A világ 10 leggyorsabb repülőgépe

Van, amikor a gyorsaság a fontos, van, amikor a biztonság. A milliárdos üzletemberek körében presztízskérdés, hogy milyen – többnyire magángéppel - érkezzenek egy fontos szerződés aláírására, míg a politikusok esetében a gyorsaság mellett a biztonság a legfontosabb szempont. Az amerikai Travel and Leisure összeállította a világ leggyorsabb személyszállítóit, természetesen a katonai gépek kivételével. Laptársunk, a Privátbankár írása.

Immár harminc éve, hogy az ember képes a hangnál gyorsabban repülni. Érdekes, hogy ezen a téren, bár adott lenne a technikai tudás, inkább visszalépés tapasztalható. Az ikonikus szuperszonikus sugárhajtású kereskedelmi gépnek számító Concorde 1350 mérföld/órás sebességgel szelte az eget, a transzatlanti repülések akkor kevesebb mint három órát vettek igénybe. Ez körülbelül kétszer olyan gyors volt, mint a mai, a szokásos személyszállító gépek teljesítménye. A Concorde-n utazni a luxus és a gazdagság jelképe volt.

Amikor leszállt egyszer Ferihegyen, kiváltságnak számított belépni a kabinba, és rácsodálkozni a meglepően pici ablakokra. De a csodagépet 2003-ban – tragikus előzmények után -nyugdíjazták, a kereskedelmi légi közlekedés pedig ma közel sem olyan gyors, mint korábban. Ám ha telik magángép bérlésére, akkor elég közel kerülhetünk az 1 Mach (767 mph) hangsebességhez.

Hódít a Cessna és a Gulfstream

Az amerikai szaklap sorra vette, melyek ma a világ leggyorsabb, nem katonai légi járművei. A magazin szerint az első helyezett a Cessna Citation X, amely akár 0,935 Mach sebességre is képes. Ugyanakkor a magánrepülőgépek hatótávolsága némileg korlátozott: 3460 tengeri mérföld, ám ez éppen ahhoz elég, hogy New York és Nyugat-Európa között hasítson. A szóban forgó, patinás márkájú gépet 2012-ben mutatták be az 1996 óta szolgálatban lévő Cessna Citation X frissítéseként. Szonban nem biztos, hogy sokáig őrzi meg a címét – a Bombardier Global 8000 már várhatóan 0,94 Mach-on fog repülni.


Fotó: depositphotos

A 0,925 Mach-ot, azaz 710 mérföld/órás sebességet elérő G700 a Gulfstream legújabb csodája, amely 7500 tengeri mérföld megtételére képes, egyhuzamban. Ez azt jelenti, hogy aki nagyon siet, és sok millió dollárja van, elrepülhet vele New Yorkból Johannesburgba vagy Los Angelesből Sydneybe. De itt is van tovább: a G800 még az idén piacra kerül, és bár sebessége megegyezik a fent említett típussal, hatótávolsága 8000 tengeri mérföld lesz.

Verseny a sebességrekordokért és a VIP utasokért 

„Unokatestvéréhez”, a G700-hoz hasonlóan, a Gulfstream G650-je is 0,925 Mach-os sebességgel repül. Hatótávolsága valamivel rövidebb, 7000 tengeri mérföld – bár ez még mindig elég ahhoz, hogy New York és Tokió, vagy Los Angeles és Auckland között megállás nélkül közlekedjen. A G650ER ER képes lesz még messzebbre, 7500 tengeri mérföld távolságra repülni. 

A cikk folytatása laptársunk, a Privátbankár oldalán olvasható.


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.