Mint ismeretes, 2013. szeptember elsejével lépett életbe a Fővárosi Önkormányzat által létrehozott új budapesti taxi rendelet (31/2013.(IV.18.) Főv. Kgy.) Ennek értelmében a taxik az eddigi maximált ár helyett fix viteldíjjal fuvaroznak. Az alapdíj 450 forint, ezen felül kilométerenként 280 forintot, várakozásnál pedig percenként 70 forintot kell fizetni. Az új rendelet nyomán megszűntek az eddigi kedvezmények, így a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre utazóknál használt transzferdíj és a szerződéses partnereknél alkalmazott kedvezményes tarifa is. A rendelet előírásai betartásának ellenőrzésére – különösen a fix ár alkalmazására – közös ellenőrzésbe kezdett a Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatóság, a Budapesti Közlekedési Központ, valamint Budapest Főváros Kormányhivatala Fogyasztóvédelmi Felügyelősége.
Az ellenőrzések keretében az ellenőrző szervek összesen 70 próbautazást bonyolítottak le, amelyek közül 11 esetben találtak kifogásolnivalót. Három esetben fordult elő a visszajáró összeg helytelen kiszámítása miatti fogyasztói megkárosítás, hat esetben a taxis elfelejtett nyugtát adni, két esetben pedig a gépkocsivezető nem a rendeletben kötelezően előírt tarifát alkalmazta, valamint előfordult olyan is, hogy a tarifatáblázat kihelyezéséről feledkezett meg a sofőr. Sajnos egyes esetekben ezek a jogsértések halmozottan fordultak elő. A jogsértő taxivállalkozásokkal szemben a Fővárosi Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelősége folyamatosan indítja meg az eljárásokat.
Az új rendeletben szerepelnek a taxik küllemére vonatkozó előírások is, így például az is, hogy 2014 augusztus végéig minden taxinak sárga színűnek kell lennie. Az autók színváltása az éves droszt használati engedélyek lejártával fokozatosan történik, új engedélyt már csak sárga taxik kaphatnak.
Az új taxi rendeletben meghatározott műszaki előírások csak később lépnek életbe: azokra, akiknek a rendelet április 18-i kihirdetésének napján volt engedélyük, 2014. január 15-ig nem vonatkoznak az autó korhatárára vonatkozó szabályok, ők 2014. január 16. és 2015. június 30. között legfeljebb 15 éves autóval is taxizhatnak. A rendeletben szereplő 10 éves korhatári megkötést rájuk csak 2015 július elsejétől kell alkalmazni. Azok viszont, akiknek a rendelet kihirdetésének napján nem volt érvényes taxi engedélyük, csak 10 évnél fiatalabb autóval dolgozhatnak. A járművek teljesítményére, környezetvédelmi besorolására, csomagtartóméretére vonatkozó rendelkezéseket szintén csak 2015. július elsejével kell alkalmazni azok esetében, akiknek április 18-án, a kihirdetés napján volt taxi engedélyük.
A taxiállomás használatával kapcsolatos szabályok betartását a hatáskörrel és illetékességgel rendelkező hatóságok mellett a Fővárosi Önkormányzat közterület-felügyelői is jogosultak és kötelesek ellenőrizni. Az ellenőrzést az érintett szervek közösen is végezhetik. A Fővárosi Önkormányzat közterület-felügyelői ellenőrzésük során, amennyiben a szabályok megsértését észlelik, a megtett intézkedésről értesítik a közlekedésszervezőt (BKK), aki erről köteles nyilvántartást vezetni.
A „taxi rendeletben” foglaltak megtartását Budapest közigazgatási területén belül a Budapesti Közlekedési Központ önállóan is ellenőrzi, szabálytalanság esetén a taxiállomás-használati szerződés felmondása mellett a megfelelő hatóságnál is eljárást kezdeményezhet.
Forrás: Turizmus Online