Szabadság alatt sem hagyják üdülni a dolgozók kétharmadát

Ősszel 40 százalékkal többen utaznak el idén, mint tavaly ilyenkor a Szallas.hu szerint. Kérdés, hagyják-e pihenni is őket a munkáltatók, vagy ekkor is feladatokkal traktálják a dolgozókat.

Csak minden ötödik munkavállaló tud könnyedén szabadságot kivenni – derült ki a Szallas.hu felméréséből. Amellett, hogy a kivehető szabadnapok egy részével a munkáltató rendelkezik, sok esetben előzetes tervezést és összeegyeztetést igényel, ha valaki kivenne pár napot. Ha sikerült pihenőre menni, az sem garantálja a teljes elszakadást: a megkérdezettek 60 százaléka dolgozott már távolléte alatt.

A munkavállalók háromnegyedét hívta már a főnöke telefonon szabadsága idején, holott kétharmaduknak nem kell elérhetőnek lenni ilyenkor. Az alkalmazottak közel 40 százaléka mégis rendszeresen nézi céges levelezését üdülés alatt is. „A dolgozók harmada ráadásul rendszeresen túlórázik – mondta Keresztes Nóra, a Szallas.hu marketingmenedzsere.

A túlhajszolás ellen az utazás ideális megoldás lehet, a kutatás szerint ez a szabadnapok legelterjedtebb indítéka. Népszerű ok még a hétköznapi ügyintézés (64%), az orvosi vizsgálat (59%) és a családi esemény (47%) is. A felmérés szerint az alkalmazottak 40 százaléka nem tudja, hány szabadnap jár neki még idén, és csak 59 százaléka érzi úgy, hogy megfelelő tájékoztatást kap a munkahelyén ezzel kapcsolatban.

A felmérésből egyébként az is kiderült, hogy háromnegyedük energikusabban tér vissza munkahelyére távolléte után. Fölényben vannak azok, akik szerint 3-4 nap szükséges a kikapcsolódáshoz, mégis a dolgozók alig több mint fele csak 1-2 szabadnapot hajlandó kivenni egyszerre. Egybehangzóan állítják, rendszeresíteni kellene a rövid szabadságokat, ugyanakkor gyakorlatban a munkavállalók 60 százaléka évente csupán egy-két alkalommal iktat be ilyet, és egyharmad azoknak az aránya, akik ezt legalább évszakonként megteszik. A legtöbben hétvége előtti vagy utáni napokat vesznek ki, meghosszabbítva így a pihenést.

„Könnyebb lenne mini szabadságokat beiktatnunk, ha négynapos munkarendre váltanánk – magyarázta Keresztes Nóra, hozzátéve, hogy a felmérés szerint ötből négyen támogatnák ennek bevezetését. Nehezen áldozzuk be ugyanis a megszámlált napjainkat: csak tízből egy hajlandó bármikor szabadságra menni.

A nyár a sláger, de az ősz is kecsegtető

A felmérésben résztvevők 43 százaléka kora ősszel is beiktat egy üdülést. A Szallas.hu adatai szerint az idei őszi előfoglalások száma 40 százalékkal magasabb a tavalyi év hasonló időszakához képest. A többség szerint az őszi utazás legnagyobb előnye az alacsonyabb ár. „A főszezon ma már inkább szeptember közepéig tart, utána 16-19 százalékkal olcsóbbak a szállások, főleg a hétköznapokon” – mondta Keresztes Nóra. Mellette szól még a kisebb tumultus, az enyhébb időjárás, és nem utolsó sorban az év végi feszültség előtti feltöltődés. Sokan a nyár után már nem tudnak elutazni ősszel is, vagy anyagi okok miatt, vagy felhasználták a szabadságukat addigra. Csaknem minden második válaszadó élne az őszi üdülés lehetőségével, ha nem kellene hozzá szabadságot kivennie - tette hozzá.

A sárguló levelek időszakában a Balaton, Eger, Hévíz, Hajdúszoboszló, Zalakaros és Gyula a legvonzóbb úti célok. A programlehetőségek közül magasan vezetnek a fürdő- és wellnesskínálatok, a vár- és kastélylátogatások, valamint az erdei kirándulás, kilátók felfedezése, és nagy az érdeklődés a gasztronómiai élmények iránt is.

Forrás: Turizmus Online


Balaton-felvidéki egységekkel bővült az Eventrend portfóliója

Balaton-felvidéki egységekkel bővült az Eventrend portfóliója 

A Hazai Provence butikhotel és a 84 Bisztró a magyar cégcsoporthoz került.
SopronFest idején elegáns szalonzene a Hotel Mimiben

SopronFest idején elegáns szalonzene a Hotel Mimiben 

A soproni Lőverek egy apró. romantikus szálláshelyén igazi házi muzsika szól majd a fesztivál ideje alatt.
Miért fontos az STR a szállodák napi működése során?

Miért fontos az STR a szállodák napi működése során? 

Az STR (Smith Travel Research) egy nemzetközileg elismert rendszer, amely segíti a szállodákat teljesítményük nyomon követésében és összehasonlításában.
Friss trendriport :  hazai szállodai helyzet 2025. áprilisában

Friss trendriport : hazai szállodai helyzet 2025. áprilisában 

A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége elkészítette áprilisi trendriportját a KSH adatai alapján.
Novotel-WWF együttműködés a fenntarthatóság érdekében

Novotel-WWF együttműködés a fenntarthatóság érdekében 

A hotellánc a franciaországi WWF-fel partnerségben kidolgozta a fenntartható tengeri eredetű élelmiszerekkel kapcsolatos alapelveket.
KSH: áprilisi vendégérkezés adatok

KSH: áprilisi vendégérkezés adatok 

2025 áprilisában a turisztikai (kereskedelmi, magán- és egyéb) szálláshelyeken 1,4 millió vendég 3,4 millió vendégéjszakát töltött el.
MSZÉSZ közgyűlés: luxusturizmus, városfejlesztés és Budapest turizmusának jövője

MSZÉSZ közgyűlés: luxusturizmus, városfejlesztés és Budapest turizmusának jövője 

A beszélgetés során arról értekeztek, hogy mit jelent valójában a „luxus desztináció”.
Adatok, irányok, kihívások – Somlyai Zoltán elnöki beszámolója a szállodaipar helyzetéről

Adatok, irányok, kihívások – Somlyai Zoltán elnöki beszámolója a szállodaipar helyzetéről 

Mi történt eddig 2025-ben, és mi vár a hazai szállodaiparra a közeljövőben?
Szállodások tavaszi közgyűlése: fókuszban a hitelezés és a marketing tevékenység

Szállodások tavaszi közgyűlése: fókuszban a hitelezés és a marketing tevékenység 

Helyszíni beszámoló az MSZÉSZ LXI. közgyűléséről, Esztergomból.
Íme, az új hévízi ötcsillagos ház menedzsmentje

Íme, az új hévízi ötcsillagos ház menedzsmentje 

Május 15-én megnyílt a Le Primore Hotel & Spa, Magyarország legnagyobb ötcsillag superior minősítésű spaszállodája.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.