A világ 10 leggyorsabb repülőgépe

Van, amikor a gyorsaság a fontos, van, amikor a biztonság. A milliárdos üzletemberek körében presztízskérdés, hogy milyen – többnyire magángéppel - érkezzenek egy fontos szerződés aláírására, míg a politikusok esetében a gyorsaság mellett a biztonság a legfontosabb szempont. Az amerikai Travel and Leisure összeállította a világ leggyorsabb személyszállítóit, természetesen a katonai gépek kivételével. Laptársunk, a Privátbankár írása.

Immár harminc éve, hogy az ember képes a hangnál gyorsabban repülni. Érdekes, hogy ezen a téren, bár adott lenne a technikai tudás, inkább visszalépés tapasztalható. Az ikonikus szuperszonikus sugárhajtású kereskedelmi gépnek számító Concorde 1350 mérföld/órás sebességgel szelte az eget, a transzatlanti repülések akkor kevesebb mint három órát vettek igénybe. Ez körülbelül kétszer olyan gyors volt, mint a mai, a szokásos személyszállító gépek teljesítménye. A Concorde-n utazni a luxus és a gazdagság jelképe volt.

Amikor leszállt egyszer Ferihegyen, kiváltságnak számított belépni a kabinba, és rácsodálkozni a meglepően pici ablakokra. De a csodagépet 2003-ban – tragikus előzmények után -nyugdíjazták, a kereskedelmi légi közlekedés pedig ma közel sem olyan gyors, mint korábban. Ám ha telik magángép bérlésére, akkor elég közel kerülhetünk az 1 Mach (767 mph) hangsebességhez.

Hódít a Cessna és a Gulfstream

Az amerikai szaklap sorra vette, melyek ma a világ leggyorsabb, nem katonai légi járművei. A magazin szerint az első helyezett a Cessna Citation X, amely akár 0,935 Mach sebességre is képes. Ugyanakkor a magánrepülőgépek hatótávolsága némileg korlátozott: 3460 tengeri mérföld, ám ez éppen ahhoz elég, hogy New York és Nyugat-Európa között hasítson. A szóban forgó, patinás márkájú gépet 2012-ben mutatták be az 1996 óta szolgálatban lévő Cessna Citation X frissítéseként. Szonban nem biztos, hogy sokáig őrzi meg a címét – a Bombardier Global 8000 már várhatóan 0,94 Mach-on fog repülni.


Fotó: depositphotos

A 0,925 Mach-ot, azaz 710 mérföld/órás sebességet elérő G700 a Gulfstream legújabb csodája, amely 7500 tengeri mérföld megtételére képes, egyhuzamban. Ez azt jelenti, hogy aki nagyon siet, és sok millió dollárja van, elrepülhet vele New Yorkból Johannesburgba vagy Los Angelesből Sydneybe. De itt is van tovább: a G800 még az idén piacra kerül, és bár sebessége megegyezik a fent említett típussal, hatótávolsága 8000 tengeri mérföld lesz.

Verseny a sebességrekordokért és a VIP utasokért 

„Unokatestvéréhez”, a G700-hoz hasonlóan, a Gulfstream G650-je is 0,925 Mach-os sebességgel repül. Hatótávolsága valamivel rövidebb, 7000 tengeri mérföld – bár ez még mindig elég ahhoz, hogy New York és Tokió, vagy Los Angeles és Auckland között megállás nélkül közlekedjen. A G650ER ER képes lesz még messzebbre, 7500 tengeri mérföld távolságra repülni. 

A cikk folytatása laptársunk, a Privátbankár oldalán olvasható.


Járatnyitás Isztambul és  Santiago között

Járatnyitás Isztambul és Santiago között  

Új járatot indít a Turkish Airlines Chile fővárosába.
Újabb árcsökkentést jelentett be a kínai légitársaság

Újabb árcsökkentést jelentett be a kínai légitársaság  

A korábbinál kedvezőbb szolgáltatásokat kínál a China  Airlines (CI) a Bécsből induló tajvani Tajvanra illetve az onnan tovább az ázsiai célállomásaira.
EU: a légitársaságok kerüljék el az izraeli és a libanoni légteret!

EU: a légitársaságok kerüljék el az izraeli és a libanoni légteret! 

Az Európai Unió az izraeli és a libanoni légtér elkerülését ajánlja a légitársaságoknak. Az ajánlás október 31-ig érvényes.
Új fizetési megoldás az  ultrafapados légitársaságnál

Új fizetési megoldás az ultrafapados légitársaságnál 

Bevezeti az Apple Pay és Google Pay mobiltárcás fizetési megoldást a légitársaság.
Új ügyvezető a debreceni repülőtér élén

Új ügyvezető a debreceni repülőtér élén 

A tulajdonosok elvárják az új vezetéstől, hogy a logisztikai forgalom és a személyszállítás teljesítménye mielőbb elérje a pandémia előtti szintet.
Kedd helyett szombaton (se) jöhetnek haza a Wizz Air utasok

Kedd helyett szombaton (se) jöhetnek haza a Wizz Air utasok 

A késést azzal magyarázta a légitársaság, hogy a Podgorica–Budapest járatot időjárási okok miatt törölni kellett.
Visszaadták az autósoknak az alsó rakpartokat

Visszaadták az autósoknak az alsó rakpartokat 

A szükséges takarítási munkákat követően csütörtökön megnyitják a fővárosban az alsó rakpartokat.
Rákanyarodik a mexikói utakra a FlixBus

Rákanyarodik a mexikói utakra a FlixBus 

¡Hola México!
Kudarcba fulladt a béralku tárgyalás a Boeingnél

Kudarcba fulladt a béralku tárgyalás a Boeingnél 

Végső ajánlatot adott sztrájkoló dolgozóinak a Boeing, de a szakszervezet szavazásra sem bocsátja.
Új Railjet vonatokat állítanak be Bécs felé

Új Railjet vonatokat állítanak be Bécs felé 

A két ország vasúttársasága Budapest és Bécs között a kétórás menetidő elérését célozza, ehhez igazítják a menetrendi struktúrát és a vonatok megállási rendjét.

Interjú

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.
Ariana Grüll: Az építészeknek túl kell lépniük a nemzetközi trendek puszta követésén

Ariana Grüll: Az építészeknek túl kell lépniük a nemzetközi trendek puszta követésén 

A Klasszis TopDesign 2024 verseny egyik zsűritagja, Ariana Grüll a tavalyi versennyel kapcsolatos tapasztalatairól mesélt, és arról, hogy mit vár az idei pályaművektől.