A közúti vagy a vasúti közlekedést fejlesszük?

Az a kettős helyzet alakult ki a közlekedésfejlesztésben, hogy míg a közép-európai országokban a közúti közlekedés fejlesztését tartják szükségesnek, addig az unió arról próbálja meggyőzni a felzárkózó országokat, hogy a kötött pályás - mint például a vasúti - közlekedésüket fejlesszék.

Erről Becsey Zsolt közlekedésért felelős helyettes államtitkár beszélt kedden Balatonföldváron, a Közlekedésfejlesztés Magyarországon című három napos szakmai konferencia nyitóelőadásában.

Szólt arról is, hogy a magyar közlekedésfejlesztésre fordítható uniós támogatások korábbi összegét sikerül nagyjából megőrizni az új fejlesztési ciklusban is. 2007-2013 között mintegy 2000 milliárd forintot fordíthatott az ország különböző közlekedésfejlesztő projektekre. Az új ciklusban 1200-1300 milliárd forintra lehet számítani az operatív programban, és ha sikerül jó pályázatokat készíteni a nemzetközi korridorok magyarországi szakaszának fejlesztéseire, meg lehet toldani ezt a keretet további 300-400 milliárd forinttal. Ehhez jön még az az összeg, amit a megyék fordítanak közúti fejlesztésekre a saját operatív programjaik forrásaiból.

A vasútfejlesztés kerül a fókuszba

A következő években az uniós pénzeket alapvetően vasútfejlesztésekre, illetve kötött pályás közlekedésre, valamint a nagy európai korridorok (ezek a Duna, mint nagy áruszállítási folyosó, valamint a szlovén-horvát határtól az ukrán határig, és a Hegyeshalomtól Lökösházáig tartó útvonal) fejlesztéseire lehet fordítani.

A helyettes államtitkár kifejtette, Magyarországon a közúti szállítás feltételei jobban fejlődnek, mint a vasútié. A vasút esetében a már megszerzett piac megtartása a cél, a közutak esetében pedig a fejlesztés, ha kell saját erőből is. Ezért indította el a kormány az országhatárokat és a megyei jogú városokat elérő gyorsforgalmi útfejlesztő programját, amire a következő években 750 milliárd forint nemzeti forrást lehet fordítani.

Állami támogatás kell a vasútnak

A közlekedés számára nyújtott állami támogatásokról szólva elmondta, a vasúti szektornak az adósságátvallással együtt összességében évente 300 milliárd feletti állami juttatásokra van szüksége különböző formákban, a buszközlekedés 30-40 milliárd forintos nagyságrendű támogatásban részesül.

Az elhangzottak szerint uniós elvárás a közszolgáltatások liberalizációja is. Jó másfél év múlva lejárnak a helyközi autóbusz közlekedés közszolgáltatási szerződései, akkor megkezdődik Magyarországon is ennek a területnek a liberalizációja, vagyis a Volán-társaságok versenytársakat kaphatnak. Az állam addig is megpróbálja egyre versenyképesebbé tenni ezeket a társaságokat. A vasút esetében nemzetközi szinten és az árufuvarozásban már megtörtént a liberalizáció, az országon belüli személyszállítás terén erre a 2020-as évek elején lehet számítani - mondta Becsey Zsolt.

Forrás: MTI


Bárki által elérhető nagysebességű internet a lett légitársaság fedélzetén

Bárki által elérhető nagysebességű internet a lett légitársaság fedélzetén 

A lett airBaltic légitársaság az első, amely ingyenesen bevezeti a SpaceX Starlink nagysebességű internetet az Airbus A220-300-as flottáján.
Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál

Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál  

A Delta Air Lines 30 000 amerikai dollárt (11.500.000 forint) ajánlott fel minden utasnak, aki a hétfőn Torontóban kényszerleszállást végrehajtó repülőgépen tartózkodott.
Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok

Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok 

A Flix erősíti jelenlétét a latin-amerikai buszpiacon.
Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren

Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren 

Minden idők legmagasabb januári utasforgalmával indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok

Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok 

A szürke Tram-train járatok élénk sárga színben pompáznak ezentúl.
Jön az új KRESZ?

Jön az új KRESZ? 

A 27 oldalas dokumentum célja a jelenlegi, nehezen átlátható szabályrendszer korszerűsítése és a mai közlekedési szokásokhoz igazítása.
Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL

Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL 

A baleset egy erős havazást követően történt.
Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli

Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli  

Kedden és szerdán lezárások lesznek Budapesten delegáció közlekedése miatt.
BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása

BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása 

Március elsejétől lezárják a déli hidat.
Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít

Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít 

Az új nagysebességű vonat mindössze 3 óra alatt összekapcsol két fő európai várost.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.