Növekedhet idén a hazai szállodapiac

Országos szinten már 2010-ben megállt a vendégéjszakák számának csökkenése, Budapesten pedig a tavalyi év első kilenc hónapjában már 4,6 százalékkal magasabb keresletet regisztráltak az előző év hasonló időszakához képest. A BDO tanácsadócég bizakodó az idei évet illetően.

Bár a vidéki szállodai szegmens lassabban reagál a pozitív gazdasági folyamatokra, a BDO hotel és ingatlan tanácsadó üzletágának előrejelzése az idei évre a teljes piac számára pozitív kilátásokat fogalmaz meg. Az előrejelzés egybecseng Erdei Jánosnak, a Magyar Szállodaszövetség elnökének december végi nyilatkozatával, aki azonban akkor több lehetséges korlátját - önkormányzati adóemelés, magas áfaszint, pihenőkártya későbbi bevezetése - is megfogalmazta az idei évre várható növekedésnek.

A BDO közleménye megállapítja, hogy a KSH első három negyedévre vonatkozó adatai közül talán a legörvendetesebb fejlemény, hogy végre megállt az előző időszakokat jellemző meredek zuhanás (2007 és 2009 között átlagosan 10,3 százalékkal csökkent a vendégéjszakák száma), és miközben az országos adat még enyhe, 0,3 százalékos visszaesést mutat, a piac harmadát képező budapesti szállodai szegmens már növekedésnek indult. „A 4,6 százalékos bővüléshez egyaránt hozzájárult az üzleti, illetve a szabadidős utak számának növekedése is, amit a nyugati gazdaságok fokozatos felpörgése mellett a továbbra is gyengélkedő forint, illetve a magyar fővárost megfizethető úti célként bemutató marketingkampány egyaránt erősített” – értékelte az adatokat Németh Richárd, a BDO Hotel és Ingatlan ügyvezetője.

A vidéki turizmus esetében ebben az időszakban még nem érezhetők a kedvező nyugat-európai trendek (Az itteni vendégéjszakák 1,3 százalékkal estek vissza), ám a négycsillagos kategóriában elért 14,6 százalékos növekedés már jórészt ellensúlyozta a három- és az ötcsillagos kategóriából jelentett 4,1 és 4,2 százalékos csökkenést.

Mi növelheti az idei keresletet?

A szállodatulajdonosok joggal számíthatnak arra, hogy 2011-ben megáll az árak csökkenése, és a jövőben kevésbé kényszerülnek majd ezen a téren engedményekre. Ha a kereslet növekedése tartósnak bizonyul, a jelenlegi túlkínálatot néhány éven belül kiegyensúlyozottabb kereslet-kínálati viszonyok válthatják fel. De honnan remélhető nagyobb kereslet?

A belföldi keresletet érezhetően élénkítheti, hogy az elemzők 2,5-3 százalékos GDP-növekedést várnak 2011-ben, emellett a 16 százalékos, egységes szja-kulcs 2011. január 1-jétől történő bevezetése szintén pozitív hatást gyakorolhat a lakossági fogyasztásra.

A nemzetközi keresletet Budapesten az üzleti klíma általános javulása mellett Magyarország uniós elnöksége is növelni fogja, ami a Magyarországra irányuló figyelem miatt az év második felében szintén további vendégéjszakákat generálhat majd a konferencia- és rendezvényszektorban (MICE) is. Az utóbbi két év visszaesése után a vállalatok ismét szembesülnek a konferencia-, szeminárium- és továbbképző rendezvények szükségességével, ezért a legnagyobb növekedés ezen a területen várható.

A vidéki szállodák teljesítménye jobban függ a hazai vendégek vásárlóerejének alakulásától és az üdülési csekk rendszerének módosításaitól. A szobafoglaltsági szintek stabilizálódását követően 2011-re és a következő évekre is enyhe, de folyamatos javulásra számíthatunk.

Hol érdemes befektetni 2011-ben?

Egy jó helyen lévő, friss és divatos stílust képviselő szállodában még mostoha gazdasági viszonyok között is jobb árakat és magasabb kihasználtságot lehet elérni. Ez a tendencia a jövőben is érvényesül majd, és a kevésbé versenyképes hotelek változatlanul küzdeni fognak a kitűzött célok teljesítéséért. Budapesten a kiemelt szállodahelyszínek telítődésével a fejlesztők figyelme a kevésbé fejlett Üllői út és Soroksári út felé mozdul el. Ezek a helyek jól megközelíthetőek, rendelkeznek szabad építési telkekkel és elég közel fekszenek a környékbeli vállalatokhoz. A belvárosi kerületekre továbbra is nagy figyelem irányul, de itt az új fejlesztések során többnyire meglévő, „lelakott” ingatlanokat alakítanak majd át. Mivel az ilyen jellegű átépítések költségei rendkívül magasak, a beruházók még idén is sokszor tovább halasztják majd ilyen jellegű projektjeiket.

Vidéken a versenyképesség mellett a kiváló elérhetőség szintén fontos szempont. A szabadidős/MICE szektorban fontos sikertényező Budapest és a természeti és épített környezet látnivalóinak közelsége, valamint a szolgáltatások minősége. A termálfürdők látogatói számára az úti cél hírneve, a víz gyógyhatása, valamint az egészségügyi személyzetbe vetett bizalom a legfőbb tényezők. Az EU által finanszírozott és támogatott új létesítésű hotelprojektek dinamizmusában ugyanakkor mérséklődés várható, mivel az új pályázati tenderek már elsősorban a meglévő létesítmények bővítését és minőségi fejlesztését ösztönzik.

