3 százalékos GDP-növekedést várnak 2011-ben, emellett a 16 százalékos, egységes szja-kulcs 2011. január 1-jétől történő bevezetése szintén pozitív hatást gyakorolhat a lakossági fogyasztásra.

A nemzetközi keresletet Budapesten az üzleti klíma általános javulása mellett Magyarország uniós elnöksége is növelni fogja, ami a Magyarországra irányuló figyelem miatt az év második felében szintén további vendégéjszakákat generálhat majd a konferencia- és rendezvényszektorban (MICE) is. Az utóbbi két év visszaesése után a vállalatok ismét szembesülnek a konferencia-, szeminárium- és továbbképző rendezvények szükségességével, ezért a legnagyobb növekedés ezen a területen várható.

A vidéki szállodák teljesítménye jobban függ a hazai vendégek vásárlóerejének alakulásától és az üdülési csekk rendszerének módosításaitól. A szobafoglaltsági szintek stabilizálódását követően 2011-re és a következő évekre is enyhe, de folyamatos javulásra számíthatunk.

Hol érdemes befektetni 2011-ben?

Egy jó helyen lévő, friss és divatos stílust képviselő szállodában még mostoha gazdasági viszonyok között is jobb árakat és magasabb kihasználtságot lehet elérni. Ez a tendencia a jövőben is érvényesül majd, és a kevésbé versenyképes hotelek változatlanul küzdeni fognak a kitűzött célok teljesítéséért. Budapesten a kiemelt szállodahelyszínek telítődésével a fejlesztők figyelme a kevésbé fejlett Üllői út és Soroksári út felé mozdul el. Ezek a helyek jól megközelíthetőek, rendelkeznek szabad építési telkekkel és elég közel fekszenek a környékbeli vállalatokhoz. A belvárosi kerületekre továbbra is nagy figyelem irányul, de itt az új fejlesztések során többnyire meglévő, „lelakott” ingatlanokat alakítanak majd át. Mivel az ilyen jellegű átépítések költségei rendkívül magasak, a beruházók még idén is sokszor tovább halasztják majd ilyen jellegű projektjeiket.

Vidéken a versenyképesség mellett a kiváló elérhetőség szintén fontos szempont. A szabadidős/MICE szektorban fontos sikertényező Budapest és a természeti és épített környezet látnivalóinak közelsége, valamint a szolgáltatások minősége. A termálfürdők látogatói számára az úti cél hírneve, a víz gyógyhatása, valamint az egészségügyi személyzetbe vetett bizalom a legfőbb tényezők. Az EU által finanszírozott és támogatott új létesítésű hotelprojektek dinamizmusában ugyanakkor mérséklődés várható, mivel az új pályázati tenderek már elsősorban a meglévő létesítmények bővítését és minőségi fejlesztését ösztönzik.

„A bankokkal és más pénzintézetekkel folytatott beszélgetésekből az derül ki, hogy míg 2009-ben a szállodaszektor gyakorlatilag feketelistán volt, 2010-ben már érezhető a szemléletváltás: a bankok hajlandóak felülvizsgálni álláspontjukat egyes ígéretes vagy folyamatban lévő projektekkel kapcsolatban. A bankok óvatossága azonban továbbra is fennmarad, és elsősorban meglévő hotelportfóliójuk elemzését, fejlesztését és nyereségessé tételét részesítik előnyben az új, bizonytalan sikerű ügyletekkel szemben. – hangsúlyozta Németh Richárd, a BDO Hotel és Ingatlan ügyvezetője.

