Szerdán volt 110 éves az IBUSZ

Éppen 110 esztendeje, 1902. augusztus 29-én 800.000 koronás alaptőkével megalakult az Idegenforgalmi és Utazási Vállalat Rt. 

Azóta az „IBUSZ” név szinte összekapcsolódott az utazással, kevesen tudják, hogy a betűszó Idegenforgalmi Beszerzési Utazási és Szállítási Részvénytársaságot takar.

1902. augusztus 29-én 800.000 koronás alaptőkével megalakult az Idegenforgalmi és Utazási Vállalat Rt. A társaság megalapítását a legfelső szintről is támogatják, ezt példázza az alakuló közgyűlésen megválasztott igazgatósági tagok névsora: gróf Esterházy Mihály (elnök), Dessewffy Arisztid, gróf Széchenyi István, Frankfurter Albert, Hoffmann Sámuel, dr. Keppich Gyula és dr. Pollák Gyula.

1926. novemberében sikeres szerződési munka eredményeként a vállalat 25 éves megállapodást köt a MÁV jegyek kizárólagos árusítására. December 11-én Fejér Ottó nyugalmazott államtitkár igazgatósági indítványára a rendkívüli közgyűlés határozatával az Idegenforgalmi és Utazási Vállalatot beolvasztották az Általános Beszerzési és Szállítási Rt-be. A tulajdonosok a társaság alaptőkéjét 1.200.000 pengőben állapították meg.

1936-ban az IBUSZ MNB engedélyt kapott idegen valuták vásárlására.

1948-ban az államosítások hatására a Társaság az idegenforgalmi piacon monopol pozícióba jutott, ezzel párhuzamosan profiltisztítást hajtott végre: leválasztásra került a szállítási, a vendéglátási, valamint a hírlap- és könyvforgalmazási tevékenység.

1957-ben a Pénzügyminisztérium kialakította az Utazási BC számla rendszerét. Ennek lényege az volt, hogy a külföldön élő hozzátartozók devizaátutalásait e számlarendszer keretében használhatták fel utazásaikhoz a magyar rokonok.

Az IBUSZ az 1958-as brüsszeli világkiállításon aranyérmet nyert és nemzetközi tevékenységét oklevéllel tüntették ki.

1989-ben a magyarországi privatizáció megindulásával az elsők között kezdődtek meg az előkészületek az IBUSZ magánosítására. Ezt az akkoriban majdnem egyedi társasági forma, valamint a hazai és nemzetközi szinten is egyedülálló ismertség teszi lehetővé. Az IBUSZ 1.200.000 Ft-os alaptőkéje 800.000.000 Ft-ra, majd 1990. májusában a nyilvános részvénykibocsátás előkészítéseként 1.200.000.000 Ft-ra emelkedett.

1990. június 21-én az IBUSZ volt az első részvény a Budapesti Értéktőzsdén.

1994-ben a piaci kihívásokra reagálva, az IBUSZ holdingszervezetet alakított ki, egyes üzletileg jól elkülöníthető tevékenységeit önálló társaságokba szervezte. Ezek közül mind a mai napig legjelentősebb az IBUSZ Utazási Irodák Kft. lett.

1998-ban a cégcsoport pénzforgalma meghaladta a 100.000.000.000 Ft-ot.

2002. 100 éves az IBUSZ.

Forrás: ibusz


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.