„A bankokkal és más pénzintézetekkel folytatott beszélgetésekből az derül ki, hogy míg 2009-ben a szállodaszektor gyakorlatilag feketelistán volt, 2010-ben már érezhető a szemléletváltás: a bankok hajlandóak felülvizsgálni álláspontjukat egyes ígéretes vagy folyamatban lévő projektekkel kapcsolatban. A bankok óvatossága azonban továbbra is fennmarad, és elsősorban meglévő hotelportfóliójuk elemzését, fejlesztését és nyereségessé tételét részesítik előnyben az új, bizonytalan sikerű ügyletekkel szemben. – hangsúlyozta Németh Richárd, a BDO Hotel és Ingatlan ügyvezetője.

HÁTTÉR-INFORMÁCIÓ

A hazai szállodaipar fejlődésének mérföldkövei az elmúlt évtizedben

  • A szállodapiac folyamatos kínálati bővülését a kétezres évek elején a Széchenyi Terv által generált ösztönzés, majd az uniós támogatások biztosították. A színvonalas új létesítmények a keresletre is pozitív hatást gyakoroltak, folyamatosan növelve a vendégéjszakák számát.
  • 2004 fontos mérföldkő volt, hiszen az EU-csatlakozás „szalonképes” úti céllá tette és a figyelem középpontjába állította a magyar fővárost. Ez együtt járt a légtér liberalizálásával, ami megnyitotta az utat a diszkont repülőjáratok előtt.
  • 2005-ben az üdülési csekket igénybe vevők száma elérte a félmilliót, ami egymillióval növelte a vidéki vendégéjszakák számát a 2004 és 2007 közötti időszakban. 2008-ban már kétmillió volt az üdülési csekket felhasználók száma.
  • 2006-ban indult a Budapesti Téli Invázió című, aktív marketinggel és promócióval támogatott kampány, amely legsikeresebb évében mintegy 60 ezer vendégéjszakát eredményezett.
  • 2007-ben Románia és Bulgária EU-csatlakozása és a Ferihegyi repülőtér viszonylagos drágasága miatt a diszkont légitársaságok új úti célok felé nyitottak, némileg háttérbe szorítva Budapestet.
  • A globális pénzügyi és gazdasági válság kitörése nyomán 2009-ben nem csupán Budapesten, hanem az ország egészében meredeken zuhant a vendégéjszakák száma.

BDO Magyarország

A BDO Magyarország a globális szinten az ötödik legnagyobb, a világ 119 országában jelen lévő könyvvizsgáló és professzionális tanácsadó hálózata, a BDO International magyarországi tagja, a legnagyobb hazai tulajdonú pénzügyi tanácsadással foglalkozó cég.

A BDO International munkatársainak száma 2010-ben 47 ezer fő, a csoport árbevétele az előző pénzügyi évben megközelítette a 3,9 milliárd eurós szintet.


Megújult konferenciatermek a Continentalban – egy nyugodt oázis a nyüzsgő Belvárosban

Megújult konferenciatermek a Continentalban – egy nyugodt oázis a nyüzsgő Belvárosban 

A pesti Belváros közepén, a legendás Hungária Fürdő és a történelmi emlékű Continental szálloda helyén nyílt meg 2010-ben, a 272 szobás Continental Hotel Budapest****Superior, és rögtön az egyik legkedveltebb fővárosi szállodává vált.
Igazgatóváltás ennél a belvárosi ötcsillagos háznál

Igazgatóváltás ennél a belvárosi ötcsillagos háznál 

Mátrafüredről érkezett Budapestre a Verno House új szállodaigazgatója.
Átvette a budai Carlton Hotel üzemeltetését az Eventrend Group

Átvette a budai Carlton Hotel üzemeltetését az Eventrend Group 

A cégcsoport vezetői 2024. május 15-én írták alá a hosszútávú bérleti szerződést a főváros szívében, a budai vár aljában található 95 szobás bed&breakfast szálloda teljes körű üzemeltetésének átvételéről.
 A jövő turizmusa: Tárki kutatás és AI újítások az Everguest konferencián

A jövő turizmusa: Tárki kutatás és AI újítások az Everguest konferencián 

Elkerülhetetlen a mesterséges intelligencia forradalma.
Újabb rangos nemzetközi díjat nyert el a Hunguest Hotels megújult arculata

Újabb rangos nemzetközi díjat nyert el a Hunguest Hotels megújult arculata 

A 2009-ben alapított A’ Design Award & Competition a világ legnagyobb zsűrizett nemzetközi design versenye.
Superbrands díjas a Bükfürdő Thermal & Spa

Superbrands díjas a Bükfürdő Thermal & Spa 

Nyugat-Magyarország egyetlen fürdőjeként nyert Superbrands díjat a Bükfürdő Thermal & Spa.
Átadták a legjobb konferencia és wellness szállodáknak járó díjakat

Átadták a legjobb konferencia és wellness szállodáknak járó díjakat 

Az idei díjátadó ünnepség a közelmúltban megújult a Városligetben található Millennium Házában található Millennium Kávéház és Étteremben került megrendezésre.
Egészségnap a hévízi Hotel Európa Fit****superior vendégtereiben

Egészségnap a hévízi Hotel Európa Fit****superior vendégtereiben 

Második alkalommal hirdette meg a szálloda egész napos, ingyenes programját május 11-én, szombaton.
Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Új szállodai brand érkezik Budapestre

Új szállodai brand érkezik Budapestre 

Ez lesz a nemzetközi márka első magyarországi tagja.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.