HÁTTÉR-INFORMÁCIÓ

A hazai szállodaipar fejlődésének mérföldkövei az elmúlt évtizedben

  • A szállodapiac folyamatos kínálati bővülését a kétezres évek elején a Széchenyi Terv által generált ösztönzés, majd az uniós támogatások biztosították. A színvonalas új létesítmények a keresletre is pozitív hatást gyakoroltak, folyamatosan növelve a vendégéjszakák számát.
  • 2004 fontos mérföldkő volt, hiszen az EU-csatlakozás „szalonképes” úti céllá tette és a figyelem középpontjába állította a magyar fővárost. Ez együtt járt a légtér liberalizálásával, ami megnyitotta az utat a diszkont repülőjáratok előtt.
  • 2005-ben az üdülési csekket igénybe vevők száma elérte a félmilliót, ami egymillióval növelte a vidéki vendégéjszakák számát a 2004 és 2007 közötti időszakban. 2008-ban már kétmillió volt az üdülési csekket felhasználók száma.
  • 2006-ban indult a Budapesti Téli Invázió című, aktív marketinggel és promócióval támogatott kampány, amely legsikeresebb évében mintegy 60 ezer vendégéjszakát eredményezett.
  • 2007-ben Románia és Bulgária EU-csatlakozása és a Ferihegyi repülőtér viszonylagos drágasága miatt a diszkont légitársaságok új úti célok felé nyitottak, némileg háttérbe szorítva Budapestet.
  • A globális pénzügyi és gazdasági válság kitörése nyomán 2009-ben nem csupán Budapesten, hanem az ország egészében meredeken zuhant a vendégéjszakák száma.

BDO Magyarország

A BDO Magyarország a globális szinten az ötödik legnagyobb, a világ 119 országában jelen lévő könyvvizsgáló és professzionális tanácsadó hálózata, a BDO International magyarországi tagja, a legnagyobb hazai tulajdonú pénzügyi tanácsadással foglalkozó cég.

A BDO International munkatársainak száma 2010-ben 47 ezer fő, a csoport árbevétele az előző pénzügyi évben megközelítette a 3,9 milliárd eurós szintet.


Megújult a Kempinski Hotel Corvinus

Megújult a Kempinski Hotel Corvinus  

350 új élmény: a Kempinski Hotel Corvinus Budapestben befejeződött a szobák és lakosztályok felújítása.
Itt is lesz tagja a luxusszállodaláncnak

Itt is lesz tagja a luxusszállodaláncnak 

A Hyatt luxusszállodalánc folytatja terjeszkedését a régióban az AluaSoul Sunny Beach megnyitásával Bulgáriában.
Bővíti lengyelországi portfólióját az IHG Hotels & Resorts

Bővíti lengyelországi portfólióját az IHG Hotels & Resorts  

Az IHG portfóliója Lengyelországban meghaladja a 30 működő és fejlesztés alatt álló szállodát.
Balaton-felvidéki egységekkel bővült az Eventrend portfóliója

Balaton-felvidéki egységekkel bővült az Eventrend portfóliója 

A Hazai Provence butikhotel és a 84 Bisztró a magyar cégcsoporthoz került.
SopronFest idején elegáns szalonzene a Hotel Mimiben

SopronFest idején elegáns szalonzene a Hotel Mimiben 

A soproni Lőverek egy apró. romantikus szálláshelyén igazi házi muzsika szól majd a fesztivál ideje alatt.
Miért fontos az STR a szállodák napi működése során?

Miért fontos az STR a szállodák napi működése során? 

Az STR (Smith Travel Research) egy nemzetközileg elismert rendszer, amely segíti a szállodákat teljesítményük nyomon követésében és összehasonlításában.
Friss trendriport :  hazai szállodai helyzet 2025. áprilisában

Friss trendriport : hazai szállodai helyzet 2025. áprilisában 

A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége elkészítette áprilisi trendriportját a KSH adatai alapján.
Novotel-WWF együttműködés a fenntarthatóság érdekében

Novotel-WWF együttműködés a fenntarthatóság érdekében 

A hotellánc a franciaországi WWF-fel partnerségben kidolgozta a fenntartható tengeri eredetű élelmiszerekkel kapcsolatos alapelveket.
KSH: áprilisi vendégérkezés adatok

KSH: áprilisi vendégérkezés adatok 

2025 áprilisában a turisztikai (kereskedelmi, magán- és egyéb) szálláshelyeken 1,4 millió vendég 3,4 millió vendégéjszakát töltött el.
MSZÉSZ közgyűlés: luxusturizmus, városfejlesztés és Budapest turizmusának jövője

MSZÉSZ közgyűlés: luxusturizmus, városfejlesztés és Budapest turizmusának jövője 

A beszélgetés során arról értekeztek, hogy mit jelent valójában a „luxus desztináció”.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.