A légitársaságok a válság nagy vesztesei

A válság legnagyobb vesztesei között vannak az európai légitársaságok, s bár a cégek viszonylag gyorsan reagáltak az utasszám és az áruszállítás csökkenésére, már látszik, hogy ez nem lesz elég, így 2010-ben újabb járatszám-, létszám- és flottacsökkentések várhatók.

A Calyon Bank elemzői szerint az senkit sem lepett meg, hogy a légitársaságok is veszteségesek voltak, az viszont újdonság, hogy a válság legnagyobb vesztesei: a kis cégek tönkrementek, a legnagyobbaknak pedig súlyos veszteségeik voltak még a főszezonban is. Csak annak köszönhetik túlélésüket, hogy nagyobb készpénztartalékkal érte őket a válság. A közlemény szerint miközben több szektorban is fellendülés mutatkozik, a légiközlekedés még nem érzi a válság végét: az utasforgalom Európában január-szeptemberben 5,5 százalékkal, világszinten pedig 5,4 százalékkal maradt el az előző év azonos időszakának forgalmától. Ennek ellenére a járatcsökkentések és a cégbedőlések miatt az ülőhely-kihasználtság 2,3 százalékponttal 77,1 százalékra emelkedett, ami jól mutatja, hogy milyen erőfeszítéseket tett az ágazat a talpon maradásért. Az idén a forgalom és a hozam zuhant, az üzemanyagárak viszont magasak maradtak. A válság sokkal rosszabbul érintette az iparágat, mint az utóbbi évek két komoly krízise, a New York-i ikertornyok elleni támadás és a madárinfluenza-vírus miatti riadalom. A közleményből kiderül, hogy 2008 óta 29 légitársaság mondott csődöt, amit újabbak követnek. Fellendülés csak Ázsiában tapasztalható és a Közel-Keleten. Az idén az új influenza is jelentősen hozzájárult a forgalomcsökkenéshez, ami nehezen számszerűsíthető, de valós fenyegetés marad a következő fél évben is.

A 2003-as SARS (atípusos tüdőgyulladás) járvány tapasztalatai azt mutatják - akkor 20 százalékot esett az utasforgalom -, hogy a vírus hatása még jó ideig negatívan befolyásolja a forgalmat. Az európai légitársaságok a teherszállítástól várják a fellendülést, ám a friss adatok még nem biztatóak. Európában augusztus végéig 18 százalékos volt a teherszállítás visszaesése a tavalyi év hasonló időszakához képest, de a mélyponton már túl van az ágazat az elemzés szerint: januárban 23, augusztusban pedig már csak 9 százalék volt a visszaesés az előző év azonos hónapjához viszonyítva. A légitársaságok az idén nagy átszervezéseket hajtottak végre. Csökkentették a járatszámokat, törölték a veszteséges utakat, s igyekeztek kisebb vagy üzemanyag-gazdaságosabb gépeket üzemeltetni. Ebben segítségükre volt, hogy a válságot megelőző időszakban szinte minden szereplő elkötelezetten bővítette flottáját, és az új gépek a hatékonyabb kategóriákból kerültek ki. Az új megrendelések egy részét azóta lemondták vagy időben eltolták, mert ma már nem az a kérdés, hogy az utasokat vonzzák-e a szebb, jobb, biztonságosabb és csendesebb gépek, hanem az, hogy lesz-e elegendő utas a gépek törlesztéséhez. S bár valamennyi európai légitársaság jelentős létszámleépítést jelentett be, úgy tűnik, ez még nem lesz elég, és további költségcsökkentésre kényszerül az ágazat, ami különösen a létszámot illetően lesz elkerülhetetlen. Mindezen intézkedések eredményeként a négy legnagyobb társaság kapacitás kihasználtsági mutatói nem romlottak számottevően, ez azonban nem bizonyult elegendőnek a rentábilis üzemeltetéshez. (MTI)


Privát lakosztályok a felhők felett

Privát lakosztályok a felhők felett 

Az Emirates újabb fejlesztéseket vezet be prémium utasai számára a „Fly Better” ígéret jegyében.
Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül

Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül 

Amelia, a Wizz Air chatbotja nem véletlenül kapta nevét: a legendás pilótanőről, Amelia Earhartról nevezték el.
Új útvonalon tér vissza az Espresso Riviera

Új útvonalon tér vissza az Espresso Riviera 

2024 után júniustól ezúttal Róma és Marseille között közlekedik majd.
Az Airbus legújabb típusa a Wizz flottájában

Az Airbus legújabb típusa a Wizz flottájában 

A Wizz Air a világon az első diszkont légitársaság, amely forgalomba állítja az Airbus legújabb típusát.
Változások a Budapest Airport 2. Terminál parkolójánál

Változások a Budapest Airport 2. Terminál parkolójánál 

Terminál Parkolóban, a terminálhoz legközelebbi 30 kijelölt parkolóhelyen új utasfelvételi- és kiszállítási zóna került kialakításra.
MUISZ: az ECTAA határozottan fellép az utaztatók védelmében

MUISZ: az ECTAA határozottan fellép az utaztatók védelmében  

Az Air Belgium csődje ismét rávilágított az utazási irodák, utazásszervezők és utasok kitettségére.
airBaltic: jelentés az idei első negyedévről

airBaltic: jelentés az idei első negyedévről 

Stabil bevétel, csökkenő veszteség, 1,3 millió utas.
SIA Csoport: éves összegzés a 2024. évi teljesítményről

SIA Csoport: éves összegzés a 2024. évi teljesítményről 

A Csoport bevétele 527 millió dollárral (+2,8%) nőtt az egy évvel korábbihoz képest, és így 19 540 millió dolláros rekordot ért el.
Új kompjárat Málta és Szicília között

Új kompjárat Málta és Szicília között  

Az út körülbelül két órát vesz igénybe.
Erősen indult a balatoni hajóforgalom a szezonnyitó óta

Erősen indult a balatoni hajóforgalom a szezonnyitó óta 

A tavaszi szünet sikerét követően a májusi hosszú hétvége is minden várakozást felülmúlt a balatoni hajózásban.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.