A világ 10 leggyorsabb repülőgépe

Van, amikor a gyorsaság a fontos, van, amikor a biztonság. A milliárdos üzletemberek körében presztízskérdés, hogy milyen – többnyire magángéppel - érkezzenek egy fontos szerződés aláírására, míg a politikusok esetében a gyorsaság mellett a biztonság a legfontosabb szempont. Az amerikai Travel and Leisure összeállította a világ leggyorsabb személyszállítóit, természetesen a katonai gépek kivételével. Laptársunk, a Privátbankár írása.

Immár harminc éve, hogy az ember képes a hangnál gyorsabban repülni. Érdekes, hogy ezen a téren, bár adott lenne a technikai tudás, inkább visszalépés tapasztalható. Az ikonikus szuperszonikus sugárhajtású kereskedelmi gépnek számító Concorde 1350 mérföld/órás sebességgel szelte az eget, a transzatlanti repülések akkor kevesebb mint három órát vettek igénybe. Ez körülbelül kétszer olyan gyors volt, mint a mai, a szokásos személyszállító gépek teljesítménye. A Concorde-n utazni a luxus és a gazdagság jelképe volt.

Amikor leszállt egyszer Ferihegyen, kiváltságnak számított belépni a kabinba, és rácsodálkozni a meglepően pici ablakokra. De a csodagépet 2003-ban – tragikus előzmények után -nyugdíjazták, a kereskedelmi légi közlekedés pedig ma közel sem olyan gyors, mint korábban. Ám ha telik magángép bérlésére, akkor elég közel kerülhetünk az 1 Mach (767 mph) hangsebességhez.

Hódít a Cessna és a Gulfstream

Az amerikai szaklap sorra vette, melyek ma a világ leggyorsabb, nem katonai légi járművei. A magazin szerint az első helyezett a Cessna Citation X, amely akár 0,935 Mach sebességre is képes. Ugyanakkor a magánrepülőgépek hatótávolsága némileg korlátozott: 3460 tengeri mérföld, ám ez éppen ahhoz elég, hogy New York és Nyugat-Európa között hasítson. A szóban forgó, patinás márkájú gépet 2012-ben mutatták be az 1996 óta szolgálatban lévő Cessna Citation X frissítéseként. Szonban nem biztos, hogy sokáig őrzi meg a címét – a Bombardier Global 8000 már várhatóan 0,94 Mach-on fog repülni.


Fotó: depositphotos

A 0,925 Mach-ot, azaz 710 mérföld/órás sebességet elérő G700 a Gulfstream legújabb csodája, amely 7500 tengeri mérföld megtételére képes, egyhuzamban. Ez azt jelenti, hogy aki nagyon siet, és sok millió dollárja van, elrepülhet vele New Yorkból Johannesburgba vagy Los Angelesből Sydneybe. De itt is van tovább: a G800 még az idén piacra kerül, és bár sebessége megegyezik a fent említett típussal, hatótávolsága 8000 tengeri mérföld lesz.

Verseny a sebességrekordokért és a VIP utasokért 

„Unokatestvéréhez”, a G700-hoz hasonlóan, a Gulfstream G650-je is 0,925 Mach-os sebességgel repül. Hatótávolsága valamivel rövidebb, 7000 tengeri mérföld – bár ez még mindig elég ahhoz, hogy New York és Tokió, vagy Los Angeles és Auckland között megállás nélkül közlekedjen. A G650ER ER képes lesz még messzebbre, 7500 tengeri mérföld távolságra repülni. 

A cikk folytatása laptársunk, a Privátbankár oldalán olvasható.


Krétára indít charterjáratot Debrecenből a Kartago Tours

Krétára indít charterjáratot Debrecenből a Kartago Tours 

Az utazásszervező új úti céllal bővítette debreceni indulású ajánlatait.
Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál

Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál 

A Wizz Air célja, hogy 2029-re kizárólag új generációs, neo gépeket üzemeltessen.
Repülési élmény autista gyerekeknek

Repülési élmény autista gyerekeknek  

Autizmussal élők számára szerveztek repülési próbát a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt

Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt 

2019 óta tízmillióval emelkedett az érkezők és indulók száma, hosszabb távon pedig 60 millió fölötti utasforgalmat akarnak elérni.
Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével!

Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével! 

Csalók próbálnak pénzt kicsalni az utazóközönségtől.
Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság

Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság  

A régió egyik legmodernebb áruszállító HUB-ja üzemel ezentúl a rigai reptéren.
HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító

HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító 

Május 26-án Turi Ferenc vezérigazgató és Bárány Ákos kommunikációs és marketing igazgató a nyári csúcsszezonra való felkészülésükről tartott beszámolót.
Kutyafogadó a római reptéren

Kutyafogadó a római reptéren 

A Dog Relais az első olyan kutyáknak szánt fogadóhely, amelyet olasz repülőtéren hoztak létre.
Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában

Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában 

Május 24-én az Óbudai autóbuszgarázsban folytatódik a BKV idei nyílt napjainak sorozata.
Privát lakosztályok a felhők felett

Privát lakosztályok a felhők felett 

Az Emirates újabb fejlesztéseket vezet be prémium utasai számára a „Fly Better” ígéret jegyében.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.