A közúti vagy a vasúti közlekedést fejlesszük?

Az a kettős helyzet alakult ki a közlekedésfejlesztésben, hogy míg a közép-európai országokban a közúti közlekedés fejlesztését tartják szükségesnek, addig az unió arról próbálja meggyőzni a felzárkózó országokat, hogy a kötött pályás - mint például a vasúti - közlekedésüket fejlesszék.

Erről Becsey Zsolt közlekedésért felelős helyettes államtitkár beszélt kedden Balatonföldváron, a Közlekedésfejlesztés Magyarországon című három napos szakmai konferencia nyitóelőadásában.

Szólt arról is, hogy a magyar közlekedésfejlesztésre fordítható uniós támogatások korábbi összegét sikerül nagyjából megőrizni az új fejlesztési ciklusban is. 2007-2013 között mintegy 2000 milliárd forintot fordíthatott az ország különböző közlekedésfejlesztő projektekre. Az új ciklusban 1200-1300 milliárd forintra lehet számítani az operatív programban, és ha sikerül jó pályázatokat készíteni a nemzetközi korridorok magyarországi szakaszának fejlesztéseire, meg lehet toldani ezt a keretet további 300-400 milliárd forinttal. Ehhez jön még az az összeg, amit a megyék fordítanak közúti fejlesztésekre a saját operatív programjaik forrásaiból.

A vasútfejlesztés kerül a fókuszba

A következő években az uniós pénzeket alapvetően vasútfejlesztésekre, illetve kötött pályás közlekedésre, valamint a nagy európai korridorok (ezek a Duna, mint nagy áruszállítási folyosó, valamint a szlovén-horvát határtól az ukrán határig, és a Hegyeshalomtól Lökösházáig tartó útvonal) fejlesztéseire lehet fordítani.

A helyettes államtitkár kifejtette, Magyarországon a közúti szállítás feltételei jobban fejlődnek, mint a vasútié. A vasút esetében a már megszerzett piac megtartása a cél, a közutak esetében pedig a fejlesztés, ha kell saját erőből is. Ezért indította el a kormány az országhatárokat és a megyei jogú városokat elérő gyorsforgalmi útfejlesztő programját, amire a következő években 750 milliárd forint nemzeti forrást lehet fordítani.

Állami támogatás kell a vasútnak

A közlekedés számára nyújtott állami támogatásokról szólva elmondta, a vasúti szektornak az adósságátvallással együtt összességében évente 300 milliárd feletti állami juttatásokra van szüksége különböző formákban, a buszközlekedés 30-40 milliárd forintos nagyságrendű támogatásban részesül.

Az elhangzottak szerint uniós elvárás a közszolgáltatások liberalizációja is. Jó másfél év múlva lejárnak a helyközi autóbusz közlekedés közszolgáltatási szerződései, akkor megkezdődik Magyarországon is ennek a területnek a liberalizációja, vagyis a Volán-társaságok versenytársakat kaphatnak. Az állam addig is megpróbálja egyre versenyképesebbé tenni ezeket a társaságokat. A vasút esetében nemzetközi szinten és az árufuvarozásban már megtörtént a liberalizáció, az országon belüli személyszállítás terén erre a 2020-as évek elején lehet számítani - mondta Becsey Zsolt.

Forrás: MTI


A Singapore Airlines összebútoroztt az OpenAI-val

A Singapore Airlines összebútoroztt az OpenAI-val 

A SIA – a nagyobb légitársaságok között elsőként – együttműködésre lépett a mesterséges intelligencia szervezettel.
Nyílt nap az Angyalföldi kocsiszínben

Nyílt nap az Angyalföldi kocsiszínben 

Nyílt nappal várja az érdeklődőket a BKV Zrt. szombaton az Angyalföld kocsiszínben.
Próbautazás az autizmussal élők számára

Próbautazás az autizmussal élők számára 

Az Emirates légitársaság egy évvel ezelőtt indította el az akadálymentes és inkluzív légiközlekedési programjának újabb fejezetét, amely az autizmussal élő gyermekek és szüleik utazását hivatott segíteni.
HungaroControl: élénk volt a húsvéti légi forgalom

HungaroControl: élénk volt a húsvéti légi forgalom 

A húsvéti időszakban jelentősen erősödött a forgalom Magyarország légterében a tavalyi év ugyanezen időszakához képest.
Ha vasárnap dunai sétahajózásra indul – jól jár

Ha vasárnap dunai sétahajózásra indul – jól jár 

Ugyanis a dunai sétahajók évadnyitó kirajzásán ingyenes lesz az utazás.
Wizz Air: “Út a nettó zéró kibocsátás felé”

Wizz Air: “Út a nettó zéró kibocsátás felé” 

A légitársaság átfogó akciótervet mutatott be “Flying Towards Net Zero” néven. Cél a nettó karbonsemlegesség elérése 2050-re.
Reze újra szolgálatba állt Gemencen

Reze újra szolgálatba állt Gemencen  

Egész napos szezonnyitó rendezvénnyel várja május elsején a turistákat a Gemenc Zrt.
Stabil eredmények az ÖBB 2024-es jelentésében

Stabil eredmények az ÖBB 2024-es jelentésében  

Erős évet zárt az Osztrák Szövetségi Vasutak 2024-ben.
Bővült az isztambuli reptér kifutópályáinak száma – elég különleges módon

Bővült az isztambuli reptér kifutópályáinak száma – elég különleges módon 

A Turkish Airlines (TA) az iGA isztambuli reptéren április 17-től elsőként vezet be Európában a három független futópályás üzemet (Triple Independent Runway Operations).
Portugália új repülőteret tervez Lisszabon közelében és egy nagysebességű vasútvonalat is

Portugália új repülőteret tervez Lisszabon közelében és egy nagysebességű vasútvonalat is 

Portugália egy új nemzetközi repülőtér építésébe kezd körülbelül 40 kilométerre a fővárostól, de emellett jön az új Madrid–Lisszabon nagysebességű vasútvonal is.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.