Szerdán volt 110 éves az IBUSZ

Éppen 110 esztendeje, 1902. augusztus 29-én 800.000 koronás alaptőkével megalakult az Idegenforgalmi és Utazási Vállalat Rt. 

Azóta az „IBUSZ” név szinte összekapcsolódott az utazással, kevesen tudják, hogy a betűszó Idegenforgalmi Beszerzési Utazási és Szállítási Részvénytársaságot takar.

1902. augusztus 29-én 800.000 koronás alaptőkével megalakult az Idegenforgalmi és Utazási Vállalat Rt. A társaság megalapítását a legfelső szintről is támogatják, ezt példázza az alakuló közgyűlésen megválasztott igazgatósági tagok névsora: gróf Esterházy Mihály (elnök), Dessewffy Arisztid, gróf Széchenyi István, Frankfurter Albert, Hoffmann Sámuel, dr. Keppich Gyula és dr. Pollák Gyula.

1926. novemberében sikeres szerződési munka eredményeként a vállalat 25 éves megállapodást köt a MÁV jegyek kizárólagos árusítására. December 11-én Fejér Ottó nyugalmazott államtitkár igazgatósági indítványára a rendkívüli közgyűlés határozatával az Idegenforgalmi és Utazási Vállalatot beolvasztották az Általános Beszerzési és Szállítási Rt-be. A tulajdonosok a társaság alaptőkéjét 1.200.000 pengőben állapították meg.

1936-ban az IBUSZ MNB engedélyt kapott idegen valuták vásárlására.

1948-ban az államosítások hatására a Társaság az idegenforgalmi piacon monopol pozícióba jutott, ezzel párhuzamosan profiltisztítást hajtott végre: leválasztásra került a szállítási, a vendéglátási, valamint a hírlap- és könyvforgalmazási tevékenység.

1957-ben a Pénzügyminisztérium kialakította az Utazási BC számla rendszerét. Ennek lényege az volt, hogy a külföldön élő hozzátartozók devizaátutalásait e számlarendszer keretében használhatták fel utazásaikhoz a magyar rokonok.

Az IBUSZ az 1958-as brüsszeli világkiállításon aranyérmet nyert és nemzetközi tevékenységét oklevéllel tüntették ki.

1989-ben a magyarországi privatizáció megindulásával az elsők között kezdődtek meg az előkészületek az IBUSZ magánosítására. Ezt az akkoriban majdnem egyedi társasági forma, valamint a hazai és nemzetközi szinten is egyedülálló ismertség teszi lehetővé. Az IBUSZ 1.200.000 Ft-os alaptőkéje 800.000.000 Ft-ra, majd 1990. májusában a nyilvános részvénykibocsátás előkészítéseként 1.200.000.000 Ft-ra emelkedett.

1990. június 21-én az IBUSZ volt az első részvény a Budapesti Értéktőzsdén.

1994-ben a piaci kihívásokra reagálva, az IBUSZ holdingszervezetet alakított ki, egyes üzletileg jól elkülöníthető tevékenységeit önálló társaságokba szervezte. Ezek közül mind a mai napig legjelentősebb az IBUSZ Utazási Irodák Kft. lett.

1998-ban a cégcsoport pénzforgalma meghaladta a 100.000.000.000 Ft-ot.

2002. 100 éves az IBUSZ.

Forrás: ibusz


Krétára indít charterjáratot Debrecenből a Kartago Tours

Krétára indít charterjáratot Debrecenből a Kartago Tours 

Az utazásszervező új úti céllal bővítette debreceni indulású ajánlatait.
Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál

Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál 

A Wizz Air célja, hogy 2029-re kizárólag új generációs, neo gépeket üzemeltessen.
Repülési élmény autista gyerekeknek

Repülési élmény autista gyerekeknek  

Autizmussal élők számára szerveztek repülési próbát a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt

Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt 

2019 óta tízmillióval emelkedett az érkezők és indulók száma, hosszabb távon pedig 60 millió fölötti utasforgalmat akarnak elérni.
Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével!

Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével! 

Csalók próbálnak pénzt kicsalni az utazóközönségtől.
Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság

Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság  

A régió egyik legmodernebb áruszállító HUB-ja üzemel ezentúl a rigai reptéren.
HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító

HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító 

Május 26-án Turi Ferenc vezérigazgató és Bárány Ákos kommunikációs és marketing igazgató a nyári csúcsszezonra való felkészülésükről tartott beszámolót.
Kutyafogadó a római reptéren

Kutyafogadó a római reptéren 

A Dog Relais az első olyan kutyáknak szánt fogadóhely, amelyet olasz repülőtéren hoztak létre.
Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában

Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában 

Május 24-én az Óbudai autóbuszgarázsban folytatódik a BKV idei nyílt napjainak sorozata.
Privát lakosztályok a felhők felett

Privát lakosztályok a felhők felett 

Az Emirates újabb fejlesztéseket vezet be prémium utasai számára a „Fly Better” ígéret jegyében.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.